"Češljanje" trgovaca opreme za najmlađe: Zarade i do 70 odsto
NOVI SAD: Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je protiv 172 učesnika na tržištu bebi-opreme postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti.
To je, inače, sedmi postupak protiv učesnika na tržištu bebi-opreme. Tako da ispada da su uvoznici bebi-opreme uporniji od pomenute komisije. Stručnjaci smatraju da bi delotvoran lek za preskupa kolica i benkice morale biti strože kazne. Najstroža kazna koja može da im se izrekne je u iznosu od deset odsto godišnjeg prihoda. Međutim, Komisija se za tu stvarno drakonsku kaznu nije još odlučila. Protiv preskupe opreme za najmalađe potrošači se bore na svoj način. Pelene, krevetiće i odeću kupuju u okolnim zemljama gde su jeftiniji. Kod nas su marže na neke proizvode koje su neophodne bebama 60-70 odsto.
Šta sada mogu da očekivati?
Kao i prilikom pokretanja prethodnih šest postupaka protiv učesnika na tržištu bebi-opreme, Komisija je osnovano pretpostavila da su prodavac i kupci bebi-opreme prilikom ugovaranja saradnje utvrđivali prodajne cene i druge uslove trgovine. Osnovana pretpostavka se, u tom postupku, zasniva na činjenici da su predmetni ugovori sadržavali odredbe kojima se utvrđuju cene u daljoj prodaji. Pomenutom odredbom kupac se ograničava da samostalno i nezavisno donosi poslovne odluke koje se odnose na cenovnu politiku.
Zakon o zaštiti konkurencije definiše da su restriktivni oni sporazumi između učesnika na tržištu koji imaju za cilj ili posledicu značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije na teritoriji Republike Srbije. To mogu biti ugovori, pojedine odredbe ugovora, izričiti ili prećutni dogovori, usaglašene prakse, kao i odluke oblika udruživanja učesnika na tržištu, a kojima se naročito neposredno ili posredno utvrđuju kupovne ili prodajne cene ili drugi uslovi trgovine.
Smatramo da je tržište bebi-opreme od izuzetnog značaja za potrošače, kao i društvo u celini i, u tom smislu, svi postupci koji se odnose na to tržište su od prioritetnog značaja za Komisiju, navode iz tog tela.
Koliko ima šanse da Komisija bude uspešnija ovoga puta nego u prethpodnom periodu?
Živimo u vreme surove tržišne utakmice i prodavci opreme za najmlađe misle najpre na svoju zaradu, kaže profesor Ekonomskog fakulteta u Begradu dr Ljubodrag Savić.
Komisija je u pomoć pozvala i potrošače. U izjavi se doslovce kaže: „Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu biti od značaja za utvrđivanje činjeničnog stanja u navedenom postupku, da iste dostave Komisiji za zaštitu konkurencije, Savska br. 25/IV, Beograd.”
Kako dodaje, jedino rešenje je izricanje drakonskih kazni. Videli smo kako su kod prevara potrošača postupili nadležni u Evropskoj uniji. Za greške u sistemima za izduvne gasove „Folksvagen” je platio kazne koje se mere milijardama evra. Kažnjavanje bi i ovde moralo da bude mnogo, mnogo stože.
Dok i naši uvoznici ne osete na svojim bankovnim računima stroge kazne, biće prilično ležerni. Što se tiče potrošača, njima ostaje put bar do susedne Mađarske. Tamo se, recimo, kolica, preračunato u dinare, prodaju za 12.000 dinara, a kod nas su 17.500. Krevetac je ovde 19.000 a tamo 14.000. Sličnih primera bilo bi još.
Jedno do rešenja moglo bi biti i pomoć domaćim proizvođačima bebi-opreme. Oni bi i te kako bili zainteresovani da idu s nižim cenama i zarade.
D. Vujošević