Све спремно за бушење тунела на Фрушкој гори
Фрушкогорски коридор, чија изградња је започета у мају прошле године, обухвата 47,7 километара пута и издељена је на четири деонице: прва је од петље с ауто-путем Е75 до Парагова, друга је од Парагова до почетка обилазнице око Руме, трећа од петље код Каћа до петље на ауто-путу Е75, а четврта је сама обилазница око Руме.
Најзначајнији део тог пројекта је тунел кроз Фрушку гору, који ће уједно бити и најдужи у Србији, док ће изградња моста између Петроварадина и Ковиља и измештање теретног саобраћаја значајно утицати на квалитет живота Новосађана.
Репортери „Дневника” јуче су се упутили на сремску страну Новог Сада како би на лицу места видели колико су напредовали радови на градилиштима Фрушкогорског коридора. Упркос повољним временисм приликама нисмо затекли много радника на месту где ће бити тунел „Иришки венац” и моста између између Ратног острва и Петроварадина, али то не значи да се са послом стало. Све изгледа да је спремно да бушење тунела почне.
У оквиру припремних радова на петом мосту преко Дунава у току је изградња последњих 100 метара помоћног челичног моста који ће служити за градњу конструкције, као и два стуба, те ће се Бачка и Срем убрзо још једном сусрести на средини Дунава.
Радове изводи кинеска компанија „China Роад анд Бридге Цорпоратион", а значај пројекта за Нови Сад, Ириг и Руму се огледа у податку да кроз ту деоницу прође око 900 камиона и 10.000 возила дневно и спада у најоптерећеније државне путеве у Србији. Када пројекат буде завршен можда ће највише лакнути житељима Петроварадина, Салајке и Партизанске улице у Новом Саду, којима на стотине теретњака тутњи пред кућама. Мост и коридор ће служити као јужна и источна градска обилазница за теретни саобраћај, док ће остала возила моћи да користе и мост који се гради између Новог Сада и Сремске Каменице, јер ће се обилазница око Каменице укрштати с коридором на Парагову.
Мост ће изменити и саобраћајну мапу Балкана и обезбедити бржи и сигурнији проток људи и робе. Осим што ће омогућити везу са ауто-путем Рума–Шабац и брзом саобраћајницом Шабац–Лозница, те тиме и везу западне Србије и БиХ ка северу и истоку, Фрушкогорски коридор ће излазити и на садашњи ауто-пут Београд–Суботица, али и на будући ауто-пут Нови Сад – Зрењанин – Београд.
На петљи Рума, где ће се аутопут Рума-Шабац укрстити са постојећим аутопутем Е-75 радови су у пуном јеку, објавио је на друштвениом мрежама директор Коридора Србије Александар Антић. Тренутно се гради насип.
Деоницом од Руме до Шапца, дужине 22,07 км, са већ изграђеним мостом преко Саве, Мачва и Срем добијају нову перспективу, а брзом саобраћајницом од Шапца до Лознице, дужине 54,58 км, овај крај имаће бољу везу са Западном Србијом и Републиком Српском.
Осим моста, један од најважнијих и најупечатљивијих објеката на коридору биће и тунел кроз Фрушку гору у дужини од око 3,5 километара. Према процени наших репортера утврђивање потпорног зида пред будућим тунелским отвором је завршено и урађене су приступне саобраћајнице, а радило се марљиво и са иришке стране, те би бушење ускоро могло да почне.
Терен је захтеван, јер је било потребно обуздати фрушкогорске падине и косине, а како је и раније напоменуто, за извођаче радова било је важно да, пре него што се почне с бушењем тунела, припрема и стабилизациија конструкциије буде темељно урађена, како не би дошло до непредвиђених проблема током пробијања стене.
Према плану улаз у тунел биће на самом почетку Иришког венца, недалеко од места где се сада раздвајају два смера саобраћајнице. Уз главни тунел, постојаће и два помоћна која ће служити као „пут за бекство” поквареним камионима, проширења ће се налазити на сваких 150 метара, пролази за пешаке на сваких 300 метара, а тунел ће бити покривен и камерама, а њима ће се управљати из контролног центра у ком ће се водити пажња и о загађењу у тунелу. Рок за завршетак свих радова на тој деоници је по уговору март 2025. године, али извођач радова „ЦРБЦ” обећао је да ће настојати да радове заврши раније.
Силвиа Ковач
Фото: Слободан Шушњевић