Ponuda polovnih automobila dobra, kupaca malo
Iako se pre nekoliko meseci, a zbog očekivanog priliva velikog broja polovnih automobila iz Evrope, prognoziralo se da bi cena polovnjaka u Srbiji trebalo da ide naniže, većih promena na tržištu nema.
Kako kažu na mestima gde se polovnjaci prodaju, za sada većeg priliva vozila nema, a cene jesu nešto niže, ali procenat jedva da je dvocifren. Uz to, naglašavaju i da prodaja slabo ide, te da se dešava da se nedeljama proda jedan ili nijedan automobil.
Dakle, od prognoze da će polovnjaci biti jeftiniji i da će biti pristupačniji, kako sada stoje stvari, nema ništa. Ipak, budući da prodaja gotovo da stoji, moglo bi se pretpostaviti da bi cene u narednom periodu mogle ići naniže, a da li će se to i desiti videće se. Nema sumnje da je slaba kupovna moće građana jedan od razloga što se polovna vozila manje kupuju, a uz to, moguće je da još uvek na domaće tržište nije stiglo onoliko vozila koliko se očekivalo ili je na auto placevima zaliha dobra pa se nove nabvake odlažu - tek ponuda je dobra, ali ne i prodaja.
To potvrđuje i vlasnik Auto centra “Karuzo” Jovan Ivanović, koji ističe da je ponuda polovnjaka dobra, ali je kupaca je malo i da prodaja ide veoma slabo.
- Kada je reč o cenama polovnjaka, značajnijeg sniženja u odnosu na nekoliko meseci unazad nije bilo - kaže Ivanović. - Prodaja ide slabo, ali ovaj period u godini i nije vreme za kupovinu automobila. Vozila se najviše prodaju u maju i junu, pa tad očekujemo i veće interesovanje i bolju prodaju.
On ističe i da početna cena polovnih vozila koja iz inostranstva stižu na naše tržište značajno poraste dok stugnu na naše tržište. Naime, na osnovnu cenu polovnjaka treba dodati cene prevoza, ali i druge nezaobilazne troškove, kao i ono što se plaća državi - porez na dodatu vrednost. Kada se to sve sabere, polovni automobila koji je plaćen oko 400 evra u Srbiji košta i više od 1.000.
Ipak, kupovina polovnjaka za mnoge vozače je dobra prilika da dođu do kvalitetnog vozila po znatno nižim cenama od one koja važi za isti ali novi model. Oni koji planiraju da kupe polovni automobil mogu da budu sigurni da će naići na veoma dobru ponudu jer na mestima gde se polovnjaci prodaju ima vozila za sve ukuse - od malih gradskih automobila, do luskuznih limuzina. Baš kao i ponuda i cene su različite, a zavise od nekoliko faktora. Povoljnije su cene starijih automobila, a na cenu utiču i pređena kilometaraža, stanje motora, vrsta pogonskog goriva... a najčešće se u kupovinu ide s nekim ko se u automobile razume.
Moguće sniženje cene polovnjaka najavljivalo se zbog očekivanog većeg priliva polovnih vozila iz razvijenih zemalja Evrope u kojima su ekološki standardi daleko viši nego u Srbiji. U Nemačkoj i Švajcarskoj doneti su zakoni kojima se propisuje povlačenje vozila proizvedenih pre 2009. godine, koji ne zadovoljavaju standard - euro 6. U Srbiji je važeći standard euro 3, a ta vozila se najviše kupuju.
U skladu s kupovnom moći građana Srbije, na mestima gde se prodaju polovna vozila najveća je ponuda automobila starih više od deset godina, koji koštaju od oko 2.000 pa do oko 5.000 evra. Što su datumi proizvodnje bliži današnjem vozila su skuplja, a za neke je potrebno platiti i više od 10.000 evra. Tako se recimo opel aglia iz 2004. godine može kupiti za oko 2.300 evra, dok je opel astra proizvedena 2011. godine oko 6.800 evra. Različiti modeli sitroena, starosti oko 15 godina mogu se kupiti od oko 2.200 pa do oko 3.400 evra, a slično koštaju i u Srbiji veoma popularna folksfagen vozila, takođe proizvedena pre oko 15 godina.
D. Mlađenović