Kamiondžije nezadovoljne cenom goriva i povraćajem akcize
BEOGRAD: Udruženje Međunarodni transport najavilo je da će 3. oktobra blokirati četiri granična prelaza u zemlji na dva sata zbog, kako smatraju, visoke cene goriva i malog povraćaja akcize za prevoznike.
Tanjugu je u Ministarstvu finansija rečeno da su uvek spremni da razgovaraju i saslušaju sve predloge prevoznika, ali, kako ističu, razgovori ne mogu i ne treba da se vode na ulici.
Predsednik Udruženja Neđo Mandić je rekao da će kamionidžije na dva sata blokirati prelaze Vatin kod Vršca, Šid, Kelebija i Preševo i da su o tome već obaveštene carinske ispostave.
Mandić ističe da kamionidžije zbog predugog zadržavanja na graničnim prelazima imaju duplo manju kilometražu, ali i prihode, kao i da su prinuđeni da plaćaju parkirališta koje odredi carina, dok traje carinski postupak.
"Prevoznici u regionu plaćaju manju cenu goriva, na primer, Makedonci, Turci, Bosanci, Crnogorci i drugi, tako da nam je teško da budemo konkurentni. Svi oni imaju nižu cenu goriva zbog manjeg zahvatanja države odnosno većeg povraćaja akcize. Mi u Srbiji plaćam državi 56,5 dinara po jednom litru".
Prema rečima Mandića, prevoznicima u Crnoj Gori povraćaj akcize po litru goriva iznosi 18 evrocentri, a našim prevoznicima u Srbiji nešto više od sedam evrocenti.
Mandić dodaje da trošak goriva za prevoznike iznosi čak 40 odsto od cene usluge i da u tim uslovima teško mogu da opstanu.
Glavni zahtevi su povraćaj većeg dela akcize i da se razmotri mogućnost drugačijeg obračuna dela za povraćaj - "crnogorski model" koji bi verovatno, smatra, zbog eliminisanja mogućnosti za malverzacije smanjio izdavanja iz budžeta iako bi doneo prevoznicima povećanu refakciju akcize.
Zatim, traže, ponovno uvođenje poreskog kredita za nabavku osnovnih sredstava za rad teretnih vozila, dobijanje subvencija za obnovu voznog parka, rešavanje problema naplate terminala vozilima u carinskom postupku sa kojim se počelo još pre više od 10 godina.
Takođe, traže da se ukine naplata parkinga od strane privatnih kompanija i fizičkih lica, smanjenje perioda čekanja vozila na izlazak iz zemlje na graničnim prelazima.
Vozači su, kaže, nezadovoljni i kažnjavanjem prevoznika kaznama od više stotina hiljada dinara za situacije kada vozač svojom voljom, bez znanja prevoznika ili zbog drugih okolnosti zakasni par minuta ili sati da se javi na carinarnici, i drugo.