Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

"Експресни воз" стигао у Прокоп - отворен Железнички самит

13.09.2021. 08:51 11:27
Пише:
Фото: TANJUG/ STRAHINJA ACIMOVIC/bs

БЕОГРАД: Доласком воза "Connecting Еуропе Expresstrain" у железничку станицу Прокоп у Београду, званично је отворен Железнички самит у Београду "Западнобалкански железнички самит 2021" на којем ће говорити државни, регионални и европски званичници, као и стручњаци из области железничког саобраћаја.

Воз су јутрос, у железничкој станици Београд Центар у Прокопу, дочекали и обишли премијерка Ана Брнабић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић и заменик главног директора за Сектор мобилност и саобраћај у Европској комисији Маја Бакран Марчић.

Воз "Connecting Еуропе Expresstrain" је покренула ЕУ у оквиру обележавања Европске године железнице 2021.

Самит организују Транспортна заједница, Европска инвестициона банка (ЕИБ) и Европска банка за обнову и развој (ЕБРД), а домаћин је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Долазак воза "Connecting Еуропе Exdžpresstrain" је први део програма самита, а воз је осмишљен у оквиру Европске године железнице.

Тај воз, који ће проћи кроз 26 европских земаља, је допутовао у Београд синоћ, одакле ће наставити свој пут ка Скопљу и Грчкој.

Програм ће бити настављен самитом у хотелу "Хајат", где ће се поред премијерке Брнабић и Бакран Марчић, обратити и комесар Европске уније за проширење Оливер Вархељи, потпредседница ЕИБ Љиљана Павлова и директорка сектора за одрживу инфраструктуру ЕБРД Нандита Паршад.

Током самита биће потписана и декларација о посвећености железници.

Самит се организује са циљем да се унапреде регионалне и европске саобраћајне политике и допринесе безбеднијем, боље повезаном и одржвом железничком саобраћају.

Железнички самит земаља Западног Балкана који у Београду организује Европска комисија са Европском банком за обнову и развој (ЕБРД) и Секретаријатом за саобраћај је веома важан догађај, јер је у његовом фокусу модернизација žеlеnničkе инфраструктруре у региону западног Балкана, изјавила је јуче Танјугу поптредседница Европске инвестиционе банке (ЕИБ) за Западни Балкан Љиљана Павлова.

"Драго нам је најпре што на скуп долазе министри саобраћаја из региона, јер је веома важно да они буду чврсто укључени у тај процес.

Министри ће потписати изјаве о спремности да развијају желзнички транспорт као циљ од највишег приоритета", рекла је Павлова.

Додала је да ће током самита бити потписан меморандум између директора железничцких компанија у коме ће бити изражена њихова спремност да сарађују на унификацији стандарда у тој области, развоју инфраструктуре и развијању регионалног тржишта железничког транспорта.

Павлова очекује да би један од резултата овог меморандума могао бити заједички регионални развојни план различитих оператора у железничком саобраћају, како би се постигла синергија за спровођење појединих развојних пројеката.

Воз "Connecting Еуропе Express" кренуо је из Лисабона 2. септембра, а крајња станица 7. октобра је Париз.

Овај пројекат реализује Заједница европских железница и инфраструктурних компанија (ЦЕР).

На путовању дугом око 20 хиљада километара, овај воз ће обићи преко сто европских градова.

Током путовања, "Connecting Еуропе Express" пролази кроз Шпанију, јужну Француску, Италију, а затим наставља пут кроз Аустрију, Словачку, Мађарску и Хрватску.

Из Хрватске је стигао у Србију, а затим наставља путовање кроз Северну Македонију и Грчку.

Даље ће преко Карпата наставити ка североистоку Европе, балтичким земљама и Скандинавији, а затим поново ка југу преко Немачке, Чешке Републике, Словеније и земаља Бенелукса, да би путовање завршио у Паризу.

Током 36-одневног путовања европским пругама одржавају се бројне манифестације дуж трасе овог воза, како би се указало на све предности железничког транспорта, са циљем промоције железничког саобраћаја као јединог одрживог вида транспорта и представљања железничких услуга већем броју грађана и најширој јавности.

На тај начин приказују се снага и потенцијал железнице за повезивање европских земаља, затим компаративне предности овог саобраћајног система, посебно када је реч о екологији и заштити животне средине, као и значај изградње и развоја железничке инфраструктуре.

Брнабић: У плану железнички пројекти у Србији од шест милијарди евра

Премијерка Ана Брнабић изјавила је данас на отварању Западнобалканског железничког самита 2021, у станици Прокоп, да су у Србији планирани железнички пројекти вредни више од шест милијарди евра, као и да је циљ да Србија комплетно модернизује желзнички саобраћај и пругама се повеже са свим земљама у реигону и са ЕУ.

Премијерка је истакла да је Србија од 2014. године, када смо почели озбиљно да улажемо у железницу, у реконструкцију и модернизацију пруга и набавку возова, уложила више од 600 милиона евра.

Брнабићева је пожелела добродошлицу партнерима из ЕК, Транспортне заједнице, као и представницима ЕИБ и ЕБРД и другима из ЕУ, који нам помажу, како је рекла, на том изазовном и амбициозном путу - да потпуно реконструишемо и унапредимо наше железнице.

"Да српске железнице поставимо као примарни вид транспорта, како путничког и теретног", нагласила је премијерка.

Подсетила је да је 2021. година железнице у ЕУ, као и да је година железнице и у Србији, али и година Зелене агенде.

"Ова два циља иду руку под руку, железнички саобраћај је поред водног саобраћаја најзеленији вид транспорта", нагласила је Брнабићева.

Доласком воза "Connecting Еуропе Expresstrain" у железничку станицу Прокоп у Београду, званично је отворен Железнички самит у Београду "Западнобалкански железнички самит 2021" на којем ће говорити државни, регионални и европски званичници, као и стручњаци из области железничког саобраћаја.

Воз су дочекали и обишли премијерка Ана Брнабић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић и заменик главног директора за Сектор мобилности и саобраћај у Европској комисији Маја Бакран Марчић.

Воз "Connecting Еуропе Expresstrain" је покренула ЕУ у оквиру обележавања Европске године железнице 2021.

Самит организују Транспортна заједница, Европска инвестициона банка (ЕИБ) и Европска банка за обнову и развој (ЕБРД), а домаћин је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Брнабић планирамо модернизацију више од 1.000 км пруга

Србија ће модернизовати и рехабилитовати пруге у дужини већој од 1.000 километара, што је сада у фази припреме или планиране реализације, изјавила је данас премијерка Ана Брнабић на отварању Западнобалканског железничког самита 2021, у хотелу београдском хотелу Хајат.

Она је истакла да су ти пројекти вредни око 6,5 миљарди евра.

Истакла је да је одржавање Железничког самита у Београду веома значајан догађај за Србију, који је почео доласком европском воза у наш главни град, а који пролази кроз све државе чланице ЕУ.

"Важно је што тај воз није заобишао ни регион Западног Балкана", рекла је премијерка и додала да је Коридор 10 који ту пролази препознат као значајан коридор у путном и железничком саобраћају. Иако формално још нисмо, ово је показатељ да Србија и овај наш регион јесу део Европе и да је читав наш регион део европске породице", навела је она.

Премијерка каже да је тачно пре две године, 13. септембра 2019. године, отворена канцеларија Транспортне заједнице у Београду и захвалила ЕК и партнерима у региону који су подржали да у Београду буде седиште те организације, а не да она буде за регион за смештена у некој државни чланици ЕУ.

"Консензус који смо тада на Западном Балкану показали, такође показује да, ако јесмо заједно, можемо много тога и да су развој економије и повезан регион перспектива младих људи нама на првом месту и да када имамо јасан и заједнички циљ, наша сарадња може бити неупитна".

Брнабићева је истакла да је циљ добро повезан, стабилан и просперитетан региона у оквиру ЕУ.

"Приоритет владе је улагање уи желензичку мрежу да би били повезани са суседима у региону и унутар Србије", навела је она.

Ово је година и спрске железнице и наше Зелене агенде, поручила је она.

Брнабићева каже да смо на путу да завршимо до краја године брзу пругу од Београда до Новог Сада и да се започну радови на делу од Новог Сада до Мађарске.

"Активно радимо на пројектоној документацији за брзу пругу од Београда до Ниша, што ће великим делом бити финансирано кроз бесповратна средства ЕУ", истакла је она.

Када је реч о планираним пројектима у вредности од 6,5 милијарди евра, рекла је да су у фази припреме или планиране реализације и пруге од Ниша до Димитровграда, Суботица - Сегедин где ће почети радови ових дана чим представници из Мађарске дођу тим поводом у Србију пошто је све спремно, затим пруга Панчево - Вршац - граница Румуније, Ваљево - Врбница на граници са Црном Гором...

Брнабићева истиче да је остварен велики напредак у Србији по питању усклађивању закона са законима ЕУ у железничком сектору, пошто је Србија 2016. либерализовала желеничко тржиште, пошто је тада започео пословање први приватни карго превозни, по чему је наша земља била прва која је отворила пругу за приватне карго оператере.

Такође, нагласила је да је за Зелену агенду веома важан сектор транспорта и да једино воз може да замени велики број камиона, као и да је јака железница увек била симбол приведног развоја земље.

Брнабићева наводи да ће Србија имати ове године раст БДП нешто већи од седам одсто и да то нашој земљи даје ветар у леђа да ће ти амбициозни планови бити остварени и да ће се сва улагања и реализовати.

"Надам се да ћемо наредни самит одржати у Новом Саду и да ћемо отићи тамо из Београда брзом пругом за само пола сата", додала је премијерка.

Потписана Декларација о посвећености железници

Ресорни министри земаља југоисточне Европе потписали су данас Декларацију о посвећености железници, којом су се обавезали на формирање одрживих и зелених железница.

Декларација је потписана у оквиру Железничког самита Западног Балкана 2021, који се одржава у Београду.

На потписивању декларације истакнуто је да је циљ да се железница врати на "прави колосек" на Западни Балкан, односно да буде одржива, зелена и да повеже регион, али и регион и Европу.

Пише:
Пошаљите коментар