Pala prodaja polovnjaka, ali im zato porasla cena
NOVI SAD: Nedovoljno novih automobila na tržištu, problemi u snabdevanju neophodnim delovima i materijalima za proizvodnju novih automobila, pandemija koronavirusa, rat u Ukrajini, poskupljenje energenata, transporta... na globalnom tržištu dovelo je do povećanja potražnje za polovnim vozilima, kojih, takođe, sad više nema dovoljno.
Na nova vozila čeka se gotovo godinu dana, mnogi dileri ukazuju da ne mogu da garantuju da će biti ispoštovan ugovoreni rok isporuke, pa se na kupovinu polovnog automobila odlučuju i oni koji do sada to nikada nisu radili. Zbog sve veće potražnje raste cena polovnjaka, a istovremeno, zbog sve više cene polovnih vozila, sve je manje kupaca
Ova situacija, naravno, nije zaobišla ni Srbiju, gde se, inače, više kupuju polovni nego novi automobili. Po rečima Romane Takov iz portala Polovni automobili, podaci za prvo tromesečje ove godine pokazuju da je prodato oko 17 odsto manje polovnih automobila nego u istom periodu lane, dok je u odnosu na 2019. godinu prodaja oko tri odsto manja. Istovremeno, prema prvim analizama podataka s tog portala, cene polovnjaka su u prvom kvartalu bile više za oko 20 procenata nego u prvom kvartalu prethodne godine.
- Prošle godine je započeo proces oporavka tržišta polovnih automobila koji je bio uzrokovan pandemijom koronavirusa - rekla je Romana Takov. - Na tržište polovnih vozila utiče mnogo faktora. Uticaj pandemije je i dalje vidljiv i to se, pre svega, vidi u manjoj ponudi polovnjaka i smanjenoj proizvodnji novih automobila, a to automatski utiče na rast cena polovnih vozila. Očekujemo i da će sukob u Ukrajini imati slične posledice, a to znači rast cena i novih i polovnih automobila zbog teškoća u nabavci delova i smanjene proizvodnje, kao i ponude.
Romana Takov je ukazala da se za sada ne znaju precizni podaci o tome koliko je polovnjaka uvezeno u Srbiju, ali da se može očekivati rast uvoza jer je Ukrajina, kao jedan od najvećih uvoznika polovnih automobila iz Evrope, zbog ratnih dejstava isključena s tržišta.
- Postoje očekivanja da će isključivanje Ukrajine iz nabavke otvoriti više prostora za naše tržište. To bi moglo da znači veću ponudu i pad cena, ali mislim da je taj scenario malo verovatan ili da može doneti samo kratkoročne efekte od nekoliko meseci, zbog smanjenja broja novoproizvedenih automobila. Pre se može očekivati dalji rast cena polovnih automobila - rekla je Romana Takov.
Najprodavaniji dizelaši
Kupci polovnih automobila u Srbiji, ukazuje Romana Takov, krajem prošle godine najčešće su pazarili vozila čija je cena od 3.000 do 5.000 evra, zatim ona od 2.000 do 3.000 evra, a potom od 5.000 do 7.000 evra i to najčešće dizelaše.
- Čak 65 odsto prodatih polovnih automobila iz uvoza su vozila s dizel motorom, tridesetak odsto su benzinci, automobili s uređajem za TNG oko tri procenta, a oni s električnim i hibridnim pogonom čine manje od jedan odsto prodatih vozila - rekla je Romana Takov.
Na novosadskom tržištu polovnih vozila, ukazuju trgovici polovnjaka, cene su više nego prošle godine, ponuda je manja, a najviše su poskupela najtraženija vozila. Ističu i da se češće kupuju dizelaši, te da kupci ostaju verni proizvođačima automobila čiji se modeli najviše kupuju - najtraženiji su folksfageni, a potom slede opel i reno.
Po rečima prodajnog savetnika u “Autokomerc centru” u Novom Sadu Momira Lončara, polovna vozila skuplja su nego ranije i to od 15 do 25 odsto. U ponudi ovog centra su vozila kupljena u Srbiji, stara do pet godina, koja imaju samo jednog vlasnika pre prodaje, koja su prešla do 100.000 kilometara i imaju servisnu istoriju u ovlašćenom servisu.
- Zastoj i problemi u proizvodnji novih vozila doveo je do znatnog povećanja potražnje za polovnim automobilima, koji su skuplji u odnosu na prošlu godinu, a procenat zavisi od mnogo faktora - modela, proizvođača... - kaže Lončar. - Naši kupci uglavnom se odlučuju da kupe vozila s dizel motorom jer je oko 80 odsto prodatih dizelaša.
D. Mlađenović