light rain
20°C
19.09.2024.
Нови Сад
eur
117.058
usd
105.2585
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

СПОЉНИ ДУГ СРБИЈЕ ЈЕ ОДРЖИВ Неопходна је фискална дисциплина; Спорно 396 милиона евра у овој години?

07.02.2024. 11:53 11:59
Пише:
Извор: Dnevnik arhiva/pixabay.com

БЕОГРАД: Резултати анализе одрживости спољног дуга указују да је Србија у коридору раста од два до четири одсто на средњи и дуги рок без непредвидљивих шокова, макроекономски стабилна и да је спољни дуг одржив, наводи се у закључцима анализе одрживости дуга и перформанси раста Србије од 2023. до 2032. године објављеној у најновијем издању билтена Макроекономске анализе и трендови (МАТ).

Аутори анализе указују да би ипак слабији учинак извоза и евентуални даљи раст дефицита текућег рачуна, уз депрецијацију динара, због одређених кретања на међународним тржиштима капитала и роба, могао да угрози одрживост дуга.

Истичу да у прилог томе говоре и очекивања да ће економије Европске уније ове године забележити ниже стопе раста од раније пројектованих али и боља перспектива од 2025. године, због чега би се Србија могла сусрести са нижом иностраном тражњом за њеним робама и услугама у овој години.

Да би дуг био одржив и да би се избегло стање које изискује нагле корекције макроекономске политике, императив је фискална дисциплина и адекватна контракција јавног задуживања, истиче се у анализи.

Додаје се да су девизне резерве тренутно адекватне и да обезбеђују довољно простора за ублажавање утицаја екстерних шокова, али да би доносиоци одлука требало да остану посвећени здравој макроекономској политици и даљем стварању заштитних резерви како би се избегли проблеми са дугом.

Аутори наводе да су за задовољавање фискалне потребе земље и без угрожавања одрживости дуга, потребни даљи напори да се ојача управљање јавним дугом, створи додатни фискални простор за повећање продуктивних инвестиција науштрб непродуктивне потрошње.

У том смислу се, сматрају они, неопходно осврнути и на планирани инвестициони план од 2024. до 2027. године, па наводе да би планирана додатна јавна "инвестициона ињекција" од око једне милијарде евра годишње за реализацију пројеката попут BеlExpo-a и других резултирала одступањем од планираног равнотежног фискалног резултата према аранжману из предострожности са ММФ-ом.

У случају могућег редефинисања те линије на ниво дефицита од три одсто БДП-а, што представља праг у Европској унији – тзв. мастришки критеријум, имали бисмо једино раскорак у 2024. години, у којој би било потребно уштедети или покрити без задуживања око 396 милиона евра, наводе аутори анализе.

Додају да је овде основно питање апсорпционе моћи у реализацији планираних јавних инвестиција у 2024. години, будући да је неопходно апсорбовати пет милијарди евра инвестиција у јавном сектору.

Зато је, оцењују они, зависно од раста БДП-а односно укупне конјунктуре, тачка прелома везана за питање регуларног индексирања плата и пензија пре свега због инфлације али и због реалног раста БДП-а.

Зато се у ходу приступа и рангирању приоритетних пројеката у 2024. години и сагледавању путање реализације од административних услова, финансирања, уговарања, имплементације, односно извођења радова и надзора.

Аутори анализе о одрживости српског дуга указују да је питање напрезања будуће макроекономске равнотеже, након 2027. године и услова раста и развоја због значајних јавних инвестиција у периоду пре тога, повезано са трендовима и могућим обртима на европском и светском финансијском тржишту, као и са трендовима раста и транзиције на европском тлу.

Аутор:
Пошаљите коментар