ВРАЋАЊЕ ЕУРО 3 И 4 АУТОМОБИЛА УЗ НАКНАДУ ОД НОВЕ ГОДИНЕ Хоћемо ли добити 2.000 ЕВРА
Нова година требало је да нам у легислативу и саобраћај донесе две велике промене: забрану увоза половних аутомобила са нормама Еуро 3 и Еуро 4, као и субвенције за куповину половњака са Еуро 6 нормом, уз рециклажу старијих дизелаша.
Међутим, то се неће десити, барем још неко време, незванично је потврђено сајту Половни аутомобили из више различитих извора.
До када ће на снази остати важећи прописи?
У овом моменту немогуће је дати било какву прогнозу - упркос бројним покушајима наше редакције, од надлежних државних институција једноставно није било могуће добити било какву званичну информацију на ову тему. Можда се то деси веома брзо, али можда дочекамо и пролеће.
А било би веома важно да се саопшти макар оквирно време за забрану увоза и почетак програма субвенција не само због купаца, већ и због и трговаца половњацима, како би они могли да планирају набавке и обнову лагера.
Било какво званично саопштење било је нарочито потребно и због тога што се се недавно друштвеним мрежама и разним Вибер групама брзином светлости проширио текст наводне Уредбе која доноси забрану увоза Еуро 3 и Еуро 4 аутомобила, а која је требало да почне да се примењује од 1. јануара 2024. године.
Испоставило се да забране ипак неће бити. Зато још једном наглашавамо, те Уредбе нема у Службеном гласнику и она још није усвојена.
Програм о заштити ваздуха и даље "мртво слово" на папиру
Подсетимо, забрана увоза половних возила која не испуњавају Еуро 3, Еуро 4 и Еуро 5 стандард део је „Програма заштите ваздуха у Републици Србији за период од 2022. до 2030. године“.
У оквиру тог програма предвиђено је чак и укидање Еуро 5 стандарда већ од 1. јануара 2025. године, као и поменуто субвенционисање куповине новог или половног Еуро 6 аутомобила, уколико власник на рециклажу преда свој Еуро 1, Еуро 2 или Еуро 3 дизелаш.
Субвенција је требало износи 2.100 евра за путничка возила, а пријава за програм је требало да према последњим најавама почне у новембру 2023. године. Међутим, цео пројекат је и даље у фази припреме.
Зато и даље не знамо како ће изгледати процес пријава за субвенције. Ко ће рециклирати аутомобиле, да ли ће се половњаци Еуро 6 норме куповати само од правних лица и на крају крајева, зашто не обухватити овим програмом и аутомобиле старије од 20 године са бензинским агрегатима?
Такође, још није познато да ли ће бити прихваћен предлог Асоцијације увозника возила и делова да се кроз програм субвенција омогући и куповина нових возила, уз половњаке произведене после 2014. године.
Прође време, а цене половњака и даље расту
Од првих најава о субвенцијама почетком 2023, па до данас, цене коришћених аутомобила су у благом порасту, па је примера ради просечна цена свих половњака стандарда Еуро 5 оглашених на нашем сајту у јануару 2023. године износила 8.932 евра, али је крајем октобра она достигла 8.956 евра.
Да ли је са оваквим кретањем цена и падом продаје реално очекивати да се путем програма субвенција са улица склони преко 140.000 старих аутомобила? Тешко.
И даље једини у окружењу увозимо Еуро 3 аутомобиле
Осим што смо на дну лествице по просечној старости возног парка (преко 17 година), једина смо држава у региону која и даље допушта увоз половњака који су произведени до 2010. године. У Црној Гори, Босни и Херцеговини, Албанији... Свуда је одавно на снази норма Еуро 5.
Кад смо већ код овог стандарда, кратко појашњење. Еуро 5 стандард на сцену ступа септембра 2009. године, али неки Еуро 5 аутомобили производили су се и раније.
Дакле, када нови прописи коначно ступе на снагу, моћи ће у иностранству да се нађу и половни аутомобили из 2007. и 2008. године који испуњавају Еуро 5 стандард. То ће у пракси значити да ће и даље бити могуће да се увезе деценију и по стар Еуро 5 половњак.
Б92