O obrazovnom sistemu iz ugla najboljih nastavnika: Različite zemlje, a izazovi isti
Prvi evropski samit za finaliste takmičenja Global Teacher Prize (GTP), održan u Lisabonu početkom oktobra, okupio je najbolje nastavnike iz Portugala, Švedske, Grčke, Finske, Francuske, Italije, Engleske, Albanije, Rumunije, Slovačke, Nemačke, Holandije, Estonije i Srbije.
Našu zemlju predstavljale su nastavnica računarske grupe predmeta u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji Katarina Veljković i nastavnica srpskog jezika i književnosti Ivana Kovačević iz beogradske OŠ „Dr Dragan Hercog”. One su predstavile domaću inovativnu obrazovnu praksu koja koristi odabrane javno dostupne digitalne alate u virtuelnom okruženju, kao i sadržaje koji doprinose povećanju digitalne pismenosti učenika.
Katarina Veljković je 2019. proglašena za najboljeg edukatora Srbije, a iste godine ušla je u Top 50 nastavnika sveta. Autor je i realizator više programa stručnog usavršavanja iz oblasti učenja na daljinu, kao i primene IKT u nastavi. Koautor je akreditovanih udžbenika za nastavu Informatike i računarstva u osnovnoj školi, te član radnih grupa za izradu nastavnih programa za osnovnu školu i gimnaziju u pomenutoj oblasti. Kako bi deca i mladi što efikasnije koristili tehnologiju za učenje, stalno istražuje inovativne metode učenja (Lego robot, micro:bit, Arduino, Minecraft, Abelix, Moodle itd.). Ivana Kovačević, doktorand na beogradskom Filološkom fakultetu, predaje u osmoletki namenjenoj deci koja zbog zdravstvenih problema, privremeno ili trajno, nisu u mogućnosti da pohađaju svoje matične škole. U njoj rukovodi višestruko nagrađivanom literarnom sekcijom. Dobitnik je Svetosavske nagrade i finalista takmičenja Global Teacher Prize 2020. Autor je i voditelj akreditovanih obuka za nastavnike, predavač na nacionalnim i međunarodnim konferencijama, seminarima i simpozijumima, autor javno dostupnih digitalnih obrazovnih sredstava, elektronskih udžbenika i asistivne tehnologije, te koautor priručnika za nastavnike.
Kako su rekle vrativši se sa internacionalnog samita, ponosne što su deo grupe ambasadora GTP, iz Portugala donose divne utiske i pozitivnu energiju koja je nastala u razmeni ideja, druženja i jačanja veza među nastavnicima iz cele Evrope. Tokom Samita su iz različitih perspektiva predstavljene inovativne metode rada i učenja, razmatrani su načini usvajanja znanja, kognitivni i neurološki aspekti učenja, primena tehnologije i jednakost prava učenja itd. U okviru radnih grupa nastavnici su osmišljavali projekte iz oblasti inkluzije, modernizacije STEM-a (nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike), preduzetništva u obrazovanju i drugih aktuelnih tema. Diskutovalo se i o položaju nastavnika u savremenom obrazovnom sistemu, te je zaključeno da različite zemlje imaju iste izazove, a to su: motivisanje mladih ljudi da izaberu profesiju u prosveti, aktivno uključivanje roditelja u obrazovanje, prepoznavanje i nagrađivanje nastavničkog rada itd.
Nagradu Global Teacher Prize, najveću ove vrste, dodeljuje fondacija Varkey Foundation u partnerstvu s organizacijom UNESKO. Cilj je da se oda priznanje nastavnicima koji su dali izvanredan doprinos svojoj profesiji, ali i da bi se istakla važna uloga koju imaju u društvu, te otkrile hiljade priča heroja koji su promenili živote mladih ljudi.
S. Milačić