Dualno obrazovanje - kadrovi po meri privrede
BEOGRAD: Rešenje pitanja bezbednosti na radu je pre svega u interesu poslodavaca, ocenjeno je na konferenciji o "Bezbednost i zdravlju na radu u dualnom obrazovanju", na kojoj su, međuitm, predstavnici sindikata saopštili da su nezadovolljni pojedinim delovima predloženog Zaona o dualnom obrazovanju o kojem raspravlja parlament i da bi ga trebalo dopuniti.
Učesnici skupa su saglasni da je unapređenje bezbednosti na radu oblast koja zahteva saradnju svih uključenih strana.
Generalni sekretar Saveza samostalnih sindikata Srbije Zoran Mihajlović rekao je da sindikati nisu zadovoljni nivoom bezbednosti na radu u firmama u Srbiji, kao i da postoji problem kada poslodavci ne prepoznaju ulogu sindikata po tom pitanju.
"Nismo potpuno zadovoljni sa Predlogom zakona o dualnom obrazovanju, jer ima manjkavosti i mogućnosti zloupotrebe i nisam siguran da možemo na pravi način da zaštitimo mlade od poslodavaca", rekao je Mihajlović.
Sindikat, dodao je, polaže velike nade da će bezbednost i zdravlje napredovati to se, kaže, i dešava svake goidne, ali ima još preduzeća koje ne dozvoljavaju ni sindikalno organizovanje i samim tim smo nemoćni da u ovoj oblasti delujemo.
To su, kazao je, najčešće preduzeća stranih investitora koji za svoje takvo poslovanje imaju podršku države.
Potpredsednik UGS Nezavisnost Tomislav Živanović rekao je da dualno obrazovanje ima za cilj da obrazovanje i priprema za rad bude što jeftinija, "što ne znači da je to najbolji sistem".
"Mi nemamo privrednu strategiju, ne znamo šta školujemo, a zahtevamo reforme.", rekao je Živanović.
Dodao je da u zakonu o dualnom obrazovanju nije jasno ko kontroliše poslodavca, nisu jasno definisani ishodi učenja, nije dovoljno aktiviran nivo pedagoške podrške, radno mesto nije jasno defnisano, kao ni socijalna zaštita.
"Sistem dualnog obrazovanja bi se prvenstveno mogao koristiti kod zemlja koje imaju ekspanziju privrednog rasta, tšo mi nažalost nismo", rekao je Živanović.
On je dodao da sindikati pozivaju da se kroz amandmane izvrši izmena i dopuna zakona.
"Reforma je potrebna, ali bez startegije plašim se na osnovu iskustva da je to osuđeno na propas", zaključio je Živanović..
Predsednik Unije poslodavca Srbije Nebojša Atanacković rekao je da je ministarstvo rada do sada bilo veoma aktivno u sprovođenju mera bezbednosti na radu, kao i da je rešenje tog pitanja pre svega u interesu poslodavaca koji snose materijalnu i zakonsku odgovornost ako do povreda dođe.
"Imamo problem sa povredama na radu, jer ljudi koji nisu prošli edukaciju u svom profesionalnom bavljenju ne znaju da se zaštite, ne koriste sredstva zaštite i ne znaju gde su opasnosti. Samo uvođenje dualnog obrazovanja će više uticati na poboljšanje uslova rada i zaštite nego što bi to bilo da nemamo dualno obrazovanje", rekao je Atanacković.
Pomoćnica ministra prosvete za strateško planiranje Gabrijela Grujić rekla je da je najveća prednost dualnog obrazovanja što će maladi nakon srednje škole biti stručnjaci za neku od oblasti, kao i da će njihova znanja biti usaglašena sa tehnološkim razvojem.
"Mi smo zatekli sistem gde je srednje stručno obrazovanje bila teorijska nastava i malo prakse nekoliko nedelja pred kraj godine, u tom periodu se nije vodilo računa o bezbednosti dece na tim praksama. Kroz naš zakon se vidi da je bezbednst veoma važna komponenta i vidi se jasna odluka da se poštuje zakon i da se poštuje bezbednost", rekla je Grujić.
Važno je, istakla je, da deca steknu sve kompetencije koje su potrebne za savremeni inovacioni napredak, da budu preduzimljivi, da razvijaju timski duh, razmišljaju proaktivno.
"Obrazovanje jeste kvalitet, ali je znanje moćan resurs ispred svake titule", zaključila je Grujić.
Dualno obrazovanje - kadrovi po meri privrede
Dualno obrazovanje, kao model koji se primenjuje u najrazvijenijim evropskim ekonomijama, omogućuje učenicima da steknu potrebne veštine i praksu tokom školovanja i sigurno zaposlenje, kažu sagovornici Tanjuga koji su uključeni u taj proces.
U dualnom sistemu u Srbiji danas je više od 200 kompanija, 60 škola, sa više od 2.000 učenika, koji se školuju za 19 obrazovnih profila, kažu u Privrednoj komori Srbije.
Takođe, kompanije putem dualnog obrazovanja mogu da dobiju kompetentne i stručne radnike, a škole da imaju kvalitetnije nastavne programe, u skladu sa potrebama privrede.
Primer dobre saradnje škola i kompanija je i kompanija Inmold plast u Požegi.
Tomislav Miletić glavni mentor u kompaniji Inmold Plast ističe da ta kompanija ima 22 đaka - stipendiste Tehničke škole u Požegi.
Nastava se obavlja u radionicama u kompaniji.
"Đaci dobijaju zlato u rukama posle završene srednje škole i siguran posao", kaže Miletić i naglašava da je ta kompanija spremna da ih zadrži, jer su kvalitetni i sposobni da odgovore radnim zahtevima.
Direktor Politehničke škole u Kragujevcu Siniša Kojić ističe da od dualnog obrazovanja benefit imaju svi - i škola i učenici i privreda.
Kroz ovaj sistem školuju se učenici prema realnim potrebama privrede, na osnovu čega se kreiraju i obrazovani profili, objasnio je Kojić.
Ističe da se u kragujevačkoj Tehničkoj školi po dualnom sistemu edukuju učenici za tri zanimanja - bravar zavarivač, mehaničar motornih vozila, operater mašinske obrade.
U svako odeljenje upisano je po 30 đaka, a vlada veliko interesovanje za ove profile, što je ranije bilo nezamislivo.
Dualno obrazovanje uvodi mlade u svet rada, na pravi način ih socijalizuje, stiču radne navike, kvalitetno znanje, veštine i odgovornost.
Đaci su zadovoljni, jer osećaju upotrebnu vrednost učenja, istakao je Kojić.
Suanita Čelebić iz sektora za odnose sa javnošću kompanije Trendteks u Prijepolju ističe da je ta kompanija inicijator dualnog obrazovanja u Zlatiborskom okrugu u oblasti tekstilne industrije i da je učestvovala u kreiranju obrazovnog profila modni krojač za škole u Srbiji.
Ta kompanija je od septembra u sistemu dualnog obrazovanja.
U Tehničku školu u Prijepolju upisano je 23 učenika koji se školuju za profil modni krojač i biće na praksi u Trendteksu.
"Kroz dualni sistem dolazimo do kvalifikovanih i obučenih mladih radnika. Ovo je posebna prednost, jer više nećemo imati dodatne troškove obuke i prekvalifikacije kadrova. Učenici odmah nakon škole imaju zagarantovan posao u našim pogonima. Takođe su u prilici da budu i kooperanti Trendteksa, ukoliko žele da se bave preduzetništvom i otvore sopstvene pogone", rekla je Čelebić.
Inicijativa za uvođenje dualnog obrazovanja potekla je od Privredne komore Srbije odnosno privrede koja godinama ukazuje na nedostatak odgovarajućih kadrova na tržištu i nespremnost svršenih srednjoškolaca da se, odmah po izlasku iz školskih klupa, uključe u radne procese, što kompanijama stvara dodatne troškove i onemogućava ih da realizaciju razvojne planove.
Taj vid edukacije primenjuje se u većem broju evropskih zemalja, ali su najpoznatiji i najuspešniji modeli Austrije, Nemačke i Švajcarske.