Дојче веле: Велики сукоб биоскопа и Нетфликса
БОН: Кажу да нови филм Мартина Скорсезеа „Ирац“ већ пише историју филма, али у неким земљама, попут Немацке, једва да је могао да се погледа у биоскопу.
У питању је сукоб биоскопа и Нетфликса, а у позадини је велики новац, пише Дојче веле (DW).
Роберт де Ниро и Ал Паћино испред камере, Мартин Скорсезе иза камере - "Ирац" би морао да буде филм који привлаци хорде гледалаца у биоскопе. Али, да би тако било, филм прво мора да се нађе на репертоару. Но овај филм у продукцији Нетфликса једва да се игде могао или још може наћи у биоскопима у Немачкој.
Како је писао недељник Цајт, у питању је „безмало бојкот. Или реакција на један други бојкот: то што Нетфликс гази правила бранше. Да ли се биоскопи буне против новог играца који мења правила, да ли се буне против новог времена? Или је у питању више од биоскопског платна и филма? Борба за културу?“
„Ради се о економској политици. О покушају да се уништи тржиште“, рекао је Кристијан Бројер, пословода ланца биоскопа Јорк и председник удружења које заступа интересе око 300 немацких биоскопа.
Он тврди да би приказивање филма „Ирац“ у биоскопу било само реклама за Нетфликс. Јер ова дивовска платформа је одобрила свега две седмице за ексклузивно приказивање у биоскопима, а након тога је филм вец пустила на стриминг свима који плацају приступ Нетфликсу.
У бранши је пак уобицајено да филмови најмање цетири месеца ексклузивно буду у биоскопима пре него што се прикажу на други нацин – на ДВД-у или телевизији.
Други велики играци који имају платформе слицне Нетфликсу, рецимо Амазон или нови Дизни+, за сада се држе правила и не јуре да филм пусте на платформи док је још у биоскопу. Зато Бројер каже да се пред Нетфликсовим примером не сме попустити – ако биоскопи под тим условима приказују филм, онда це и друге продукције поцети да се понашају исто.
За Цајт је говорио и Кристоф От, дистрибутер Нетфликсових филмова ка немацким биоскопима – оним ретким који су хтели да прикажу „Thе Ирисхман“ или „Marriagе Story“. „Филмове овде финансира фирма која их производи без класицних средстава прихода. Неце бити издања на ДВД-у, Блу реју нити продаје телевизији“, налази От објашњење за Нетфликсов поступак, преноси DW.
Истина, мафијашка епопеја од три и по сата попут Скорсезеовог филма не би ни постојала без Нетфликса. Ниједан велики студио није био спреман да уђе у трошкове који, према неким проценама, достижу 200 милиона долара.
„Има одређене ироније у томе што је у америцкој продукцији фиксираној на суперхероје управо Скорсезе, апостол и бранитељ класицног биоскопа, снимио ауторски филм са буџетом блокбастера о суперхеројима – и због тога ушао у пакт са даволом“, пише недељник Цајт.
Лист додаје да це или Нетфликс попустити и продужити период измеду биоскопске премијере и емитовања на сопственој платформи; или це морати да живи без биоскопа, а биоскопи без његових филмова.
У Фрацуској је, рецимо, законом прописано да између емитовања у биоскопу и стриминга морају проћи пуне три године. О томе Цајт пише: „То знаци да филм попут „Ирца“, који вец исписује историју филма, не може да се види у биоскопима највеце биоскопске нације, закључује се у тексту.