Ambiciozne planove brodogradilišta u Apatinu zaustavila pandemija
Za nepunih mesec dana Brodogradilište u Apatinu obeležiće godinu dana rada od kako je steklo novog vlasnika i posle više neuspešnih privatizacija konačno krenulo da radi.
Ipak, ambiciozne planove za sada je zaustavila pandemija kovida-19.
– Propalo nam je već nekoliko planiranih i ugovorenih gradnji ekoloških putničkih brodova na solarni i hibridni pogon – kaže direktor preduzeća Mladen Manojlović. - Doduše i dalje smo u kontaktima s naručiocima plovila pa ćemo videti kako će se nadalje planovi razvijati. Istovremeno, dobro bi nam došlo da imamo i domaće poslovne partnere, kojih za sada nema pošto je država odustala od gradnje ledolomca za šta smo bili veoma zainteresovani – navodi direktor i dodaje da je nezahvalno govoriti o tome kako će se odvijati situacija na domaćem tržištu brodogradnje, ali i na stranom jer je zbog KOVID-19 teško predvideti i planirati.
Po njegovim rečima u Brodogradilištu radi 70 zaposlenih, od kojih je 20 stalno zaposlenih radnika dok ih je 50 uposleno iz dva kooperantska preduzeća.
- To je svega deset odsto od pravog tehničkog i kadrovskog kapaciteta brodogradilišta – kaže Manojlović.
Brodogradilište je sklopilo sporazum o saradnji sa Srednjom tehničkom školom u Apatinu u koju će biti uveden sistem dualnog obrazovanja učenika za deficitarna zanimanja u brodogradilištu, prvenstveno zavarivače i brodomontere.To pokazuje koliko su Kraljevčani ozbilji u namarama da Brodogradilište krene da pravi brodove kao nekad jer je u dugoj istoriji napravljeno čak 400 brodova.
Istovremeno, ponudili su zavarivačima početnu platu znatno iznad domaćeg proseka, pa ukoliko su zanatlije vešte da vare prohrom, aluminijum i slične lake ili legirane metale mogu da zarade i iznad 1.000 evra.
Od avgusta prošle godine novi poslodavac apatinskog Brodogradilišta je “Arsenal Rem” iz Kraljeva, koje je za nepunih godinu dana uložilo 835.000 evra i osposobilo brodogradilište da može da se prihvati i najvećih i najsloženijih poslova na novogradnji plovnih objekata. Ukoliko se uz ovu sumu novca uračuna i kupovina Brodogradilišta u iznosu od 2.150.000 evra, može se reći da je kraljevačko preduzeće do sada Brodogradilište u Apatinu koštalo tri miliona evra.
Apatinsko brodogradilište bilo je najveće rečno brodogradilište u nekadašnjoj SFRJ i drugo je po veličini u Evropi. Ono je i sada najveće u Srbiji, a ujedno i najopremljenije. Osnovano je pre stotinu godina i s 800 radnika bilo je najveće preduzeće u Apatinu i jedno od najuspešnijih izvoznika u našoj zemlji.
Apatinsko brodogradilište raspolaže takvim tehničkim kapacitetima da se u njemu mogu graditi istovremeno i rečni, ali i morski brodovi različitih tipova i namena - od tankera i balk kerijera, preko tegljača, potiskivača, barži, plovnih bagera i plovila za naftnu i ofšor industriju, dužine do 135 metara i veličine do 6.000 tona deplasmana. Na sreću, tokom više neuspelih vlasničkih transfomacija, ovo preduzeće je, iako gotovo ekonomski uništeno, sačuvalo glavne tehničke resurese – među kojima i sinhrolift.
Z. Delić