Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ШОФЕРИ ТРАЖЕ ВЕЋЕ ПЛАТЕ Угрожен редован превоз јер фале возачи

19.05.2018. 08:11 08:15
Пише:
Фото: pixabay.com

НОВИ САД: Покрајински одбор Самосталног синдиката запослених у саобраћају и везама Војводине одлучио је да се обрати надлежним државним службама са захтевом да се зараде у комуналном сектору ове године повећају десет процената.

Траже и да се укине привремена забрана запошљавања због чињенице да у свим саобраћајним предузећима у Покрајини недостају возачи. При том, сагласност од надлежних органа за запошљавање нових изостаје, па су много војвођанске аутобуске линије угрожене.

Синдикалци саобраћаја и веза Војводине указали су на проблем масовног одлива професионалних возача у иностранство, чиме је угрожен редован превоз путника у градском и приградском саобраћају, али и регионалном и међународном. По њиховим мишљењу, разлози масовног одласка возвача у иностранство су изузетно мале зараде, које су при том од 2014. године додатно смањене десет одсто, веома тешки услови за рад због старости аутобуса и други законски прописи.

Могуће решење тог проблема Покрајински одбор синдиката види у ефикаснијем систему школовања и обуке нових возача, континуираним улагањима послодаваца у запослене кроз пружање одговарајуће обуке, усавршавање и напредовање, али и прилогађавању законске регулативе на начин на који су то чиниле друге земље региона.


"Плату одређује тржиште"

По мишљењу професора Економског факултета у Београду Љубодрага Савића, висину плате возача аутобуса одређује тржиште и потпуно је нерално очекивати да се њихова примања у Србији изједначе с развијеним економијама.

„Није реално очекивати да примања возача у Србији буду на нивоу оних у земљама Европе, као што је, рецимо, Немачка“, подвлачи Савић.

У Европи су, како каже, плате далеко веће и када је реч о другим занимањима, тако да уопште не чуди што људи одлазе да раде тамо где су примања већа, а услови рада бољи. Да је Србија члан ЕУ те да нашим грађанима нису потребне радне визе за боравак у тим земљама, далеко већи број људи би одлазио из Србије.


Недавно је обелодањен податак да је само у последњих неколико година из Србије отишло око 5.000 професионалних возача аутобуса. Одлазе у земље попут Хрватске, Словеније, Словачке, Холандије, Немачке, Шведске и других држава, јер су тамо плате неколико пута веће од зараде у Србији. Осим возача аутобуса, прети и велика опасност да Србија остане без возача камиона и да тих „грдосија” буде више на паркинзима него у саобраћају.  Возачи који поседују лиценце и прошли су обуку, месечно у иностранству могу да зараде више од 2.500 евра.

Недавно је Привредна комора Србије упутила иницијативу Бриселу да професионални возачи камиона и аутобуса из Србије добију специјалну визу за дужи боравак у шенгенском простору ЕУ, где по садашњим правилима могу да раде само три месеца у календарско пола године. Траже да им се омогући да возе око 130 дана током пола године. Сада, по речима превозника који оранизују и међународни саобраћај, наши возачи могу да бораве у земљама Шенгена, када се прерачуна, само 15 дана месечно, што је за професионалне возаче недовољно. Разлог је велики проблем с недостатком искусних возача, што је проблем целе Европе.

Руководилац Центра за стручно оспособљавање у транспорту у Удружењу за саобраћај Небојша Јевтић истиче да постоји проблем недостатка возача у поређењу с потребама транспортне привреде.

„Тај проблем угрожава и неповољно утиче и на трговину и инвестиције земље. Решење тог проблема би за возаче значило дужи боравак на територији ЕУ па би наши превозници могли рачунати на своје искусне возаче дуже него што је сада случај те их упослити у пуном капацитету“, сматра Јевтић.

Љ. Малешевић

Пише:
Пошаљите коментар