Polovnjacima za godinu dana cena skočila i do 20 posto
Nedostatak novih vozila, nesigurnost zbog situacije na globalnom tržištu i problema s kojima se auto-industrija suočava praktično već duže od dve godine dovela je i do velikih promena na ovom tržištu.
Naime, nakon pandemije koronavirusa i oporavka auto-industrije, započeo je sukob između Rusije i Ukrajine i dodatno zakomplikovao situaciju proizvođačima vozila. Naime, poteškoće u nabavci određenih komponenti, poremećaji u tokovima snabdevanja, nedostatak čipova, poskupljenje sirovina, transporta... nastavljene su i zbog toga je proizvodnja automobila smanjena, na nova vozila se duže čeka - u zavisnosti od modela, rok ispruke premašuje nekoliko meseci, pa i godinu dana, a cene su sve više.
Zbog svega toga povećana je i potražnja za polovnim automobilima, to se dešava u celoj Evropi, pa naravno i u Srbiji, a to je i razlog što polovnjaci, baš kao i novi automobili, poskupljuju. Tako su polovni automobili na domaćem tržištu sada skuplji više od 30 odsto u odnosu na pre nekoliko godina, a ponuda je nešto drugačija i svakako manja nego ranije, a manje je i kupaca.
Zbog sadašnje situacije na tržištu, te problema u proizvodnji novih vozila, izgleda da više ne važi to da vrednost tek kupljenog automobila automatski opada za najmanje desetak odsto. Naime, u auto-kućama kažu da su oni koji su nova kola kupili pre tri godine, odnosno pre pandemije koronavirusa i sukoba Rusije i Ukrajine, u prilici da, ukoliko se odluče na prodaju, u novčanik smeste isti iznos kao onaj koji se morao izbrojati kada su kupljena.
Na auto-placevima gde se prodaju polovni automobili ukazuju da su cene više nego proteklih godina, a u odnosu na prošlu godinu procenat poskupljenja je od 10 do 20 odsto. Ukazuju i da na rast cene polovnjaka na našem tržištu, uz nedostatak novih vozila, utiče rast cena svih ulaznih troškova - od dokumetacije do transporta, te da sve to, kao i niska kupovna moć građana Srbije, utiče na smanjenje prometa, odnosno da je daleko više onih koji dolaze da se raspitaju o ponudi od onih koji se na kupovinu odlučuju. Prodavci ističu i da kupci, kada se i odluče da kupe polovno vozilo, uglavnom biraju ona s najnižom cenom, te da se brojčanik najčešće zaustavi na iznosu od oko 5.000 evra.
Na auto-placevima po Vojvodini tvrde da su najtraženija vozila čija se cena kreće između 2.000 i 4.000 evra.
Izvesno je da ti automobili neće podmladiti domaći vozni park jer se za taj novac uglavnom mogu kupiti već punoletni četvorotočkaši ili oni na pragu punoletstva.
Cena polovnih vozila zavisi od mnogo faktora - modela, godišta, kubikaže, pređene kilometraže... Ponuda polovnjaka na auto-placevima, kao i onih koji se prodaju preko oglasa je takva da omogućava da se pronađe model koji zadovoljava potrebe kupca, odnosno usaglasi s onim što je potrebno i što može da se plati. Tako su u ponudi ponudi, recimo, audi A4 iz 2004. godine koji košta 2.600 evra, ford fokus 1,8 iz 2001. godine za koji je potrebno 1.300 evra, ford mondeo iz 2005. košta 1.700 evra, krajsler PT kruzer star 17 godina košta 1.300 evra, a 1.400 evra potrebno je za mercedes vaneo 1,6, koji je na putevima već dve decenije. Za BMNJ 520, star četiri godine, potrebno je 4.800 evra, 11 godina star nisan kaškai košta 9.300 evra, sitroen C5, star 14 godina, košta 3.999 evra, za reno kađar star pet godina potrebno je izdvojiti 17.490 evra... Najskuplja su, naravno, najmlađa vozila, pa tako tojota RAV 4 iz 2022. godine košta 46.500 evra, alfa romeo stelvio 58.950 evra, yip rangler 68.560...
D. Mlađenović