Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Radak: Novosadski budžet stabilan na 200 miliona evra

04.10.2017. 10:24 10:35
Piše:
Izvor: Grad Novi Sad

NOVI SAD: Početkom avgusta Gradska uprava za finansije donela je Uputstvo za pripremu budžeta Novog Sada za 2018. godinu, u zakonom predviđenim rokovima, iako, kako se navodi u uputstvu, Republika nije donela fiskalnu strategiju koja, po zakonu, prethodi tom dokumentu.

Članica Gradskog veća za budžet i finansije Aleksandra Radak za „Dnevnik“ kaže da nova uputstva uzimaju u obzir aktuelne ekonomske pokazatelje i da je gradski budžet stabilan i u narednim godinama ostaće na nivou od oko 200 miliona evra.

Prihodi za 2018. planirani su u iznosu od 18,1 milijardi dinara, za 2019. u visini od 18,7, a za 2020. godinu 19,2 milijardi

– Saglasno Zakonu, uputstvo za pripremu lokalnog budžeta sačinjava se na osnovu srednjoročnih projekcija osnovnih makroekonomskih i fiskalnih pokazatelja i smernica za planiranje javne potrošnje u narednom periodu, sadržanih u uputstvu za pripremu odluke o budžetu, koje lokalnoj vlasti dostavi ministar finansija, a donosi ga na osnovu fiskalne strategije, koju usvaja Vlada Republike Srbije – objašnjava Aleksandra Radak. – Uputstvo za pripremu budžeta Grada Novog Sada za 2018. godinu sačinjeno je imajući u vidu važeću Fiskalnu strategiju za 2017. godinu s projekcijama za 2018. i 2019, a na osnovu makroekonomskih projekcija za 2018. i 2019. datih u Uputstvu za pripremu odluke o budžetu lokalne vlasti za 2017. godinu i projekcija za 2018. i 2019. U formalnom smislu, ovogodišnje uputstvo ne razlikuje se od lanjskog jer je sačinjeno u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu koji je propisao obavezan sadržaj uputstva za pripremu budžeta lokalne vlasti.

Čemu je data prednost i na čemu je akcenat u novim uputstvima?

– Kao i prethodne godine, naglasak je na racionalizaciji tekuće potrošnje, imajući u vidu ranije proklamovane, i dalje važeće, ciljeve fiskalne politike u pogledu smanjenja učešća javne potrošnje u BDP-u, kao i izmena u strukturi javne potrošnje, zahvaljujući, pre svega, uštedama kod takozvanih diskrecionih rashoda, koji se mogu umanjiti bez ugrožavanja funkcionisanja organa uprave i drugih korisnika budžeta – ograničenjem službenih putovanja samo na neophodna, smanjenjem reprezentacije, dotacija i subvencija iz budžeta i drugih „odgodivih“ rashoda. Dok se tekući rashodi ograničavaju, više ili manje, dotle kapitalni rashodi, to jest investicije u osnovna sredstva, zgrade i građevinski objekti, mašine i oprema, ostale nekretnine i oprema i nematerijalna imovina, i u prirodnu imovinu mogu da se planiraju u zavisnosti od realnih potreba korisnika, vodeći računa o tome da prioritet u finansiranju imaju kapitalna ulaganja, to jest projekti koji će doprineti stvaranju povoljnijeg poslovnog ambijenta za dalja ulaganja u Gradu.


Budžetska satnica

Raspored aktivnosti za donošenje lokalnih budžeta striktno je određen: do 15. juna Vlada bi trebalo da usvoji fiskalnu strategiju i dostavi je Narodnoj skupštini na razmatranje, kao i lokalnoj vlasti, a da 5. jula ministar finansija dostavi uputstvo za pripremu odluke o budžetu lokalnoj vlasti, da bi priprema budžeta na tom nivou vlasti mogla da se nastavi po propisanoj proceduri, to jest da bi svi propisani rokovi za izvršenje ostalih obaveza u postupku pripreme i donošenja budžeta jedinica lokalne samouprave u potpunosti bili ispoštovani (15. oktobar – za dostavu nacrta odluke o budžetu nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti; 1. novembar – za dostavu predloga odluke o budžetu skupštini lokalne vlasti; 20. decembar – za donošenje odluke o budžetu lokalne vlasti u skupštini i 25. decembar – za dostavu odluke o budžetu lokalne vlasti nadležnom ministru).


Kako će se uputstva i iz njih izveden budžet odraziti na stanje u gradskoj kasi i na funkcionisanje Novog Sada?

– S obzirom na dosadašnji trend u ostvarivanju budžeta za ovu godinu, prihodi za 2018. planirani su u iznosu od 18,1 milijardi, za 2019. u visini od 18,7 milijardi, dok je za 2020. godinu planirano da gradska kasa ima prihode od 19,2 milijardi dinara. U navedenu procenu nisu uključeni prihodi od donacija i eventualna primanja od prodaje imovine, kao ni eventualni transferi od ostalih nivoa vlasti, po osnovu odobravanja novva za finansiranje projekata za koje korisnici budu konkurisali, ali ni suficit koji će biti prenet u narednu godinu. Kako se, sve zajedno, to poslednjih godina, uglavnom, kreće u visini od oko četiri milijarde dinara, gradski budžet će i dalje biti do 200 miliona evra.

Da li uputstva mogu izmeniti prethodne projekcije budžeta za 2018. godinu?

– Prethodne projekcije budžeta za 2018. godinu date su u okviru pripreme budžeta Grada Novog Sada za 2017. godinu. Data projekcija u Uputstvu za narednu godinu razlikuje se od prošlogodišnje – veća je 3,57 odsto – imajući u vidu rastući trend u ostvarivanju prihoda budžeta u prvom polugodištu ove godine. Ta projekcija će biti korigovana u postupku pripreme budžeta za 2018. godinu samo u slučaju značajnijih odstupanja u projekciji za budžetiranje najznačajnijih makroekonomskih parametara, koji se odnose na rast bruto domaćeg proizvoda i inflacije.

Svetozar Krstić

Autor:
Pošaljite komentar