НАЈВИШЕ СТРАДАЈУ ЈАБУКЕ Због кризе на Црвеном мору угрожена трговина свежом храном
Напади Хута на комерцијалне бродове у Црвеном мору који трају већ три месеца ометају испоруке производа између Европе и Азије, а извозници и шпедитери упозоравају на растућу штету у трговини воћем и поврћем.
Бродске компаније уместо кроз мореуз Баб ел Мандеб своја пловила шаљу око афричког Рта добре наде, продужавајући транспорт производа између Азије и Европе до три недеље, услед чега се, поред повећања цене пута, повећава и вероватноћа да ће свежи производи пропасти пре него што стигну до свог одредишта.
"Постоји значајан ризик", рекао је за бриселски Политико Марко Фођионе, генерални директор Института за извоз и међународну трговину са седиштем у Великој Британији, истичући да продужено време пловидбе неће утицати само на воће и поврће, већ и на читав низ намирница, међу којима су месо и житарице, али и на индустрију прераде хране, с обзиром да касне испоруке палминог уља.
Највише су погођени извозници из јужне Европе, као што су Италија, Грчка и Кипар, пошто њихов терет вредан милијарде евра сада мора да напусти Медитеран на западу и да иде дугим путем до Блиског истока и Азије.
Иако су, на срећу, најосетљивије сорте воћа за сада "поштеђене", с обзиром на то да је киви, грожђе и смокве обрано у јесен, а трешње још на лето, ипак, други плодови ''нису били те среће'', наводи бриселски портал.
Тако је, на пример, италијански извоз јабука, крушака, купуса и карфиола у Саудијску Арабију и Уједињене Арапске Емирате, заустављен у сред сезоне.
У сектору у коме доминира сезонска производња, према речима Кристијана Маретија, председника италијанске задруге за пољопривреду и храну, обим штете зависиће од трајања блокаде.
Међутим, поједине компаније, попут данске бродске компаније ''Маерск'', досетиле су се да као део решења за насталу кризу, понуде услуге превоза кварљиве робе комбиновањем авионског и бродског саобраћаја.
Према том решењу, производи се прво бродом довозе у Дубаи, одакле се авионима испоручују у Франкфурт и Амстердам.
Ово је изазвало забринутост да би ти производи могли да буду одбачени на европском тржишту.
У међувремену, једни од највећих пољопривредних произвођача, Турска и Египат, заједно са Украјином, Европу истражују као транзитну руту, или као место на коме ће продати своју кварљиву храну.
Са друге стране, већих последица код транспорта производа који нису кварљиви услед продуженог времена испоруке, за сада нема, иако би испорука вина и жестоког пића могла да закасни за дочек кинеске Нове године која се прославља 10. фебруара.