Ogromna potražnja za biciklima kod nas i u svetu
Potražnja za biciklima nije porasla samo u EU već i kod nas. Prema procenama Statističkog zavoda Evrostat u Evropskoj uniji je prošle godine proizvedeno približno 12,2 miliona bicikala ili za 1,2 posto više nego 2019. godine.
Kod nas se ne proizvodi ni približno toliko bicikala, ali su fabrike u čijim se pogonima sklapaju delovi iz Kine zadovoljni što su povećali obim proizvodnje i mogu da odgovore zahtevima tržišta zbog velike potražnje.
Neki su i zaposlili nove radnike i otvorile duple proizvodne linije da bi podmirili i domaće i strane kupce. Imamo četiri veće fabrike bicikala u Subotici, Bačkoj Topoli, Kruševci u i Zaječaru, koja je najmlađa, otvorena pre nekoliko godina .
U ovim fabrikama godišnje se proizvede između 300.000 i 400.000 bicikala, a pošto je domaćem tržištu dovoljno 120.000 dvotočkaša, ostatak se proda širom sveta.
Naglo interesovanje za ovim prevoznim sredstvom nastalo je sa pojavom epidemije kovid-19 i traje i sada kada je epidemija popustila.
Koliko je virus kovid-19 povećao prodaju u odnosu na vreme pre pandemije u svakoj fabrici je drugačije, ali se menadžeri slažu da je obim posla, a s tim i prodaja, narasla od 30 do 40 odsto.
Domaći fabrikanti očekuju da će biti pretrpani poslom sve do 2024. godine i tek od 2025. godine malo odahnuti.
- Iz straha od moguće zaraze, ljudi su počeli da primenjuju zdrave stilove života, ali i da izbegavaju velike gužve u gradskim autobusima i za odlazak na posao i snabdevanje počeli da okreću pedale - kaže za “Dnevnik“ kreativni menadžer u Fabrici bicikala “Venera bajk” u Subotici Dragan Kalauz. - Godišnje iz fabrike izađe od 60.000 do 70.000 dvotočkaša, ali i da je obim proizvodnje i dva i tri puta veći, našao bi kupce. U fabrici nema lagera jer potražnja za biciklima nije samo ovde porasla, već i u svetu. Inokupci masovno traže nove isporuke, pa je obim izvoza veći i za oko 25 odsto – naglasio je Kalauz. Naveo je da paralelno sa potražnjom raste i cena bicikala. Bicikl koji je naveliko koštao 120 evra sada je 170 evra jer je zbog velike potražnje poskupeo repromatrijal i transport brodom.
- Pre nego što je izbila pandemija kontejner iz Kine, najvećeg u svetu proizvođača delova za bicikle, odakle se domaće fabrike snabdevaju, koštao je 2.000 dolara a sada je 20.000 dolara –istakao je Kalauz.
Adrian Varga iz fabrike “Kapriolo “u Bačkoj Topoli kaže da su zaposlili nove radnike i otvorili još jednu liniju za sklapanje dotočkaša -Izvozimo u više od deset zemalja pa smo morali da zbog povećanih narudžbina zaposlimo još radnika, i sada ih imamo oko 200 , a da bi proizvodnja išla brže otvorena je još jedna linija za sklapanje delova – naveo je Varga. Od kada je počela korona procenjuje da je potražnja i prodaja porasle za oko 50 odsto.
- Fabrike već prave planove proizvodnje za 2023. i 2024. godinu kako bi dobili delove na koje iz Kine treba da čekaju i 12 meseci. I Kinezima treba vremena da naparave sve što kupci naruče, jer širom sveta vlada jagma za bicikle –rekli su u “Planet bajk” u Kruševcu “Dnevniku”.- U nekim domaćim fabrikama uglavnom se prave točkovi i farbaju bicikli , a svi drugi delovi kupuju u Kini. Trenutno nijedan ovdašnji proizvođač, a ni u svetu ne može da odgovori na potrebe tržišta u kratkom roku, već svima treba vremena, jer se na delove čeka i godinu dana. Nama treba i 40 dana duže dok delovi brodom ne stignu iz Kine. Dešava se i da robe ne može da krene jer nema slobodnog kontejnera , pa proizvođači a i trgovci i o tome treba da vode računa kada prave rokove proizvodnje i isporuke.
Z. Delić