Nema spajanja Renoa i Nisana, prioritet opstanak kompanija
PARIZ TOKIO: Kompanije Reno, Nisan i Micubiši isključile su danas mogućnost eventualnog spajanja i saopštile da će, umesto toga, tešnje sarađivati na razvoju vozila kako bi smanjile troškove i spasile svoj poljuljani savez.
Tri proizvođača automobila suočavaju se sa nedaćama zbog pandemije korona virusa koja ih je zatekla baš u vreme kad su pokušavali da preoblikuju svoje partnerstvo nakon hapšenja a zatim i smene bivšeg generalnog direktora Karlosa Gosna 2018. godine, koji je bio glavni arhitekta ovog partnerstva.
Njegovo zalaganje za merdžovanje Nisana i Renoa zateglo je odnose između francuskih i japanskih proizvođača automobila, a novi plan ove alijanse je skrojen tako da posluži kao mirovni sporazum za rešavanje dugogodišnjih tenzija, rekli su izvori iz vešieg menadžmenta za Rojters.
"Ne postoji plan za spajanje naših kompanija. Naš model je danas prilično prepoznatljiv… ne treba nam spajanje da bismo bili efikasni", izjavio je predsednik Renoa Žan-Dominik Senar na konferenciji za novinare na predstavljanju nove strategije saveza.
Akcije Renoa su nakon ove izjave skočile za gotovo 20 posto.
Kompanije sada imaju za cilj da ostvare uštede putem sistematičnije podele svoje proizvodnju po takozvanom sistemu “lider-sledbenik”, pri čemu je jedna kompanija vodeća za određeni model vozila i teritoriju a druga je prati.
Reno poseduje udeo od 43 posto u Nisanu, dok japanska firma ima 15 procenata vlasništva u francuskoj kompaniji, ali bez glasačkog prava. Nisanovi rukovodioci snažno su se protivili Gosnovim naporima za potpuno spajanje.
Kompanije su iznele malo detalja o tome kakve efekte očekuju od nove strategije u kratkom roku, budući da se automobilska industrija bori sa oštrim padom zbog pandemije i pritiscima za razvoj vozila koja manje zagađuju.
One su u zajedničkom saopštenju navele da imaju za cilj da proizvode gotovo polovinu vozila po novom modelu ''”vođa-sledbenik” do 2025. godine i da se nadaju da će po toj šemi smanjiti ulaganja po modelu do 40 odsto.
Predviđaju takođe da će obim vozila koje proizvode opasti za 20 posto do 2025. godine, ali nisu navele koliko će radnih mesta biti izgubljeno usled najavljenih promena načina rada.
Nisan će sada preuzeti vodeću ulogu u Japanu, Kini i Severnoj Americi, a Reno će biti nadležan za Evropu, Rusiju, Južnu Ameriku i Severnu Afriku, dok će Micubiši biti zadužen za tržišta jugoistočne Azije i Okeanije, prenosi Rojters.