Mobilna telefonija - motor rasta telekom tržišta Srbije
BEOGRAD: Tržište telekomunikacija u Srbiji ostvarilo je 2016. godine ukupan prihod od oko 189,4 milijarde dinara, što je rast od jedan odsto u odnosu na prethodnu godinu, saopštila je danas Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (Ratel).
U bruto domaćem proizvodu Srbije, prihodi od telekomunikacija su u 2016. imali udeo od 4,51 odsto.
Najveći prihod na tržištu ostvaren je, kao i prethodnih godina, od pružanja usluge mobilne telefonije, koja učestvuje sa 59 procenata u ukupnim prihodima od telekomunikacija, navodi se u saopštenju.
Ukupne investicije u sektoru elektronskih komunikacija su prošle godine iznosile 32,3 milijarde dinara, što je za 4,9 posto niže nego prethodne godine.
Najviše je investirano u mobilnu telefoniju (11,1 milijardi dinara) i mreže za distribuciju medijskih sadržaja (8,7 milijardi dinara), što u zbiru čini 61,3 procenta ukupnih investicija.
Broj korisnika mobilnih mreža i dalje prevazilazi ukupan broj stanovnika, tako da na 100 stanovnika dolazi 128 korisnika mobilne telefonije.
Svake godine se beleži pad broja pretplatnika fiksne telefonije, ali je njihov broj i dalje veći od broja domaćinstava - 102 pretplatnika na 100 domaćinstava.
Broj pretplatnika fiksnog širokopojasnog pristupa internetu je povećan za oko 10 odsto u odnosu na prethodnu godinu, dok se broj pretplatnika distribucije medijskih sadržaja povećao za četiri posto. Na kraju 2016. godine na 100 domaćinstava bilo je 58 pretplatnika interneta i 67 pretplatnika distribucije medijskih sadržaja.
U saopštenju se ističe da srpsko tržište telekomunikacija beleži rast prihoda u poslednjih pet godina, iako se u istom periodu primećuje silazni trend u većini evropskih zemalja.
Tržište poštanskih usluga u 2016. godini je ostvarilo ukupni prihod od 16,8 milijardi dinara, što je za 4,7 posto više u odnosu na godinu ranije. Na rast ukupnih prihoda najviše su uticali prihodi od usluga dostave ekspres pošiljaka i paketa preko 10 kg. Stopa rasta prihoda od ovih usluga je iznosila skoro 11 procenata.
U ukupnim prihodima tržišta, javni poštanski operator je učestvovao sa više od 60 odsto. Trend rasta udela učešća privatnih operatora u ukupnim prihodima je nastavljen, tako da je lani on iznosio skoro 40 posto, a u odnosu na 30 odsto u 2011. godini.