Biće i u Srbiji subvencija za električne automobile
Ministar za zaštitu životne sredine Srbije Goran Trivan najavio je da će istrajati u inicijativi da se u Srbiju, koju je opisao kao evropsko groblje starih automobila koji zagađuju vazduh, zabrani uvoz polovnih automobila čiji je ekološki standard „Euro 3”, i ocenio da bi država trebalo da daje podsticaje za kupovinu automobila na hibridni pogon.
On je na Beogradskom sajmu automobila, prilikom dodele nagrade „Tojoti” za najbolji ekološki auto u Srbiji, naglasio da, uz grejanje zimi i proizvodnju električne energije iz uglja, saobraćaj najozbiljnije doprinosi zagađenju vazduha.
Procena Svetske zdravstvene organizacije je da u Srbiji od posledica zagađenja vazduha godišnje umre 6.500 građana.
Trivan je podsetio na to da je u Srbiji više od polovine vozila starije od deset godina i da su ona s najčešće velikom emisijom zagađujućih materija u vazduh, pa je najavio da će nastaviti inicijativu da se zabrani uvoz takvih automobila.
– Otpora ima, ali argumenti će biti neumoljivi – rekao je Trivan. – Koliko mi toga uvozimo i u šta se mi zapravo pretvaramo jer, što se mene tiče, mi smo evropsko groblje, zajedno s Bugarskom, najgorih automobila po pitanju izduvnih gasova. Ja se ne slažem da se to nastavi, i neću odustati od razgovora na tu temu, dokle god ne nađemo rešenje da se to spreči.
On je kazao da će „država morati da se dozove pameti i da da olakšice za električne i hibridne automobile, čega u ovogodišnjem buyetu nema, ali je ocenio da je za sledeću godinu to moguće”.
U Evropi je više od milion električnih vozila, a kako Trivan kaže, ne postoji nijedan razlog da ih u Srbiji ne bude više od sadašnjih 250.
Da u Srbiji treba promeniti svest naglasio je direktor Agencije za zaštitu životne sredine Filip Radović, koji je primetio da je „automobilizam izmenio civilizaciju, a da je sada vreme da ekologija izmeni automobilizam”.
On je izneo podatak da se u Srbiji godišnje ispusti u vazduh 150.000 tona ugljen-dioksida kao posledica sagorevanja fosilnih goriva u vozilima.
– Materijalne mogućnosti nisu takve da sada svi možemo kupiti ekološki odgovoran auto, a promena svesti je bitna da bi naš čovek, umesto dizel „be-em-vea” ili „mercedesa” starog deset godina kupio manji auto koji je ekološki odgovoran – rekao je Radović.
E. Dn.