Од септембра 10.000 дигиталних учионица у школама
БЕОГРАД: Министар просвете, науке и технолошког развоја Србије Младен Шарчевић најавио је данас да ће ове школске године реформа образовања у основним и средњим школа бити настављена.
"Други и шести разред крећу од јесени у тај други циклус, и то ће се полако затворити са четвртим и осмим разредом, истовремено у гимназијама ће то бити друга година, а код гимназија су новине да ће у три града бити одељења за надарене за хемију и биологију", рекао је Шарчевић на ТВ Пинк.
Како је истакао реформа гимназије биће завршена годину дана касније кроз одељења за надарене за друштвене науке - историју и географију.
"Тако би се заокружила реформа гимназије која има своје добре изборне програме", рекао је Шарчевић.
Дуално образовање је постало тражено и попуњено, оценио је министар и навео да је већ 7.400 места било " у првом цугу", а остаје питање да ли ће моћи да се прошири, и додао да се ради реформа разних стручних профила.
"Уз подршку Европске уније, прошле године је било обучено 20.000 људи, део директора је већ стекао лиценцу, од септембра крећу масовне обуке за њих", рекао је Шарчевић и додао да је опрема важан елемента, па се током августа креће у монтажу још 8.000 дигиталних учионица.
"Са постојећих 2.000 дигиталних учионица, то ће бити 10.000, још две године по 10.000 и ми смо заокружили Србију", најавио је Шарчевић и рекао да ће компјутерска опрема бити редовно обнављана.
Он је нагласио да ће "ове године дигиталне учионице бити у свим првим разредима свих школа у Србији" и додао да је у току набавка за повезивање на брзи интернет.
"Реформе науке и образовања у Србији су добиле из Европе оцену четири, а пет не дају док се не учланите и зато добијамо додатну помоћ за то што радимо", рекао је Шарчевић и додао да се у Србији ради стратегија образовања до 2030. године.
Усклађивање образовног система и тржишта, објаснио је, мора да се ради у складу с тржиштем рада, привредном комором, министарством привреде и министарством рада.
"Ми већ две године радимо и скоро смо при крају модела да се створи регионална мрежа, која покрива регионалне школе и регионалне коморе, како би се потпуно пратили процеси шта се дешава на неком од тржишта" рекао је Шарчевић и додао да се већ дизајнирају образовни модели према потребама компанија које долазе у одређени регион.
За задржавање младих и образованих у Србији он сматра битним развојне центре страних компанија.
"Они задржавају најпаметније младе у људе у Србији с високим платама и могућношћу да се запосле још у току студија", рекао је Шарчевић.
Како је истакао, авио кластери који долазе са МТУ компанијом се већ шире на четири града у Србији.
"Обука свих наших професора из тих средњих школа већ је овог лета била у Минхену и ми трансформишемо наше средње школе у оним правцима који доносе сигуран и добар посао", објаснио је министар.
Говорећи о систему за екскурзије и излете, он је нагласио да ће бити још једну транзитну годину у том сегменту, и додао да је лиценца за директоре јако битна ствар код екскурзија, "јер је он носилац обавеза правног лица".
"Ако направи лош уговор, ако га лоше спроведе, ако није спровео мере безбедности око екскурзија - ниједан министар то за њега не може да обећа, директор то мора сам - а министар може да смени", оценио је Шарчевић.
Подсетио је да је направљен концепт за екскурзије који ће подразумевати осам региона у Србији, и уједначеност цене.
"Сада ћемо имати већ трећи састанак са људима из туристичких агенција и покренули смо тај механизам, а прве године неће баш све моћи да легне, да ли ће објекти имати ту категоризацију, а мораћемо једно годину дана да радимо на томе шта припада којој регији", рекао је Шарчевић и додао да је у министарству одређен координатор за тај посао и да постоји добар правилник који би требало да буде спроведен.
Министар је поручио родитељима који има примедбе на цене излета и екскурзија да буде активни и да оно што мисле да су неправилности сами пријављују.
"Немогуће је да целу пирамиду контролише један човек, постоје савети родитеља и представници родитеља у школским одборима, и зашто се не би директно обраћали просветној инспекциј,и па и кабинету, односно помоћницима за основно и средње образовање", рекао је Шарчевић.
Додао је да ће јединствени информациони систем у просвети (ЈИСП) омогућити апсолутну контролу.
"Већ смо у првом покушају нашли једно 50 школа који су покушали манипулацију бројем уписане деце у први основне да прикажу више деце него што има да би добили више одељења и веће финансирање, али с обзиром да се ради електронски, то се сада види", нагласио је Шарчевић и додао да ће тим директорима бити објашњено да је то задњи покушај а ако се понови, неће бити директори.