Pešikan: PISA signalna lampica da nešto nije u redu
BEOGRAD: Prof. Ana Pešikan sa Filozofskog fakulteta kaže da je nisu iznenadili rezultati PISA studije, da je svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen, jer u sistemu, kako je rekla, ne postoji nijedna mera koja bi podržala unapređenje kvaliteta obrazovanja i popravljanje rezultata.
Pešikan, koja je učestvovala u izradi Strategije obrazovanja do 2020. godine, naglasila je da su loši rezultati "signalna lampica" da nešto nije u redu u obrazovnom sistemu. Dodaje da je svaka evaluacija (ocenjivanje) obrazovnog sistema korisna, jer pokazuje da li se ide u dobrom pravcu, vidi se šta je urađen, na koji način je urađeno i gde to vodi.
"Ne treba da gledamo gde smo sada u odnosu na jednu, drugu ili treću zemlju. To jeste neki okvir gde se nalazimo, ali to je manje bitno. Ključno je poređenje sa samim sobom. Gde sam bio, na istom tipu zadataka, na istoj vrsti mernog instrumenta, a gde sam sada", pojasnila je ona.
To što rezultati đaka iz Srbije nisu bolji u odnosu postignuća u prethodnom ciklusu, razlog su za brigu, naglasila je Pešikan i dodala da jedino sistemska rešenja, koja su međusobno usklađena, daju dobar rezultat.
"Kada razarate neka od postojećih rešenja, a nova donosite ad hok, izolovano, to ne može dati valjan rezultat", navela je ona.Podseća da je 2012. godine doneta sveobuhvatna Strategija obrazovanja, da je njena prednost to što je celovita i što gleda na sistem od vrtića do nauke.
"Obrazovanje je složen, komplikovan mehanizam i ne možete donositi pojedinačno, izolovano mere, a da se ne odraze na ceo sistem. Pomerite li jedan element, menja se ceo sistem, ali zato ako unapređujete jedan element popravićete ceo sistem", navela je ona.Dodaje da je tako temeljan, sistematičan pristup, koji je pokušan da se uvede, napušten jer su se donosile pojedinačne, parcijalne mere.
"Često se nisu donosile stručne mere bazirane na valjanim znanjima, nego su to pre bile neke dnevnopolitičke odluke. Time u sistemu razaramo i ono što valja. Obrazovanje ne može da da rezultat time što ćete uvesti jednu meru", pojasnila je ona.Evaluacija (ocenjivanje) obrazovnog sistema, kako je rekla, veoma je važna jer obrazovni sistem utiče na sve druge sektore.
"Ko će izneti ekonomiju ako obrazovanje ne izrodi valjanje kadrove, ko će razvijati kulturu, ko će socijalnu pravdu deliti ako nemate ljude koji to mogu da urade", zaključila je ona.