Bolnice dobile najviše ocene od pacijenata
Istraživanje zadovoljstva korisnika u ustanovama primarne, sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite urađeno je od 27. novembra do 1. decembra 2018. godine, prema Stručno-metodološkom uputstvu Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut”.
Ispitivanje je urađeno u 176 ustanova primarne zdravstvene zaštite, ukupno je obrađeno 46.482 upitnika i to 57,8 odsto u službe opšte medicine, 28 odsto u službi pedijatrije i 14,2 odsto u ginekološkoj službi.
- Srednja ocena zadovoljstva korisnika primarne zdravstvene zaštite u Republici Srbiji za 2018. godinu iznosi 3,96. Rezultati istraživanja opšteg zadovoljstva korisnika pokazuju male varijacije u službama opšte medicine, pedijatrije i ginekologije. Srednja ocena opšteg zadovoljstva u stomatološkoj službi u 2018. godini je 4,14.
Srednja ocena opšteg zadovoljstva korisnika zdravstvenom zaštitom u internističkim ambulantama iznosila je 4,06 (4,22 u primarnoj zdravstvenoj zaštiti i 3,98 u stacionarnim ustanovama). Srednja ocena zadovoljstva bolničkim lečenjem u celini je 4,30. Zadovoljstvo uslugama lekara i medicinskih sestara visoko je ocenjeno u svim regionima i svim tipovima zdravstvenih ustanova - navode u “Batutu”.
Najniža srednja ocena opšteg zadovoljstva bolničkim lečenjem je na ginekološko-akušerskim odeljenjima (4,18). Najvišu srednju ocenu lečenjem u celini imali su lečeni u ostalim zdravstvenim ustanovama (4,45) i specijalnim bolnicama za rehabilitaciju (4,43).
- Prosečna starost korisnika koji su popunjavali upitnik o zadovoljstvu u službama primarne zdravstvene zaštite je 44,5 godina, a upitnik je popunilo 54,8 odsto osoba ženskog pola. Više od polovine ispitanika je sa srednjim obrazovanjem (57,3 odsto) i jedna četvrtina sa višom i visokom školskom spremom (26,2 procenta), dve petine je procenilo materijalno stanje domaćinstva kao osrednje (40,7 odsto). Korisnik službe opšte medicine je lošijeg materijalnog stanja, formalno nižeg stepena obrazovanja i stariji od korisnika ostale dve službe u primarnoj zaštiti - kažu u “Batutu”.
Svaki deseti korisnik (10,2 odsto) odložio je zdravstvenu uslugu bar jednom u poslednjih 12 meseci jer nije mogao da plati učešće ili lekove. Ovaj procenat je, sa manjim oscilacijama, stabilan od početka ispitivanja zadovoljstva korisnika 2009. godine, a ove godine je u padu u odnosu na prošlu godinu za 1,2 odsto.
- Najmanje pregleda se zakazuje kod pedijatra, a najduže se na zakazan pregled čeka kod ginekologa. Procenat pacijenata koji su čekali na zakazan pregled izabranog lekara duže od tri dana je smanjen u službi opšte medicine za 4,1 odsto i neznatno u službi pedijatrije i ginekologije u odnosu na prethodnu godinu, za nivo Republike - pokazuju rezultati ankete.
Anketirani pacijenti su u proteklih dvanaest meseci u proseku koristili devet puta usluge državnog doktora i to sedam puta kod svog i dva puta kod drugog lekara, a i dva puta privatnog sektora.
Svaki dvadeseti korisnik (4,5 odsto) smatra da lekar ne odvaja dovoljno vremena za razgovor sa njima, 2,9 odsto njih smatra da ih lekar ne sluša pažljivo i 3,1 osto ispitanika navodi da ne dobijaju jasna objašnjenja o lekovima koji su im propisani.
LJ. Petrović