JANAF bi u slučaju prekida isporuke nafte Srbiji prekršio ugovor
BEOGRAD: Urednica portala Energija Balkana Jelica Putniković kaže da je najava Jadranskog naftovoda da će 15. maja obustaviti isporuku nafte NIS-u zbog novih sankcija ruskim kompanijama politički motivisana od strane Hrvatske, kao i da bi u tom slučaju JANAF prekrišio važeći ugovor koji predviđa isporuku 3,2 miliona tona nafte ove godine.
"Ta najava je pod uticajm hrvatske politike, koja se uvek trudi da kritikuje Srbiju i povuče neke mere", rekla je Putnikovićeva Tanjugu i istakla da bi JANAF, koji transportuje naftu samo Srbiji, bio na značajnom finansijskom gubitku.
Objašnjava da JANAF transportuje naftu za Srbiju, dok za neke druge kompanije samo skladišti naftu u svojim skladištima u Hrvatskoj.
"Ne znam kome će sutra transportovati naftu ako prestanu Srbiji, čemu im onda cevovod", dodala je Putnikovićeva.
Mišljenja je da bi i u međunarodnom pravu trebalo potražiti odgovore za takvu potencijalnu situaciju, pošto NIS ima sa JANAF-om potpisane ugovore o tranzitu sirove nafte, što je jedan ozbiljan privredni aranžman.
Dodaje da bi u slučaju prekida isporuka nafte Srbija mogla da da tuži JANAF nadležnim međunarodnim sudovima.
"Ova odluka JANAF-a bi bila direktno na njihovu štetu, jer bi ostali bez dobrog dela prihoda. Prošle godine su poslovali u plusu i delili dividende, ali bi ovom odlukom doveli u pitanje svoje poslovanje", navela je ona.
Govoreći o alternativnim rešenjima, Putnikovićeva ističe da Srbija još pregovara sa EU da ne dođe do obustave transporta nafte JANAF-om.
Kaže da bi alternative bile prevoz sirove nafte železničkim vagonima od jadrasnkih luka Drač i Bar ili od luke Solun i crnomorske luke Konstanca ili baržama.
Napomenula je da je to, ipak, duži i skuplji transport.
Putnikovićeva dodaje da za to postoje tehnički uslovi pošto je NIS tako dopremao naftu i devedesetih godina prošlog veka.
Ističe i da je Srbija već počela da razmišlja o izgradnji još jednog naftovoda do rafinerije u Pančevu prema Mađarskoj, pošto JANAF poprilično ucenjuje NIS tranzitnim taksama.
Naftovod kroz Srbiju prema Mađarskoj, kako kaže, povezao bi se sa naftovodom "Družba", kojim inače u Mađarsku stiže sirova nafta.
Podseća da na domaće tržište, pored NIS-a, gorivo plasiraju i mađarski Mol, austrijski OMV, grčki Helenik Petrol i ruski Lukoil koji ima svoju rafineriju u Bugarskoj i dodaje da Lukoil bez problema posluje u toj zemlji.
Putnikovićeva kaže da bi, ukoliko eventualno dođe do prekida isporuke nafte JANAF-om, Srbija bi mogla da zatraži od tih kompanija iz EU da pojačaju dopremanje goriva u Srbiju.
Transport sirove nafte u Srbiju obavlja se, pre svega, cevovodnim putem odnosno naftovodom JANAF, koji povezuje luku Omišalj sa transpornim sistemom JP Transnafta, odakle se otprema do rafinerija u Novom Sadu i Pančevu.
Putnikovićeva kaže da bar do jula ili avgusta imamo dovoljno nafte kada bi nam Hrvatska zavrnula JANAF.
Takođe, dodaje da još nismo čuli da će sa sličnim sankcijama nastupiti i Ruminija i Bugarska, što otvara mogućnost za dopremenja nafte.
Srbija oko 23 odsto sirove nafte proizvodi u zemlji, 45 odsto uvozi iz Iraka, 10 iz Kazahstana, jedan odsto iz Norveške, a iz Rusije stiže oko16 odsto.
Putnikovićeva navodi da NIS kupuje naftu na tržištu odnosno ne doprema je od Gaspromnjefta koja je većinski vlasnik, već se kupuje na tržištu od onog ko povoljnije proda u zavisnosti od toga koji je je tanker bliži Jadranskom moru ili luci Omišalj.
Dodaje da se NIS ponaša kao i svaka druga naftna kompanija koja ima svoju rafineriju.
Podsetila je da Srbija pregovara i sa zemljama sa Bliskog istoka da se možda i od njih nabave određene količine nafte.
NIS ne mora da prerađuje samo rusku naftu koja je izvađena u Rusiji, rekla je Putnikovićeva.