Juta: Agencije će uskoro da 100 odsto vraćaju novac u slučaju bolesti
BEOGRAD: Turističke agencije u Srbiji će uskoro, kada bude usvojena nova direktiva EU o paket aranžmanu, morati u opravdanim slučajevima kao što su smrt u porodici i bolest da vrate sav novac putnicima koji su onemogućeni da koriste već uplaćeno putovanje, rečeno je Tanjugu u Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija Srbije (Juta).
Direktor Jute Aleksandar Seničić kaže da se očekuje da ta direktiva EU bude usvojena 2021. ili 2022. godine.
"Nova direktiva EU o paket aranžmanu EU o kojoj se trenutno raspravlja predviđa da u ekstremenim situcijama, kao što su smrtni slučajevi i bolesti, zbog čega se ne može otići na put, agencija bude obavezna da vrati 100 odsto sredstava putniku. Tako će agencije da ne bi rizikovale u okviru cene aranžnama imati uključeno tzv. osiguranje od otkaza putovanja".
Dok se ne donese nova evropska regulativa spas za putnike u tim situacijama je da uplate osiguranje od otkaza aranžmana, koje sada košta otprilike između 1,5 i tri odsto od cene aranžmana.
Kada bude usvojena nova regulativa u EU, osiguravači će vrlo ozbiljno pristupiti celoj priči i imati lekarske ordinacije za izdavanje uverenja.
"Kao na Zapadu biće propisane određeni lekari i klinike koji će biti licencirani i u ime osiguravača davati potvrde o bolesti. Verujem da ćemo vrlo brzo doći do rešenja koje će biti pre svega na zadovoljstvo putnika", naglasio je on.
Objasnio je da bi u tom slučaju putnik bio u obavezi da se javi agenciji da otkaže aranžman i onda u dogovoru sa agencijom i osgiruavačem da dobije povraćaj novca, delimično od agencije, a delimično do 100 odsto od osiguravača.
"Delimično, zato što Opšti uslovi poslovanja predviđaju nekakve penale za putnike u slučaju otkaza. Recimo, putnik je otkazao aranžman sedam dana pre putovanja, a po opštim uslovima agencija ima pravo da uzme 80 odsto cene aranžnama, a da 20 odsto vrati. Ako imate polisu, agencija će vratiti 20 odsto tih, a ostatak će isplatiti osiguravači.
Seničić ističe da je osiguranje od otkaza najbolji način za sve rizične grupe, ljude koji imaju stare roditelje, malu decu, neka hronična oboljenja, mogu da se zaštite da ne bi plaćali nepotrebno penale.
Inače, Zakon o turizmu u Srbiji i sada previđa da agencije u slučaju otkaza putovanja od strane putnika u opravdanim slučajevima koji nisu mogli da se predvide u trenutku potpisivanja ugovora, treba da povrate novac uz pravo na nadoknadu samo stvarnih troškova, ali u praksi to nije uvek slučaj.
Svaka agencija na osnovu zakona propisuje Opšte uslove putovanja koji, na primer, predviđaju u zavisnosti od agencije da ona ima pravo kod otkaza puta u roku od 10 ili manje dana od putovanja da zadržili 80 odsto ili čak i 100 odsto novca.
"Opšti uslovi putovanja (član 71) narocito sadrže: pravo organizatora putovanja na naknadu stvarnih troškova ako je putnik odustao od ugovora zbog okolnosti koje nije mogao izbeći ili otkloniti i koje bi da su postojale u vreme zaključenja ugovora predstavljale opravdan razlog da ne zaključi ugovor. Pravo organizatora putovanja na naknadu administrativnih troškova kada je putnik obezbedio odgovarajuću zamenu ili je zamenu našao sam organizator", piše u zakonu.
Ipak, u praksi kada ste onemogućeni da odete na put, na primer, zbog bolesti deteta kao što su boginje i slično, može vam se desiti da vlasnici turističkih agencija ne žele da vrate novac i kažu putniku da je trebalo da uzme osiguranje od otkaza putovanja, iako prilikom potpisivanja ugovora nisu ponudili tu mogućnost.
Kada zamolite vlasnika da proda vaš aranžman, kao što i predviđa zakon, on kaže - pokušaćemo. Nakon nekoliko dana ako kao potencijalni kupac pozovete agenciju i tražite taj smeštaj , oni vam kažu da je sve prodato, a kasnije tvrde da nisu uspeli da prodaju aranžman i da je u pitanju nesporazum.
U svakom slučaju reč je o prevari putnika, jer agenciji nije u interesu da zvanično proda aranžman i vrati novac već da ga preproda i ponovo na njemu zarade.
Takve situcije se uglavnom dešavaju u agencijama koje nisu članice Jute i zato se građanima preporučuje da prilikom odabira agencije provere da li je agencija članica tog udruženja.
Direktor Jute Seničić objašnjava da je reč o dodatnom osiguranju od otkaza putovanja i da postoji u većini osiguravajućih kuća koje, inače, rade razne vrsta osiguranja, pa i putna osiguranja.
Tako da to nije putno zdravstveno osiguranje koje uključuje isključivo zdravstvenu uslugu na destinaciji, ali ne i uslugu otkaza od strane putnika.
"Dodatna polisa košta otprilike između 1,5 i tri odsto u zavisnosti od osiguravajuće kuće i pokriva sve te slučajeve koji mogu da nastanu u rizičnim situacijama, to su smrtni slučajevi u porodici, bolesti, okolnosti da se ne može otići na put u predviđenom terminu".
Članice Jute po standardima poslovanja imaju obavezu da u tom problemu usled otkaza putovanja kada su opravdani razlozi izađu u susret putniku u najvećoj mogućoj meri, tako što pokušavaju da taj aranžman prodaju preko centralnog sistema prodaje odnosno kroz udruženja sa oko 300 agencij, objasio je Seničić.
"Imamo i situacije u kojima su agencije vršile povraćaj novca u celosti kada procene da to treba da urade, kada su smrtni slučajevi ili bolesti dece u pitanju, pa to rade često i na svoju štetu. Agencije to rade prema svojoj poslovnoj politici i visokim standardima udruženja", naveo je on.
Dodaje da ima primera da agencije ne izlaze u susret putnicima i da u tom udruženju imaju načine da sankcionišu agencije koje ne poštuju prava putnika, tako što ih isključe ili suspenduju iz Jute ili ih diskvfalifikuju sa tržišta kada je reč o prodaji turističkih aranžmana.
Pomoćnica ministra turizma zadužena za turisticku inspekciju Vera Božić Trefalt rekla je Tanjugu da je izuzetno važno, da agencija ima Opšte uslove putovanja i program putovanja.
"Prilikom kupovine aranžmana, zaključuje se ugovor o putovanja. Sva ova tri elementa su jako važna i treba sva tri dokumenta bukvalno da budu uručena u ruke putniku", rekla je Trefalt i apelovala na građane da pažljivo pročitaju ta dokumenta.
Ona kaže da turistička agencija ima pravo da nadoknadi stvarne troškove pošto je zaključila ugovore i o prevozu i o smeštaju, tako da u tom smislu putnik ili član porodice kada se razboli neposredno pred put nema velike mogućnosti za potpunu nadoknadu sredstava.
Trefalt dodaje da se sada takva rešeja primenjuju i u EU.
Kaže da bi ipak agencije zbog nekog svog imidža i dobrog poslovanja trebalo da izađu u susret putnicima u takvim slučajevima.
"Imali smo takve slučajeve da se ponudi određeno obeštećenje baš zbog dobre prakse agencije i nadoknadi šteta putniku", rekla je Trefalt.