PKS: Rast e-trgovine tokom vanrednog stanja i nakon krize
BEOGRAD: Elektronska trgovina u Srbiji, prema istraživanju Privredne komore Srbije, udvostručena je tokom vanrednog stanja u odnosu na vreme pre pandemije Kovid-19, a rast kupovine i prodaje preko interneta očekuje se i u narednom periodu.
To potvrđuju i istraživanja inostranih eksperata po kojima bi e-trgovina u Srbiji do kraja godine trebalo da ima 3,3 miliona korisnika i generiše prihod od oko 370 miliona evra. U martu i aprilu, pored namirnica, najviše su se onlajn kupovali računari i računarska oprema, mali kućni aparati, odeća, obuća.
Analiza PKS ukazuje da je prodaja namirnica u tom periodu povećana deset puta u odnosu na prosečan mesečni promet pre pandemije. Veliki trgovinski lanci su aktivirali i ojačali svoje onlajn prodavnice i sopstvene dostavne službe zbog zahtevanih visokih standarda za transport prehrambenih proizvoda, kaže Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.
Tako je, na primer, u Merkatoru S, osim značajnog rasta onlajn prodaje namirnica, promenjena i starosna struktura kupaca, pa su skoro sve generacije kupovale preko interneta. Ovaj trgovinski lanac proširio je uslugu “Klik end Kolekt” u 17 gradova i na 24 lokacije i koristio specijalizovana vozila za prevoz robe, navodi se u saopštenju PKS.
Kompanija Donkafe (Štraus Adriatik) formirala je onlajn platformu „Kafa kod kuće“, prosečan dnevni broj porudžbina bio je između 80 i 100, dok se pazarilo najmanje po kilogram kafe. Kompanija je angažovala na poslovima dostave radnike koji, zbog vanrednog stanja, nisu mogli da redovno obavljaju svoj posao i tako zadržala zaposlene.
Trgovci tehničkom robom, po rečima Čadeža, značajno su nadomestili pad klasične prodaje i gubitak zbog zatvorenih radnji i tržnih centara najviše zahvaljujući velikim nabavkama računara koje su kompanije kupovale kako bi zaposlene opremile za rad od kuće.
Primera radi, u Tehnomaniji je na onlajn platformi u martu 2020. registrovano oko 100.000 novih korisnika, dok je prodaja povećana za 50 procenata. Najviše su se kupovali laptopovi, veb kamere, monitori, šštampači, skeneri, kuhinjski uređaji, posebno pekači za hleb, mašinice za šišanje, depilatori, fenovi, konzole i video igre, prečišćivači vazduha, frižideri i zamrzivači.
I trgovac sportskom opremom Sportvižen prodao je tokom krize, preko internet, robu vrednu više od 40 miliona evra u devet zemlja u kojima posluje - Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Albaniji, Bugarskoj i Rumuniji, a onlajn prodaja se povećala čak za 200 odsto.
Mali trgovci i proizvođači brzo su reagovali i iskoristili mogućnost da besplatno ili uz minimalnu naknadu izađu na platforme koje su IT kompanije specijalizovane za e -trgovinu, za njih posebno kreirale, ističe Čadež.
Kompanije Vajerles Media i “Šopen” razvile su onlajn platforme za transformaciju preduzeća sa tradicionalnih kanala prodaje ka onlajn trgovini. Obe platforme su zabeležile trocifreni rast korisnika, a platforma “Šopen” nudi besplatnu registraciju i prijavu e-prodavnice.
Dijaspora šop je zabeležio rast prodaje za oko 100 odsto u poređenju s mesecima pre pandemije Kovid-19, a pojedini dani beleže povećanje i za 300 procenata. Najviše su se tražili prehrambeni proizvodi, a prosečna potrošačka korpa u onlajn prodaji činila je 56 artikala.
Ugostiteljski objekti, po rečima predsednika PKS, takođe su se prilagodili krizi uvodeći dostavu hrane kako bi zadržali radnike i omogućili klijentima neometano korišćenje njihovih usluga. Prema podacima PKS prikupljenim od dostavljača hrane, ove kompanije imale su veliki rast broja porudžbina, u aprilu čak 109 odsto više nego u martu.