NA SRPSKIM PRUGAMA JOŠ PET NOVIH „SOKOLA” I 18 BRZIH VOZOVA, otkriva za Dnevnik direktor Srbija voza Ivan Bulajić
Da je putovanje vozom ponovo popularno i da predstavlja užitak, dokaz su brzi vozovi „Srbija voza„.
Popularni „Soko“, moderan i udoban voz koji se kreće brzinom od 200 kilometara na sat i udaljenost između Beograda i Novog Sada prelazi za neverovatnih 35 minuta, koriste ne samo turisti, mladi, penzioneri, već i poslovni ljudi koji rade u jednom, a žive u drugom velikom gradu. Računica pokazuje da je automobilom putovanje od Beograda do Novog Sada tri do četiri puta skuplje, autobusom dva puta skuplje, a vozom, osim toga što je najjeftinije, ubedljivo se i najbrže i stigne.
- U prilog tome da su građani veoma dobro prihvatili voz kao prevozno sredstvo govori i činjenica da smo na relaciji Beograd – Novi Sad od 19. marta prošle godine, kada je otvorena brza pruga, prevezli više od četiri miliona putnika - kaže za „Dnevnik„ v.d. direktor „Srbija voza“ Ivan Bulajić. - Od toga, “Soko” vozom smo prevezli više od 2.200.000 putnika. Veliki je broj građana koji računaju na voz kao najefikasniji vid prevoza između Beograda i Novog Sada. Za nagli skok broja putnika koji za putovanje biraju voz, presudni su brzina i kvalitet. Što je najvažnije, reč je o veoma pouzdanom vidu prevoza, jer na liniji Beograd – Novi Sad nema kašnjenja i putovanje ne zavisi od toga da li ćete na ulazu u Beograd ili Novi Sad zateći gužvu, pa umesto planiranih sat vremena putovati sat i po, a često i duže.
- Kada je reč putovanjima na pruzi Beograd – Bar, ona su ispod nivoa očekivanja putnika i atraktivnosti same deonice, koju je nedavno Si-En-En vodič za putovanja proglasio jednom od najlepših u Evropi - kaže Ivan Bulajić. - Spavaća kola i lokomotive koje koristimo su prilično zastarele. Starost im je između 20 i 40 godina. Međutim, ušli smo u pregovore sa Evropskom železničkom bankom da podignemo kredit kojim ćemo kupiti osam novih lokomotiva za velike brzine i uraditi kompletan remont 20 spavaćih kola iz postojećeg voznog parka kako bismo ih uskladili sa evropskim standardom. To nije nešto što će se dogoditi preko noći i potrebno je vreme da se sprovede, ali za nekoliko godina će i tu biti situacija onakva kakva je sada u daljinskom saobraćaju unutar Srbije. Ti vozovi neće biti predviđeni samo za Crnu Goru, već ćemo gledati da razvijemo saobraćaj preko Budimpešte ka Beču i dalje ka Nemačkoj, Švajcarskoj, a sa druge strane i preko Zagreba ka Ljubljani.
Bulajić navodi da je puštanje u rad prve brze pruge od 200 kilometara na sat na relaciji Beograd – Novi Sad zaista bio ogroman tehnološki skok za železnicu i potpuno novi standard usluge za putnike. Kako ističe, vozovi „Srbija voza„ na ovoj deonici ni po svojoj brzini, ni po kvalitetu samog voznog sredstva, odnosno enterijera i usluge, ne zaostaju za onim koji krstare vodećim evropskim železnicama. - Posebno smo se fokusirali na korisničko iskustvo. Ponudili smo standarde putovanja znatno više od dotadašnjih, koji odgovaraju biznis klasi avionskog prevoza. Odnos sa putnicima baziramo na tačnosti, odnosu posade prema putnicima i komunikaciji sa putnicima u realnom vremenu. Uveli smo i mobilnu aplikaciju i danas više od polovine naših putnika svoje karte kupuje onlajn. Aplikacija ima više od 140.000 registrovanih korisnika i u našoj zemlji je po popularnosti odmah iza booking.com u kategoriji putovanja, na šta smo veoma ponosni. Strategiju naše kompanije baziramo na tri stuba. Prvi se odnosi na vozove. Pored stavljanja u centar pažnje čistoće vozova, u toku je i obezbeđivanje sredstava za modernizaciju voznog parka i u pregovorima smo za kupovinu još pet brzih vozova. Za sada imamo tri “Soko” voza, a pregovaramo za još pet. Radimo na nabavci novih lokomotiva i vagona, a očekujemo da nam tokom avgusta stigne još 18 vozova koji razvijaju brzinu od 160 kilometara na sat i koji će biti korišćeni za saobraćaj unutar Srbije i naravno ka Budimpešti, kada se bude otvorio taj deo brze pruge, na kom se trenutno radi. Zaista, u ogromnom smo investicionom talasu.
Kako Bulajić ističe, „Srbija voz„ ulaže novac i u same posade vozova, odnosno u bolji trening i obuke, bolju opremljenost, kako modernim digitalnim uređajima, tako i novim uniformama, čiju premijeru očekuju uskoro, te će i u tom segmentu napraviti veliki iskorak.
- Postoji i treći stub naše strategije, a on se odnosi na digitalizaciju. Unapređujemo digitalnu vezu sa putnicima, odnosno na to kojom brzinom možemo da damo pravovremenu informaciju putniku u vezi sa njegovim putovanjem. U tom segmentu imamo razvoj sledeće generacije mobilne aplikacije, razvoj kol centra i drugih, modernih komunikacionih metoda, kako bi naši putnici znali da smo sigurna kompanija koja brine o njima, i u koju mogu da imaju poverenja. U toku je i digitalizacija rada mašinovođa, koji će uskoro sve svoje evidencije pre, posle i u toku vožnje voditi na tablet uređajima - kaže Ivan Bulajić.
Drugu godinu zaredom „Srbija voz„ je prepoznao interesovanje posetilaca Egzit festivala da do Petrovaradina putuju vozom. Zbog toga je, uz 30 redovnih polazaka, uvedeno i sedam dodatnih noćnih linija na relaciji Beograd-Novi Sad-Beograd tokom trajanja ovog muzičkog spektakla. Od 6. do 9. jula, vozovima je do Novog Sada i natrag putovalo čak 8.500 ljudi, a prodato je 17.500 voznih karata.
- I ove godine su ljubitelji Egzit festivala u velikom broju birali voz kao najsigurniji, najbrži i najbezbedniji način da stignu do Novog Sada i posle se vrate kući - kaže v.d. direktor „Srbija voza„ Ivan Bulajić. - Uveli smo ukupno sedam dodatnih polazaka tokom trajanja Egzit festivala i za sva četiri dana vladalo je izuzetno interesovanje, tako da smo izašli u susret putnicima i uveli sinhrone, odnosno duple vozove koji su saobraćali između dva grada.
U kompaniji ističu da im je bezbednost na prvom mestu, to je segment o kojem se vodi najviše računa i koji planiraju da ostvare kroz modernizaciju Depoa za održavanje vozova, jer su upravo to mesta gde se postiže bezbednost.
- U Zemunu smo već pri kraju ogromnog projekta vrednog 51 milion evra i u pitanju su rekonstrukcija i izgradnja velikog Depoa za održavanje, koji se prostire na 35 hektara, koji ima 18 kilometara koloseka i 18.000 kvadrata novih hala za održavanje. Pregovaramo i sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za još 25 miliona evra kredita kojim bismo i ostale Depoe podigli na najviši tehnološki nivo, jer time garantujemo da će naši putnici na svoje destinacije stići bezbedno - kaže Bulajić.
Aleksandra Brzak
Foto: Promo Srbija voz i Dnevnik