Сваки ученик и сваки студент имаће јединствени број
БЕОГРАД: У марту наредне године биће завршена прва фаза увођења јединственог информационог система у просвети, а то подразумева да ће сваком ученику и студенту у Србији бити додељен јединствени образовни број (ЈОБ), најавила је саветница министра просвете, науке и технолошког развоја Биљана Марић.
У разговору за ФоНет она је прецизирала да ће додељивањем тог броја држава бити у могућности да ученике и студенте прати кроз читаво школовање, од предшколског образовања, па до факултета.
Марић објашњава да ће ЈОБ представљати индивидуалну и непоновљиву ознаку која се састоји од 16 карактера и напомиње да је све у складу са важећим прописма у области образовања и васпитања, као и са правилима о заштити података о личности.
Она додаје да неће бити могућности злоупотребе, јер ће се у информационом систему сваки ученик водити само са својим јединственим образовним бројем, а сви остали подаци остају доступни само на нивоу установе.
"Установе ће и даље располагати са оним подацима са којима по закону имају права да располажу – име, презиме, јединствени матични број ученика, име и презиме родитеља. Сам информациони систем ће ученика препознавати само на нивоу ЈОБ, остале податке нећемо видети у систему", навела је Марић.
Она истиче да ће увођење ЈОБ поједноставити процедуре уписа у школе и на факултете, па више неће бити потребно достављати силне документе приликом преласка са једног нивоа образовања на други, јер ће цео сет података пратити ученика.
Увођење целокупног информационог система у просвети је сложен процес, указује Марић, па ће се његово увођење спроводити кроз четири фазе и трајаће до марта 2021. године.
Помоћница министра просвете наводи да ће до краја читавог процеса у јединственом информционом систему просвете постојати укупно осам различитих регистара података.
Из фазе у фазу настајаће регистар установа, регистар запослених у установама, регистар деце, ученика и одраслих, регистар домова ученика, регистар акредитованих високошколских установа, регистар акредитованих студијских програма, регистар студената и регистар запослених у високошколским установама.
Према речима Биљане Марић, у формирању јединстевног информационог система не креће се од нуле, па ће тако бити коришћени сви до сада прикупљани подаци и дигиталне евиденције.
Све то ће помоћи да просветни систем буде ефикаснији, да се лакше увиде његови ресурси и потребе, а крајњи исход је већи квалитетет целокупног образовног процеса, сматра Марић.
Наводи и да ће систем смањити административне процедуре које су сада посао просветних радника, а омогући ће и успостављање рационалне и ефикасне мреже образовних установа.
Родитељима и ученицима информациони систем и подаци који буду доступну у оквиру њега помоћи ће при одабиру будуће школе и занимања, јер ће се боље сагледавати потребе тржишта рада.
Она указује и на то да корист од увођења јединственог информационог система неће имати само просвета, већ и привреда.
"Први пут у Србији имаћемо тачан преглед колико имамо ученика, у које школе иду, након основних школа у које школе се уписују, да ли у гимназије, средње техничке школе, шта раде након тога, да ли уписују факултете или иду на тржиште рада, колико брзо су се запослили, где су се запослили, за коју просечну плату, тако да ћемо имати практично на једном месту целу слику нашег образовног система и наше привреде", рекла је Марић.