Digitalizacija, umesto da ubrza, usporila malu maturu
Mada najavljivano kao mnogo efikasnije i brže, delimično digitalizovanje male mature, iako čak dva puta probano, izgleda da je čitav proces dodatno usporilo, te je Ministarstvo prosvete, koje ovaj posao organizuje i zvanično pomerilo ranije utvrđen kalendar aktivnosti koje se odnose, kako na završni ispit, tako i na upis u srednje škole, koji posle, a na osnovu njega, sledi.
Škole su o pomeranju obaveštene u petak, kada je stiglo saopštenje iz Ministarstva da se prijem i rešavanje žalbi roditelja učenika na rezultate završnog ispita koji nisu imali mogućnost žalbe do toga dana, produžava i na subotu. Stigao je i nov raspored, po kojem će konačni rezultati završnog ispita, umesto u minulu nedelju, biti objavljeni danas. Podnošenje liste želja učenika za nastavak školovanja, sa jučerašnjeg i današnjeg dana, pomereno je za sutra i prekosutra, provera tih želja sa subote na nedelju, a objavljivanje konačnih lista učeničkih želja sa sledeće nedelje, 5. jula, na ponedeljak, 6. jula. Objavljivanje rasporeda učenika po srednjim školama, sa 7. pomereno je na 8. juli.
A sve ovo urađeno je zbog toga što je deo malih maturanata ostao bez preliminarnih rezultata svojih testova, to jest nije ih bilo u elektronskoj bazi podataka.
Kombinatorika
Oko 68.000 osmaka u tri dana, 17, 18. i 19. juna polagalo je završni ispit. Mala matura počela je testom iz srpskog (maternjeg) jezika. Test iz matematike se održao se dan kasnije, a kombinovanim testom završeno je testiranje malih maturanata. Izrada sva tri testa trajala je po 120 minuta. Sva tri testa sastojala su se od po 20 pitanja. Uspeh iz škole nosi maksimalnih 60 poena, gleda se prosek iz svakog od tri završna razreda (šestog, sedmog i osmog) koji se množi sa 4. Završni ispit nosi ukupno 40 poena, srpski jezik i matematika ukupno po 13, a kombinovani 14 poena, što znači da se ukupan broj uspešno rešenih zadataka iz srpskog i matematike množi sa 0,65, a ukupan broj tačno rešenih zadataka iz kombinovanog testa množi sa 0,70. Učenici koji su osvojili nagrade na (ove godine retkim) državnim takmičenjima dobijaju dodatne poene.
U saopštenju Ministarstva piše da je došlo do sporadičnih, tehničkih grešaka, koje su usporile proces integracije testa i ID obrazaca, pa samim tim i vidljivost manjeg broja pojedinih testova. Piše i da su najčešće greške, koje su dovele do usporavanja procesa nepoklapanje ID obrasca učenika s odgovarajućim testom, dostavljen primerak obrasca za učenika, a ne primerak za školu, nedostatak nalepnice na testu, nalepnica zalepljena ukrivo ili van predviđenog okvira, nepopunjavanje ličnih podataka na ID obrascu, ista ID nalepnica zalepljena kod dva učenika.
Prema tvrdnji iz Ministarstva u petak, od skoro 67. 000 malih maturanata, manje od 300 nije moglo da vidi neki od svojih testova. Uteha bi trebalo da im bude tvrdnja da ni jedan test nije izgubljen i da će svi ručno biti obrađeni i objavljeni istog dana kada je ovo saoštenje stiglo u škole, to jest u minuli petak. Nažalost, prema nezvaničnim, ali proverenim podacima iz samih škola, nevidljivih testova bilo je i u subotu i nedelju.
D. D.