ТРИ УЧЕНИЦЕ ЗРЕЊАНИНСКЕ ГИМНАЗИЈЕ РАДЕ НА ЈЕДНОМ ВАЖНОМ ПРОЈЕКТУ AI у служби родне равноправности СТАША, ТЕОДОРА И МАЈДА НА ЕВРОПСКОМ ТАКМИЧЕЊУ
Три ученице Зрењанинске гимназије, учеснице пројекта “Гирлс Го Цирцулар”, представљаће Србију на европском такмичењу “Women ин СТЕМ форум”, које се у октобру одржава у Будимпешти, а чија је тема вештачка интелигенција у служби родне равноправности.
Ученице Зрењанинске гимназије Сташа Алексић, Теодора Радичев и Мајда Мандић, предвођене ментором и професором Едијем Дарушијем, освојиле су прво место у СТЕМ изазову у Србији и на тај начин се пласирале на европски ниво такмичења. Задатак учесница је био да сниме троминутни видео на енглеском језику, са идејом како да допринесу родној равноправности користећи вештачку интелигенцију.
Иначе, основни циљ пројекта „Гирлс Го Цирцулар“, који је такмичарског карактера, јесте да се до 2027. године 40.000 девојчица широм Европе, узраста од 14 до 19 година, путем онлајн програма учења о циркуларној економији, опреми дигиталним и предузетничким вештинама.
Сташа Алексић је ученица И-10 одељења Зрењанинске гимназије и, осим што је посвећена овом пројекту и редовним школским активностима, бави се плесом, учествује на школским такмичењима, похађа семинаре биомедицине у Петници и чланица је Европског парламента.
- За пројекат “Гирлс Го Цирцулар” сазнала сам у групи Креативних гимназијалаца. С обзиром на то да сам већ дуго желела да будем део неког великог пројекта, ово је била права прилика за то. Сам процес осмишљавања и реализације пројекта представља велику обавезу и није лак задатак. Међутим, жеља да направимо позитивне промене у положају жена у СТЕМ наукама гурала нас је напред и одустајање није била опција – испричала нам је Сташа Алексић.
Како каже, идеја за пројекат је дошла спонтано. Свака од три чланице групе је засебно истраживала поља у којима су жене потцењене, а на крају су се одлучиле за област медицине, конкретније медицинске дијагностике.
- Наш пројекат фокусира се на употребу вештачке интелигенције ради непристрасне дијагностике код жена и мушкараца. Улога вештачке интелигенције је да уз помоћ симптома и њихове учесталости међу мушким и женским пацијентима успешно дијагностикује различита стања међу људима. Проблем код стандардног начина дијагнозе је то што доктори нису едуковани о разликама у симптомима код мушкараца и жена, већ су учени на резултатима који су уочени током истраживања на већински мушкој популацији. Због тога, њихова дијагноза може ићи у корист мушким пацијентима, док код жена она може бити погрешна, или може доћи до касније дијагнозе. То, напослетку, може резултирати знатним погоршањем стања, па чак и фаталним исходом – објашњава Сташа.
Она напомиње да пројекат не подразумева кодирање и креирање саме апликације, већ искључиво осмишљавање идеје и плана њене конструкције. Додаје и да је вештачка интелигенција наша будућност и да се многи проблеми 21. века могу решити њеном употребом.
Теодора Радичев је завршила први разред Зрењанинске гимназије и похађа природно-математички смер. Каже да је пројекат на њу оставио баш јак утицај и да је тема веома важна.
- Родна равноправност је велики проблем у целом свету, јер се не прича довољно о њој. Разне, најчешће лоше стереотипе о феминизму, можемо срести на сваком кораку. Верујем да овај пројекат може бити један велики корак ка том циљу. Индустријска револуција 4.0 доноси велике промене у производњи коришћењем напредних технологија попут вештачке интелигенције, која је и огроман део нашег пројекта – наглашава Теодора Радичев.
Трећа чланица тима Мајда Мандић завршила је други разред природно-математичког смера Зрењанинске гимназије и трећи разред средње музичке школе, смер виолончело. Каже да се раније није толико бавила коришћењем вештачке интелигенције, али је одлучно прихватила овај пројекат, пошто је увек отворена за нове изазове.
- Мотивација за рад на овом пројекту била ми је чињеница да се родна једнакост мора подстицати кроз људску комуникацију, а не само кроз вештачку интелигенцију, иако она може бити од помоћи, на шта смо ми желеле да укажемо. И драго ми је што су други препознали наш труд и рад – истиче Мајда Мандић.
Ментор овим сјајним ученицима је професор филозофије и грађанског васпитања у Зрењанинској гимназији Еди Даруши. Он наглашава да је настојао да у овом пројекту примени принципе на којима се темељи његов педагошки рад у школи.
- Наиме, 4.0 индустријска револуција, за разлику од prеthodnе три, заснива се на знању које је неопходно за живот и рад у савременом социоекономском окружењу. То је и први принцип на којем истрајавам: знања никада доста. Други принцип се заснива на образовном курикулуму за 21. век који подстиче усвајање нових знања и вештина: креативног и иновативног мишљења, критичке рефлексије, сарадње, толеранције, радозналости – објашњава Еди Даруши и додаје да у наше ученике треба веровати, јер су они покретачи промена.
Жељко Балабан