Паушал: У току припрема софтвера за поједностављење процедура
БЕОГРАД: У Србији тренутно послује нешто више од 116. 000 паушалаца, што је готово трећина свих привредних субјеката, а предузетници који плаћају порез паушално углавном се највише жале на бирократске препреке у пословању, компликоване административне процедуре и начин опорезивања.
Кажу да им проблем представља то што на почетку пословања не знају која ће им бити висина пореза и када ће им стићи решење.
Имајући то у виду Радна група за унапредење система паушалног опорезивања тренутно разматра нацрт предлога за израду апликативног софтвера који це омогућити аутоматизацију пословног процеса и поједностављење поступка утврђивања пореске обавезе предузетницима.
У Пореској управи за Танјуг кажу да је идеја да се формира софтвер уз помоћ кога ће на једноставан начин, преко портала Пореске управе будућем предузетнику моћи да се достави информација у вези износа пореске обавезе у случају отварања предузетничке радње, односно колико би износили порези и доприноси за новоосноване предузетнике чиме би се поступак доношења решења поједноставио и био краћи.
Такође, софтвер би требало да доноси решења постојећим предузетницима, што ће у значајној мери поједноставити администрирање Пореске управе, смањити трошкови и повећати ефикасност пословног процеса.
У Пореској управи кажу да се ускоро очекује финализирање предлога и након тога рад на изради софтвера који ће омогућити доношење решења предузетницима паушалцима за наредну пословну годину.
Иначе, највише паушалаца је међу таксистима, правницима и фризерима, а стручњаци указују да се за овај облик пословања често одлучују они који тек започињу свој бизнис и фриленсери.
Према подацима Центра за истраживање јавних политика фриленсери се у највећем броју региструју као паушалци у области програмирања, креативне индустрије или преводилачких услуга.
Оснивач апликације paušal (pausal.rs ) Софија Попара Пармаковић објашњава да је важно што је покренута иницијатива да се проблеми и различита тумачења отклоне новом апликацијом Пореске управе, која би требало да омогући предвиђање висине пореског решења предузетницима и јасније дефинише критеријуме за утврђивање висине паушалног опорезивања.
У пракси се често дешавају још неке нелогичности које буне оне који покрећу посао у систему паушалног опорезивања.
"Занимљив је пример два брата која су регистрована оквирно у исто време, на истој адреси и баве се истом делатношћу, за које је задужен исти инспектор, али се њихова пореска решења разликују за неколико хиљада", наводи пример Софија Попара.
Такође, дешавало се за неке делатности да један инспектор одобри паушално опорезивање, а други не, због различитог тумачења Уредбе о паушалном опорезивању.
Проблем неретко представља и недостатак информација.
Саговорница каже даје некад веома тешко пронаћи информације које су неопходне за пословање, а и када се пронађу често су неразумљиве неком ко није упознат са материјом, због чега су паушалци некад принуђени да ангажују књиговођу, иако им он није неопходан.
Постоје одређене делатности којима се предузетник не може регистровати као паушалац и оне су дефинисане Уредбом о паушалном опорезивању.
Односе се на маркетинг, књиговодство и рачуноводство, трговину на велико и мало.
Такође, предузетник који остварује више од шест милиона динара прихода годишње не може бити паушалац.
У циљу отклањања проблема и олакшања процедура прошле године покренута је кампања "Месец паушалаца" у оквиру Пројекта јавно-приватног дијалога за развој који финансира Америцка агенција за медународни развој (УСАИД), а спроводи НАЛЕД у сарадњи с Републичким секретаријатом за јавне политике.
Организовано је више дискусија на којима су паушалци имали прилику да искажу своје мишљење и дају своје предлоге решења проблема која их муце.
Осим апликације, којом ће бити омогућено израчунавање месечних трошкова, што ће без сумње олакшати планирање буџета и пословања предузетницима, припрема се још једно решење којим ће бити јасније и прецизније дефинисање ко може, а ко не може бити паушалац, што ће бити значајно не само за предузетнике, већ и за пореске инспекторе.
У међувремену, омогућено је добијање пореских уверења онлајн, на које се више не чека неколико дана, већ се добија одмах електронски, што дефинитивно смањује и олакшава административне процедуре, истиче Попара.
Каже и да се некада на решење чекало по годину дана, а сада се оно може добити за око месец, највише два месеца.