Изложба „Трансформације” Андреје Рондовић у оквиру Стеријиног позорја
Како сценографију из тродимензионалног, сценском, преместити у дводимензионални, галеријски облик, пита се сценографкиња Андреја Рондовић и одговара изложбом “Трансформације” у “Шок задрузи”, у оквиру 64. Стеријиног позорја.
Схеена је и панк-рокер, рекли би Рамонси, јер Андреја Рондовић и пева у бенду, а пева и кад говори о свом мастер-раду, који се тиче управо трансформација, како у погледу сценографије као сценског простора за игру, тако и у смислу самосталног уметничког рада.
– Изложба “Трансформације” представља преображавање две сценографије са циљем да пренесу атмосферу и поруку оригиналних представа, преобличене у другу форму. Пошто се бавим сценским дизајном који потиче из позоришта, али може да се сагледа и шире, испитивала сам другачије форме. Већ сам радила сценографије у неколико представа, простор је тамо за улоге које креирају глумци, за редитеља, а ја сам се одлучила да их пробам у другом духу, испитам у другој причи - да ли сецнографија може да буде независно уметничко дело – у једном даху прича Андреја Рондовић.
Њена инсталација у “Шок задрузи” сачињена је од лица и наличја, говорећи условно, јер се две сценографије, из представа “Тартиф” (Народно позориште Сомбор/ Српско народно позориште) и “Жак и његов господар” (Регионално позориште Нови Пазар) ротирају на стубу, а делују као да је позоришна сцена из хоризонталног, окренута и вертикални положај. Визуелни елеменат инсталације има и музички, за који су коришћене композиције Владимира Пејковића и Хариса Шећеровића из наведених представа. Утисак је заиста зачудан, јер изазива посетиоца да загледа, слуша и размишља о овом необичном концепту, материјалима, облицима и звуцима.
– “Жак и његов господар” и “Тартиф” су две различите представе, и у естетици и у атмосфери, редитељском афинитету... Али, нашла сам заједнички језик у основи сценографије, правоугаонику који се протеже кроз моја решења. Дошла сам на идеју да направим два лица и интеракцију путем њиховог окретања, а акценат је на аутентичним материјалима из представа. Играла сам се и са нивоима, јер обе представе имају своје ниове значења, свој ритам, који сам стилизовала у “пролазима” (отвори у инсталацији - прим. нов.), кроз које публика може да се сусретне, као што се сусреће у позоришту, на овим представама у којима име се директно обраћају са сцене - каже Андреја Рондовић, која је, иако на мастер-студијама, већ стекла завидно искуство у позориштима, али и на Прашком квадријеналу 2015, као део тима Србије награђеног златном медаљом у категорији “Покретање дијалога”.
- 11 часова - Округли сто о представи “Неустрашиве – као и све слободне ђевојке”, горњи фоаје сцене “Пера Добриновић” СНП - а - 14 часова - Позорје младих: Јован Стерија Поповић “Родољупци”, Факултет уметности Приштина са привременим седиштем у Звечану – Косовска Митровица, Камерна сцена СНП-а - 17 часова - Позорје младих: “Play Схакеспеаре”, Академија уметности Београд, сцена у КЦНС
- 19 часова - Позорје младих: Мирослав Крлежа “Господа Глембајеви”, Академија умјетности Бања Лука,, Камерна сцена СНП
- 19 часова - Такмичарска селекција: “Хасанагиница”, по мотивима драме Љубомира Симовића, режија Андраш Урбан, Новосадско позориште / Ујвидеки синхаз
- 21 час - Међународна селекција „Кругови“: “Киклоп”, по роману Ранка Маринковића, аутор адаптације и режија Саша Аночић, Градско драмско казалиште „Гавела“, Загреб (Хрватска), сцена „Јован Ђорђевић“ СНП-а
И. Бурић