overcast clouds
11°C
16.09.2024.
Нови Сад
eur
117.04
usd
105.4414
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВРАЋАЊЕ ЕУРО 3 И 4 АУТОМОБИЛА УЗ НАКНАДУ ОД НОВЕ ГОДИНЕ Хоћемо ли добити 2.000 ЕВРА

04.01.2024. 09:27 09:30
Пише:
Извор: Pixabay, ilustracija

Нова година требало је да нам у легислативу и саобраћај донесе две велике промене: забрану увоза половних аутомобила са нормама Еуро 3 и Еуро 4, као и субвенције за куповину половњака са Еуро 6 нормом, уз рециклажу старијих дизелаша.

Међутим, то се неће десити, барем још неко време, незванично је потврђено сајту Половни аутомобили из више различитих извора.

До када ће на снази остати важећи прописи?

У овом моменту немогуће је дати било какву прогнозу - упркос бројним покушајима наше редакције, од надлежних државних институција једноставно није било могуће добити било какву званичну информацију на ову тему. Можда се то деси веома брзо, али можда дочекамо и пролеће.

А било би веома важно да се саопшти макар оквирно време за забрану увоза и почетак програма субвенција не само због купаца, већ и због и трговаца половњацима, како би они могли да планирају набавке и обнову лагера.

Било какво званично саопштење било је нарочито потребно и због тога што се се недавно друштвеним мрежама и разним Вибер групама брзином светлости проширио текст наводне Уредбе која доноси забрану увоза Еуро 3 и Еуро 4 аутомобила, а која је требало да почне да се примењује од 1. јануара 2024. године.

Испоставило се да забране ипак неће бити. Зато још једном наглашавамо, те Уредбе нема у Службеном гласнику и она још није усвојена.

Програм о заштити ваздуха и даље "мртво слово" на папиру

Подсетимо, забрана увоза половних возила која не испуњавају Еуро 3, Еуро 4 и Еуро 5 стандард део је „Програма заштите ваздуха у Републици Србији за период од 2022. до 2030. године“.

У оквиру тог програма предвиђено је чак и укидање Еуро 5 стандарда већ од 1. јануара 2025. године, као и поменуто субвенционисање куповине новог или половног Еуро 6 аутомобила, уколико власник на рециклажу преда свој Еуро 1, Еуро 2 или Еуро 3 дизелаш.

Субвенција је требало износи 2.100 евра за путничка возила, а пријава за програм је требало да према последњим најавама почне у новембру 2023. године. Међутим, цео пројекат је и даље у фази припреме.

Зато и даље не знамо како ће изгледати процес пријава за субвенције. Ко ће рециклирати аутомобиле, да ли ће се половњаци Еуро 6 норме куповати само од правних лица и на крају крајева, зашто не обухватити овим програмом и аутомобиле старије од 20 године са бензинским агрегатима?

Такође, још није познато да ли ће бити прихваћен предлог Асоцијације увозника возила и делова да се кроз програм субвенција омогући и куповина нових возила, уз половњаке произведене после 2014. године.

Прође време, а цене половњака и даље расту

Од првих најава о субвенцијама почетком 2023, па до данас, цене коришћених аутомобила су у благом порасту, па је примера ради просечна цена свих половњака стандарда Еуро 5 оглашених на нашем сајту у јануару 2023. године износила 8.932 евра, али је крајем октобра она достигла 8.956 евра.

Да ли је са оваквим кретањем цена и падом продаје реално очекивати да се путем програма субвенција са улица склони преко 140.000 старих аутомобила? Тешко.

И даље једини у окружењу увозимо Еуро 3 аутомобиле

Осим што смо на дну лествице по просечној старости возног парка (преко 17 година), једина смо држава у региону која и даље допушта увоз половњака који су произведени до 2010. године. У Црној Гори, Босни и Херцеговини, Албанији... Свуда је одавно на снази норма Еуро 5.

Кад смо већ код овог стандарда, кратко појашњење. Еуро 5 стандард на сцену ступа септембра 2009. године, али неки Еуро 5 аутомобили производили су се и раније.

Дакле, када нови прописи коначно ступе на снагу, моћи ће у иностранству да се нађу и половни аутомобили из 2007. и 2008. године који испуњавају Еуро 5 стандард. То ће у пракси значити да ће и даље бити могуће да се увезе деценију и по стар Еуро 5 половњак.

Б92

Аутор:
Пошаљите коментар
КУПЦИ ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА НЕ НАСЕДАЈТЕ Ево како се можете заштитити од све чешћих превара

КУПЦИ ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА НЕ НАСЕДАЈТЕ Ево како се можете заштитити од све чешћих превара

10.11.2023. 08:56 09:20