MOST OD BAČKE PALANKE DO NEŠTINA I VIZIĆA SVE BLIŽI, Spas za meštane „zaboravljenih“ sela na vidiku
Kako su „Dnevniku” rekli u JP „Putevi Srbije“, ovo preduzeće ugovorilo je izradu projektne dokumentacije za izgradnju mosta preko Dunava, između Bačke Palanke i Neština i ovaj posao je u završnoj fazi.
„Nakon izrade tehničke dokumentacije i dobijanja svih neophodnih dozvola, rešavanja eksproprijacije i obezbeđivanja finansijkih sredstava, steći će se uslovi za početak izgradnje mosta”, kažu u „Putevima Srbije”.
Dodaju da je dužina trase puta zajedno sa mostom preko Dunava i prilaznim konstrukcijama oko 3.500 metara, dok je dužina samog mosta 1.972 metra.
Planirana je veza mosta sa auto-putem Beograd–Zagreb, koja će biti uspostavljena na pravcu Bačka Palanka – Neštin – Vizić – Erdevik – petlja Kuzmin.
Da će mosta biti nagovestio je i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić prilikom nedavne posete Bačkoj Palanci.
-Do kraja ove godine trebalo bi da bude potpisan ugovor o izgradnji mosta preko Dunava od Bačke Palanke do Neština, koji sa Vizićem, pripada ovoj opštini Vesić. Dodao je da Vlada Srbije o izgradnji mosta Bačka Palanka - Neštin pregovara sa jednom španskom kompanijom.
- Nadam se da ćemo ove godine imati rezultat tih pregovora i da ćemo konačno moći da potpišemo ugovor, jer Bačkopalančani i žitelji Neština i Vizića predugo čekaju taj most, koji će potpuno promeniti njihov život - rekao je Vesić.
Meštani ova dva sremska sela mogu da dođu do Bačke Palanke samo preko Hrvatske, prelazeći granicu kod Iloka u Vukovarsko-sremskoj županiji. Jedina spona sa Bačkom Palankom bio im je, a i još je, most između ovog grada i Iloka.
Osim peripetija zbog kontrole i zadržavanja na granici, koje imaju svi stanovnici Neština i Vizića pri odlasku na posao, u školu ili nekom drugom potrebom u centar svoje opštine, poseban problem imaju poljoprivrednici iz ovih sela, jer od ulaska Hrvatske u EU ne mogu da prenose svoje proizvode preko mosta između Iloka i Bačke Palanke.
- Zbog situacije sa ovim mostom, ali i drugih razloga, Bačka Palanka nije dobro povezana sa ostalim delovima Srbije, i na neki način predstavlja saobraćajno „slepo crevo”. Da bi se to prevazišlo, osim mosta koji će je spojiti sa Sremom, planiramo da je povežemo i brzom saobraćajnicom sa Novim Sadom- nagovestio je Vesić.
Neštin
Neštin i Vizić dva sela koja se teritorijalno nalaze u Sremu a administrativno pripadaju Bačkoj Palanci. Od 2013. godine stanovnici ova dva fruškogorskih sela na sremskoj strani Dunava, do sedišta svoje opštine Bačke Palanke dolaze sa pasošima preko teritorije Evropske unije, odnosno Hrvatske. Sama opština Bačka Palanka, pokrenula je još pre desetak godina inicijativu za izgradnju mosta koji bi bio nekoliko kilometara pre nekadašnjeg Mosta bratstva i jedinstva, a koji povezuje Bačku Palanku i Ilok. Najveći problem je taj što meštani Neština i Vizića koji su životno vezani za opštinu Bačka Palanka moraju da pređu četiri granična prelaza da bi došli do centra svoje opštine. Radnici rade u Bačkoj Palanci, deca idu u školu, sve administrativne potrebe su u Bačkoj Palanci kao i samo zdravstvo. Od centra Neština do centra Bačke Palanke je samo 9 kilometara.
Vizić
U okvir projekta ulaze i pristupni putevi mostu, čija je izgradnja prvi put najavljena 2014. godine. Naime, od 2013. godine stanovnici Neština i Vizića, fruškogorskih sela na sremskoj strani Dunava do sedišta svoje opštine, Bačke Palanke, dolaze sa pasošima preko teritorije Evropske unije, odnosno Hrvatske. Sama opština Bačka Palanka, pokrenula je još pre desetak godina inicijativu za izgradnju mosta koji bi bio nekoliko kilometara pre nekadašnjeg Mosta bratstva i jedinstva, a koji povezuje Bačku Palanku i Ilok.
Izgradnja ovog mosta trebalo bi da omogući najkraću vezu sela na desnoj obali Dunava sa Bačkom, ali i da poveže Bačku Palanku sa Neštinom, Erdevikom, Kuzminom i granicom sa Bosnom i Hercegovinom. Idejno rešenje naručeno je 2018. godine, a krajem prošle 2020. godine raspisan je tender za projekat pribavljanja građevinske dozvole na izgradnji mosta sa pristupnim putevima.
Prema idejnom rešenju koje je svojevremeno izradila firma „DB Inženjering”, most koji će biti izgrađen će ličiti na onaj kod Beške.
- Morfologija terena i nastanak tih terena kroz istoriju su slični, a uz to je i ista reka u pitanju. Čak je i dužina oba mosta približno ista, oko dva kilometra, a i denivelacija leve i desne obale Dunava je preko 50 metara, što je još jedna sličnost s mostom kod Beške - prenela je „Gradnja.rs“ obrazloženje. Objašnjeno je i da tako velika visinska razlika terena leve i desne obale reke zahteva visoke stubove mosta koji su projektovani kao vitki, da bi istovremeno zadovoljili sve ekonomske i konstruktivne kriterijume.
Kako je navedeno u projektnom zadatku, most je deo državnog puta IB reda i sastoji se od centralnog dela mosta preko plovnog puta Dunava i pristupunih delova mosta sa bačke i sremske strane. Most prelazi preko koridora predmetne deonice državnog puta IB reda broj 19, nekategorisanog puta, odbrambenog nasipa, reke Dunav, šuma i šumskog zemljišta i poljoprivrednog zemljišta . Srednji stubovi mosta koji nose superstrukturu sastoje se iz dva vitka paralelna stuba na razmaku od 10 metara. Na krajnjim stubovima, istovetne geometrije kao srednji, visine 21 i 39 metara, biće oslonjenje prilazne konstrukcije. Razmak između centralnih stubova na plovnom putu iznosiće 170 metara, dok će sporedni rasponi iznad vode biti široki po 114,5 metara. Sa bočnih strana na centralnom delu predviđene su prilazne saobraćajnice (rampe) sa tipskim rasponima od 50 metara.
Kako je navedeno u projektnom zadatku, most je deo državnog puta IB reda i sastoji se od centralnog dela mosta preko plovnog puta Dunava i pristupunih delova mosta sa bačke i sremske strane. Most prelazi preko koridora predmetne deonice državnog puta IB reda broj 19, nekategorisanog puta, odbrambenog nasipa, reke Dunav, šuma i šumskog zemljišta i poljoprivrednog zemljišta.
Most se projektuje za brzine do 100 kilometara na čas.
Srednji stubovi mosta koji nose superstrukturu sastoje se iz dva vitka paralelna stuba na razmaku od 10 metara. Na krajnjim stubovima, istovetne geometrije kao srednji, visine 21 i 39 metara, biće oslonjenje prilazne konstrukcije. Razmak između centralnih stubova na plovnom putu iznosiće 170 metara, dok će sporedni rasponi iznad vode biti široki po 114,5 metara. Sa bočnih strana na centralnom delu predviđene su prilazne saobraćajnice (rampe) sa tipskim rasponima od 50 metara.
Projekat za građevinsku dozvolu koštao je 44,8 miliona dinara, a uradili su ga svojevremeno Saobraćajni institut CIP i „Geomehanika„ iz Beograda.
Z. Milosavljević
S. Krstić
Foto: Dnevnik i Gradnja.rs