СТРИП: Џер и Курди крстаре уздуж и попреко некадашњих САД
Једанаести том стрип серијала „Џеремаја“ сценаристе и цртача Хермана Ипена (1938) који је објавила „Чаробна књига“ садржи три епизоде:„Змијско легло“, „Бос“ и „Велики пас с плавушом“
Једанаести том стрип серијала „Џеремаја“ сценаристе и цртача Хермана Ипена (1938) који је управо ових дана, на радост осведочених стрипољубаца, објавила агилна „Чаробна књига“ у стандардно квалитетном издању (тврди повез, пун колор и врхунска штампа), садржи три епизоде: епизоду 31 - „Змијско легло“ (оригинално објављена 2011), 32 - „Бос“ (2012) и 33 - „Велики пас с плавушом“ (2014).
„Џеремаја“ је Херманов први самостални серијал и - најдуговечнији! Некада младићи а сада момци у пуној снази, Џер и Курди и даље крстаре уздуж и попреко некадашњих Сједињених Америчких Држава разорених међурасним сукобом и без функционалне централна државна администрација уместо које су се у велику игру голог опстанка или пропасти умешали нови-стари „играчи“ - криминалци свих врста и фела. Једном сјајна цивилизација уступа место примарнијим принципима: насиљу, пљачкама, убиствима и терору; да би се одржале мање заједнице морају да се организују и успоставе какве-такве институције реда и закона које обичне људе бране од криминалаца и осигуравају им „задовољавање“ основних животних потреба.
Али, свака власт има цену са „пратећим“ тековинама: бесомучним израбљивањем маса, корупцијом и (зло)употребом моћи за ситно и крупно рекетирање. Ипак, ствари се мењају па ни Херманова позорница није иста каква је била пре 30-так година; испрва је срушени свет личио на Дивљи запад али се ситуација постепено мења у корист обнове технологија и тржишне економије. Џер и Курди све чешће наилазе на успешне градове са слојем богаташа и сваковрсних моћника који живе издвојено од мање-више сиромашних маса и склони су сваковрсним пороцима и декаденцији. Тако двојац, пошто се Џер допадне раскалашној наследници, ужива у луксузу виле са базенима и послугом док се иза сјајних фасада кују завере за отимање богатства (макар и по цену братоубиства). Гомила снобова одушевљава се перформансом уметника у успону док служавка, ни крива ни дужна, животом плаћа газдине махинације. Yеr и Курди биће ангажовани да бране уметника али то неће спречити дефинитивни распад моћне породице...
Даље путовање крај разрушених аутопутева доводи луталице, у епизоди „Бос“, у градић крај напуштеног луна-парка у време када једна банда покушава да заузме територију друге. Џеру и Курдију помаже момак који има проблем са мајком алкохоличарком невољном да сину дозволи да се ожени. Градске тензије ескалирају у отворени сукоб са пуцњавом и погибијама; Yеr не успева да се извуче са борбене линије па му Курди јури у помоћ иако је трештен пијан! Комичне ситуације са пијаним Курдијем који бауља по „фронту“ под велом дима и прашине смењују се са суровим разрешењем судбина главних актера у халама луна-парка. Коначно, полиција, упркос обећању да се неће мешати, закључује да сав циркус предуго траје и нимало нежно раздваја сукобљене...
У епизоди „Велики пас с плавушом“ каприциозна плавуша у најбољим годинама, која шета опасног пса, запажа Џеремају и нуди му вечеру у четири ока што овај одбија потврђујући да је „отров“ за жене иако није женскарош. Но, кад открије да је Курди нестао, Џер прихвата помоћ плавушиног телохранитеља како би нашао друга; Курди је отет у организацији старог противника Стоундрижа како би се намирили дугови из прошлих времена и старих епизода. Потрага за Курдијем води до луке у магли што Херману омогућава да се мајсторски поиграва сенкама. Пошто лоши момци буду елиминисани Курди одлази да се обрачуна са налогодавцем отмице а Џер испуњава обећање да ће, ако крај буде срећан, отићи на понуђену вечеру...
Херман основни заплет стрип прича обогаћује призорима живота обичних људи те хуморним пасажима односно аутоцитатима и парафразирањем знаних ситуација. Својеврсни ликовни куриозум је епизода „Змијско легло“ у којој се Херман вратио класичном цртеж који се накнадно боји (како је и започео серијал) док су остале спизоде рађене у маниру друге „фазе“ серијала - у пуном акварелу. Овај поступак посебно је убедљив у сценама које се дешавају када је светло слабо (ноћ, сумрак, магла) и тада је Херманова четкица одиста мајсторска.
Илија Бакић
Стрип серијал „Џеремаја“ Фото: приватна архива