Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Kroz Frušku goru vozovi će ići 200 na sat

31.12.2019. 13:19 13:23
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Do završetka brze pruge od Stare Pazove do Novog Sada, po ugovoru, ostalo je oko dve godine, a na toj deonici od 40,44 kilometara od avgusta 2017, kada je gradnja počela, urađeno je više od 80 odsto planiranog posla.

Prvi čovek ogranka ruske kompanije „RŽD internešenel” u Srbiji, koja je zadužena za rekonstrukciju i modernizaciju tog dela pruge između Beograda i Budimpešte, Mansurbek B. Sultanov kaže za „Dnevnik” da je zadovoljan kako posao teče. 

– Uspevamo da radimo u skladu s dinamikom, koja je usaglašena s investitorom, „Infrastrukturom železnice Srbije” – kaže Sultanov. – Naravno, kao i na svakom gradilištu, nastaju okolnosti koje mogu usporiti tok radova. Uglavnom su to bila pitanja koja imaju veze s projektnom dokumentacijom i izdavanjem građevinskih dozvola. Ali zajedno s „Infrastrukturom železnice Srbije” i Ministarstvom građevinarstava, saobraćaja i infrastrukture, mi ih operativno rešavamo.

Vijadukt i tunel u Čortanovcima najzahtevniji su i najgrandiozniji infrastrukturni objekti na deonici Stara Pazova – Novi Sad, na kojoj će vozovi moći da razvijaju brzinu do 200 kilometara na čas. Mansurbek Sulatnov kaže da je na vijaduktu završeno više od 80 odsto svih radova, a na tunelu 76 odsto.

– Ta dva objekta su na području Nacionalnog parka Fruška gora – napominje Sultanov. – To su okolnosti u kojima svaka sitnica prilikom izvođenja radova mora biti usaglašena. I smatramo da je to ispravno – prirodna baština Srbije ne sme biti ugrožena ni u kojim okolnostima. Na samom početku radova na gradilištu su otkriveni arheološki nalazi pa je izgradnja bila na neko vreme obustavljena zbog arheoloških iskopavanja. Osim toga, u toku građevinskih radova na vijaduktu je nastala potreba za dodatnim lokalnim inženjersko-geološkim istraživanjima, koje smo sproveli zajedno s investitorom – „Infrastrukturom železnice Srbije”, projektantom – srpskim Saobraćajnim institutom CIP, kao i uz angažovanje evropskih i ruskih stručnih organizacija. Posle toga su unete izmene u projektnu dokumentaciju nekih konstrukcija vijadukta, koje su omogućile nastavak izgradnje uz uzimanje u obzir novih parametara u maksimalno kratkim rokovima, i omogućile da se osiguraju bezbednost i dugovečnost konstrukcija.

Sultanov podseća na to da je nakon početka gradnje tunela i vijadukta na gradilištu u Čortanovcima, u leto 2018. godine „RŽD internešenel”  prionuo i modernizaciji i izgradnji dvokolosečne pruge između Stare Pazove i Novog Sada, duge 40,44 km, i dodaje da je tu izvedeno oko 50 odsto radova. Ističe da se prilikom polaganja koloseka za brzu prugu na deonici koristi ruska tehnologija, koja omogućava da se rokovi izvođenja radova optimizuju i garantuje kvalitet trupa pruge. Na deonici Stara Pazova – Inđija – Beška i u stanici Inđija položeno je više od 30 km koloseka. Završeno je raščišćavanje terena za novu železničku stanicu Beška i prilaznu drumsku saobraćajnicu. Nastavlja se raščišćavanje terena za izgradnju i na deonicama od Beške do Sremskih Karlovaca i od Karlovaca ka Novom Sadu, gde se grade privremeni putevi, izmeštaju instalacije, demontira gornji stroj koloseka.

Pomenuti vijadukt i tunel samo su dva od 58 objekata koji se prave na tom delu brze pruge. Sultanov ističe da rekonstrukcija obuhvata ukidanje svih nivelisanih ukrštanja železničke magistrale s drumskih putevima, odnosno putnih prelaza, za čije potrebe se pravi sedam pothodnika i isto toliko podvožnjaka, dva nadvožnjaka, osam železničkih mostova, i izgradnju dve galerije, tri vijadukta i jedan tunel i 29 propusta ili malih mostova.

– Do sada je završeno pet propusta i jedna galerija – kaže Sultanov. – Radi se na četiri pothodnika, dva nadvožnjaka, jednom podvožnjaku, tri vijadukta, tunelu, dva železnička mosta i 18 propusta, tj. malih mostova. Čitav kompleks građevinskih radova na deonici se izvodi u skladu s nacionalnim i evropskim propisima (EN), uz stalnu građevinsku  kontrolu investitora i tehničku kontrolu usklađenosti s evropskim propisima od „DB Engineering & Consulting”-a. Čelični rasponi za vijadukte – na 51. kilometru, dugom otprilike 500 metara, i na 55. km, koji je dug više od 300 metara, isporučuju se direktno iz Rusije – iz grada Voronježa.

Po rečima našeg sagovornika, na gradilištu su radovi organizovani uz poštovanje svih zakonskih akata u Republici Srbiji. U nekim vremenskim intervalima radovi se izvode u dve ili tri smene. Angažovani su 87 preduzeća, 1.300 ljudi i 342 jedinice raznorazne mehanizacije. U samoj kompaniji zaposlen je 91 stručnjak, a od njih su 38 državljani Srbije.

Modernizacija i rekonstrukcija signalno-sigurnosnog (SS) i telegrafsko-telefonskog (TT) sistema, uz obrazovanje Jedinstvenog dispečerskog centra za upravljanje saobraćajem vozova u Srbiji novi je projekat na kojem „RŽD internešenel” radi na osnovu ugovora koji su u januaru, prilikom posete predsednika Ruske Federacije Vladimira Putina  Srbiji, sklopile naše dve države. Mansurbek Sultanov kaže da Jedinstveni dispečerski centar (JDC) nije samo implementacija najnaprednijih tehnologija iz oblasti organizacije saobraćaja vozova i upravljanja eksploatacijom nego ujedno znači i osnivanje nove infrastrukture, koja je potrebna za organizaciju rada, u šta spadaju optika, digitalna veza, informacione tehnologije.

Posao koji obavlja „RŽD internešenel” finansira se iz ruskog kredita. Ukupna vrednost Aneksa br. 3 Ugovora za rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog koloseka na deonici Stara Pazova – Novi Sad je nešto više od 585 miliona dolara.

Pouzdan partner već pet godina

Kompanija „RŽD internešenel” prisutna je na našim prugama već pet godina. Od 2014. godine ona modernizuje i gradi pruge u Srbiji. Kako kaže Mansurbek Sultanov, kompanija je za to vreme rekonstruisala pruge Beograd–Pančevo i Resnik–Valjevo, završila infrastrukturne objekte u okviru razvoja Panevropskog saobraćajnog Koridora 10 i polaganje koloseka na „Žeželjevom” mostu.  

– Ukupno je do sada naša kompanija modernizovala u Srbiji više od 200 km železničkog koloseka. Osim toga, isporučeno je 27 dizel-vozova ruske proizvodnje. Za vreme zajedničkog rada smo izgradili pravi partnerski odnos i odnos pun poverenja sa srpskim kolegama. U skladu s ugovorom, koji je potpisan u januaru ove godine, pripremamo projekat rekonstrukcije i modernizacije pruge Valjevo – Vrbnica – državna granica s Crnom Gorom, duge 210 km, posle čega sledi realizacija. Za nas je čast da aktivno učestvujemo u preobražaju železničkog izgleda Srbije, i spremni smo da i dalje pružamo bilo koju podršku tom procesu velikih razmera.

        Zorica Milosavljević

Foto: S. Šušnjević, „RŽD internešenel”

Piše:
Pošaljite komentar