Bankomati štede i vreme i novac
Korišćenje bankomata, umesto odlaska u banke, sve je češće, a o tome svedoči i broj bankomata u regionu jer ih ima sve više.
Tako je u Bugarskoj na milion stanovnika 1.160 tih aparata, u Makedoniji 680, dok je u Srbiji na milion stanovnika 450 bankomata i izvesno je da će ta brojka da raste. Naime, klijenti banaka na našem tržištu sve manje čekaju u redu da podignu novac na šalterima, već to čine na bankomatima, a čak i kada u manjim gradovima i mestima banke zatvore poslovne jedinice, ostavljaju bankomate i na taj način zadržavaju i klijente i njihove račune.
Zato nije čudo što se banke sve češće odlučuju da postave bankomate multifunkcionalnog tipa. Na njima klijenti mogu, osim osnovne funkcije podizanja novca, da plate obaveze i obave transfere novca. Te novine ne samo da štede vreme već i novac jer je prilikom plaćanja obaveza putem specijalnih bankomata povoljnije, provizije su niže, pa se na taj način može uštedeti i 5.000 dinara godišnje.
Komercijalna banka uvela je novu uslugu za klijente koji kod njih koriste uslugu mobilnog bankarstva – M-benking. Kod transfera novca dovoljno je da pošiljalac na meniju bankomata izabere P2P uslugu, a da zatim iz menija i imenika izabere broj mobilnog telefona lica kojem novac upućuje i putem bankomata pošalje iznos sledeći uputstva. Primalac novca dobija dva koda – od banke i od onoga ko je ga poslao, a to mu omogućava da, sledeći uputstva, podigne novac s bilo kojeg bankomata te banke.
Usluge multifunkcionalnih bankomata razvija i Unikredit banka. Oni primećuju da klijenti sve više koriste usluge koje se preko njih nude. U toj banci se na bankomatima može proveriti stanje na računu, podići gotovina, ali se mogu i plaćati računi, dopunjavati sume vezane za mobilne telefone. U tu mrežu plaćanja ušli su „Telekom”, „Telenor”, PTT „VIP mobajl” i „Orion telekom”. Za tu uslugu sve zaintereovanije su i lokalne elektrodistribucije, kao i komunalna preduzeća. Ukoliko kompanije koje na taj način primaju novac u budućnosti zabeleže povećana plaćanja, izvesno je da će se sve više preduzeća interesovati za ovu opciju, koja je kod nas još novina.
D. Vujošević
Jednostavno korišćenje
Kao i svaka novina, i ova kod klijenataizaziva podozrenje, iako ne bi trebalo. Naime, korišćenje je jednostavno – kada želi da plati račun, klijent treba u bankomat da ubaci karticu, izabere uslugu za plaćanje i kompaniju kojoj plaća. Sledeći korak je da klijent postavi bar-kod tako da ga bankomat očita, a posle provere kartice skida se novac s njegovog računa i dobija potvrda, poput isečka kao i prilikom podizanja novca. Potvrda je dokaz da je račun plaćen i preporučljivo je da se čuva.