Правилник о превозу деце од 1.септембра, неке одредбе касније
БЕОГРАД: Правилник о начину обављања организованог превоза деце почиње да се примењује од 1. септембра, а примена неких одредби вероватно ће бити одложена како би превозници имали времена да се за њих припреме.
Предложено је, како кажу у Министарству саобраћаја, одлагање примене појединих одредби до 1. марта 2020. године како би превозници који се баве организованим превозом деце који се обавља као посебан линијски превоз или превоз за сопствене потребе који има карактеристике посебног линијског превоза, имали довољно времена да се прилагоде одредбама правилника (исправни сигурносни појасеви на свим седиштима, тапацирана седишта, жути аутобус, прописана униформа).
У Министарству саобраћаја кажу да, узимајући у обзир дугогодишњу праксу у организованом превозу деце као и проблеме у овој области, овим правилником су по први пут на једном месту прописана правила којих се морају придржавати превозници, као и остали у ланцу који учествују у организованом превозу деце.
С друге стране, Пословно удружење друмског саобраћаја "Србијатранспорт" из Београда захтева од ресорног министарства одлагање примене правилника.
Констатују да је ово веома важан правилник, да превозници подржавају намеру институција да се унапреди безбедност саобраћаја, али сматрају да правилник који, кажу, није донет у сарадњи са представницима транспортне привреда, нејасноћама и недомицама може да проузрокује додатне а непотребне обавезе превозницима, без ефеката на уређење обављања делатности и безбедност саобраћаја.
Зато, кажу, нужно је извршити одређене корекције и промене како би се постигао пун ефекат уз минималне трошкове за превознике.
Након објављивања овог правилника 22. јула, Министарству су се обратили поједини превозници и удружења превозника са сугестијама и коментарима на текст правилника.
Између осталог, наводе примедбу да је остављен кратак рок за усклађивање свог пословања са одредбама правилника, посебно када је у питању организовани превоз деце који се обавља као посебан линијски превоз или превоз за сопствене потребе који има карактеристике посебног линијског превоза.
Зато, кажу за Танјуг у ресорном министарству, одржан је састанак са представницима Кабинета председнице Владе, МУП-а и Министарства просвете, науке и технолошког развоја, институцијама које су сарађивале приликом израде правилника после кога је предложено одлагање примене појединих одредби до 1. марта 2020. године.
Предложено је и да ће се потврда о техничкој исправности возила која није старија од 30 дана захтевати само за организовани превоз деце ради реализације екскурзије, наставе у природи, активности културно-уметницких друштава, спортских клубова и слицно и прецизно је прописано да је потребно да возач искористи пун дневни одмор у трајању од 11 сати пре започињања новог радног дана.
Иначе, правилник прописује да се организовани превоз деце врши искључиво аутобусима који су технички исправни, који имају извод лиценце за превоз за аутобус, који су обележени посебним знаком за организовани превоз деце, који имају исправне сигурносне појасеве на свим седиштима, код којих су седишта тапацирана док се за обављање посебног линијског превоза деце захтева и да аутобус буде жуте боје.
У Министартву даље објашњавају да правилник прописује да возач који управља аутобусом који врши организовани превоз деце мора да поседује возачку дозволу одговарајуће категорије најмање три године, да је користио пун дневни одмор у непрекидном трајању од 11 сати пре започињања радног дана у којем се обавља превоз, да поседује квалификациону картицу возаца за обављање послова професионалног возаца...
Поред тога, прописано је да организовани превоз деце неће започети уколико сва деца нису прописно везана сигурносним појасом.
Затим, правилником се прописују да ће полицијски службеник извршити контролу услова из правилника у вези возила и возача као и алкотестирање возача непосредно пре започињања организованог превоза деце ради реализације екскурзије, наставе у природи, активности културно-уметничких друштава, спортских клубова при чему организовани превоз деце неће започети до отклањања утврђених недостатака.
"Имајући у виду да је један од циљева постављених Стратегијом безбедности саобраћаја на путевима Републике Србије за период од 2015. године до 2020. године ''ни једно погинуло дете на путевима РС'', решења предвиђена Правилником директно доприносе остваривању зацртаног циља", наводе надлежни.