Akademija veština uči ljude kako da naprave brend
Direktorka Zavoda za ravnopravnost polova Diana Milović kaže da se njihova institucija bavi zalaganjem za ravnopravnost muškaraca i žena, ali je činjenica da su žene ugroženije, ne samo kod nas.
Ona napominje da se ova dva pola ne smeju razdvajati, jer onda dolazi do urušavanja odnosa i razara se porodica, a ona je, znano je, ćelija svakog društva.
Postoje stereotipi o ženskim i muškim zanimanjima, sa kojima se Zavod takođe bori, a njihova najveća bitka je upravo bitka sa stereotipima, kojih je nažalost i previše.
„Od ove godine pokrenuli smo jačanje žena u manjim sredinama, te smo krenuli sa izložbama žena, koje prave savršene ručne radove koji u celom svetu koštaju puno, a naše žene to nakon svake manifestacije odlože u ormar i čekaju do sledećeg događaja“, kaže Milović i dodaje da bi želela da se te žene “osnaže” kako bi od svog hobija napravile brend i svoje proizvode ponudili kako našem, tako i inostranom tržištu.
Prema njenim rečima, ženama ne treba pomoći, one nisu socijalni slučajevi, njih samo treba ukomponovati u društvo.
„U novembru smo pravili tribine na temu nasilja i podatak kaže da kod nas 15 odsto društva toleriše nasilje, što je nedopustivo i za svaku osudu“, kaže Milović i dodaje da im je to bio prvi korak u osnaživanju žena.
Ove godine su iz buyeta izdvojili 43 miliona dinara za kupovinu seoskih kuća za mlade parove i interesovanje za konkurs je bilo veliko, što znači da mladima nije neprihvatljiva ideja da zasnuju porodicu na selu.
„Zatim smo organizovali izložbu preduzetničkih žena sa sela u Čelarevu, a potom i Izložbu preduzetničkih žena u Kikindi“, kaže Milović i dodaje da, iako su na drugoj izložbi trebala da se pojave Udruženja žena iz grada, opet su to mahom bila Udruženja iz sela. Ta izložba je za razliku od prve okupila duplo više Udruženja koja su izložila svoje radove i na kojima su se mogli videti kulinarski specijaliteti, razni ručni radovi, vezovi, pa i garderoba, ali i sve što je zapravo hobi žena, a ne posao.
Prema podacima, Vojvodina broji oko 400 Udruženja žena, i njihovi radovi se mogu videti samo na manifestacijama po gradovima i selima.
„Zato smo organizovali trodnevnu obuku u Vrdniku pod nazivom „Akademija veština“ koja je obuhvatila sedam predavača i 41 osobu koja je odlučila da nauči kako da od svog hobija pokrene posao“, kaže Milović i dodaje da iako su predavanja i tribine trajala od ranih jutarnjih časova do kasno u noć, svi su pokazali veliki entuzijazam.
Obuku je prošlo sedam muškaraca i 34 žene, a prema rečima direktorke Zavoda, ukoliko se samo nekoliko njih se udruži i postane pravno lice, posao je dobro urađen.
„Obuku su prošli ljudi koji imaju gotove proizvode, ali i oni koji prave ambalaže, to je odličan početak za pokretanje sopstvenog posla i pravljenje brenda od proizvoda“, napominje Milović i dodaje da se proizvođači nakon obuke i dalje prate, sa željom da im se pomogne u nastajanju njihovog brenda, odnosno proizvoda.
Zavod im pomaže i u marketinškom praćenju, tj. pomaže im u reklamiranju, a Diana Milović napominje da imamo sjajan neiskorišćen potencijal, jer takvi proizvodi veštih ženskih ruku svuda u svetu su visoko plaćeni, samo se kod nas ne priznaju.
„Veliko je bogatstvo Vojvodine u tom smislu i to moramo iskoristiti, osnažiti žene da budu nezavisne, a samim tim i ravnopravne“, kaže Milović i dodaje da je i dalje razlika u platama kod nas 11 odsto u korist muškaraca, a 6 odsto na istim zvanjima.
„Retko su žene direktori privatnih firmi, a ukoliko je žena uspešna, samo je pitajte koliko je bio trnovit njen put do uspeha.“
Maša Stakić