CRNI PETAK I SAJBER PONEDELJAK UZIMAJU DANAK Petina kliktanja završila počišćenim računima
Crni petak i Sajber ponedeljak koji padaju u isti vikend, kod prodavaca su obeleženi debelom crvenom bojom.
Iako mnogi analitičari i ekonomisti tvrde da sniženja više predstavljaju poniženja nego stvarnu priliku da se nešto uštedi, gotovo da nema osobe koja se nije okušala u nekoj od „akcija“.
Period od oktobra do decembra poznatiji je kao „Zlatni kvartal“, najprometniji je deo godine kada je u pitanju kupovina, a sve je više onih koji kupuju onlajn, naročito zato što kod mnogih maloprodavaca za tu akciju dobiju besplatnu dostavu i koji procenat popusta više. Ove godine u svetu procena je da će prodaja do Nove godine dostići više od 4.000 milijardi dolara.
No, kako nije zlato sve što sija, tako se u ovom periodu sajber bezbednjaci hvataju za glavu. Prema podacima kompanije Kasperski, svaki peti kupac i dalje nije zaštićen od sajber pretnji, tačnije, u ozbiljnoj je opasnosti da bude nasamaren i da ostane bez centa ili dinara.
Ove sezone, skoro četvrtina onlajn kupaca će novac trošiti na određene artikle ili one za posebne prilike. Bluetooth zvučnici, pametni telefoni i satovi, kao i bežične slušalice, spadaju u najpopularnije poklone za sve generacije. Na onlajn listama želja se takođe mogu naći i 4K televizori, laptopovi, ali i razna sredstva za ulepšavanje ili mali kućni aparati...
Godišnji izveštaj koji je objavila kompanija Kasperski otkriva da kada je u pitanju onlajn kupovina, 60 posto potrošača obavlja finansijske transakcije samo na pouzdanim uređajima, preko pouzdane internet konekcije. Dok većina kupaca (79 posto) koristi IT rešenja koja sveobuhvatno štite njihove uređaje, podatke i digitalni identitet, gotovo svaki peti onlajn kupac, tj. 21 posto, i dalje se izlaže sajber pretnjama. To znači da koriste nepouzdanu mrežu, da ne vode računa o tome gde se nalaze kad obavljaju kupovinu (treba izbegavati javne internet konekcije i sedenje u gužvi), ili koriste nepouzdane sajtove (proverene aplikacije su najsigurniji način kupovine).
Rizično ponašanje debelo košta
Prevare povezane sa Sajber ponedeljkom i Crnim petkom mogu se sprečiti izbegavanjem rizičnog ponašanja poput kliktanja na nepoznate linkove iz mejlova ili SMS-ova. Takođe, izbegavajte preuzimanje fajlova sa nepouzdanih izvora, a pogotovo kupovinu sa sajtova koji nemaju jasno navedene kontakt informacije.
Rizično ponašanje pri onlajn kupovini može da bude i korišćenje iste lozinke na više sajtova, unošenje podataka o kartici na sajtovima bez sigurnosnog sertifikata, kao i kupovina preko društvenih mreža bez prethodne provere prodavca.
Takođe, pretnje se razvijaju: u 2024. godini, rešenja kompanije Kasperski blokirala su više od 38 miliona fišing napada u vezi sa za onlajn kupovinom. Prevaranti su se predstavljali kao veliki maloprodajni lanci i širili zlonamerne poruke koje promovišu ograničene ponude i vredne nagrade. Zbog toga, korišćenje pouzdane potrošačke zaštite koja naročito štiti od pretnji u vezi s onlajn kupovinom, curenja ličnih podataka i krađe digitalnog identiteta, trebalo bi da postane neizostavno kada je u pitanju onlajn kupovina.
A ako niste sigurni u to kako da bezbedno kupujete na internetu, pratite uputstva koje vam ostavljaju banke, firme od kojih imate kartice, pa i sami prodavci. I oni vole da vaša kupovina bude sigurna.
Procena je da će prodaja u svetu do Nove godine dostići više od 4.000 milijardi dolara
Proverite izvor. Pre nego što se odlučite za bilo koju specijalnu ponudu, proverite verodostojnost izvora. Ako se radi o poznatom brendu ili organizaciji, proverite njihov zvanični veb-sajt ili društvene mreže kako biste potvrdili da je kampanju darivanja prava.
Ukucajte URL u adresnu traku. Nemojte otvarati link iz imejla jer to može biti fišing link. Kada god postoji potreba da otvorite veb-sajt, uvek je bolje da unesete URL u adresnu traku i izbegavate bilo kakve linkove u imejlu.
Potražite „crvene zastavice“ u ponudi. Budite oprezni sa ponudama koje izgledaju predobro da bi bile istinite, poput dobijanja velike svote novca ili skupih nagrada uz malo ili nimalo truda. Ovo je posebno riskantno kada su u pitanju transakcije kriptovalutama: prevaranti će učiniti sve što mogu da ponuda izgleda legitimno.
Ne delite lične podatke. Legitimne nagradne igre retko traže osetljive lične podatke unapred. Budite oprezni sa bilo kojim zahtevima za davanje podataka kao što su bankovni računi, lozinke ili brojevi socijalnog osiguranja.
I. Radoičić