Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Мобилни корисници потпуно незаштићени од СМС злоупотреба

03.11.2017. 11:21 11:25
Пише:

БЕОГРАД: Свако ко је било када у било којој продавници, на пример, оставио број мобилног телефона, због контаката и договора о испоруци робе, у опасности је да "ничим изазвано" почну да му стижу маркетиншке поруке.

Тај нежељени "спам" сервис, наравно, може да ођави, али - не бесплатно.

То је само једна од многих превара и злоупотреба преко СМС порука, а има корисника мобилних мрежа који тврде да се никада нису својевољно пријавили ни за какве услуге, нити да им је испоручен било какав тражени, или жељени сервис, а да им је свакако рачун увећан за ставку "ВАС СМС", односно "валуе added сервице" - што је назив за поруке које се наплаћују од стране трећих лица, а не оператера.

Бројеви са којих стижу те понуде обично су четвороцифрени, а оператер ВАС услугу пружа самостално, коришћењем сервиса мобилне телефоније СМС, које му омогућава мобилини оператер, а поред наплате паркинга, разних гласања, донирања, извештаја о превозу, банковном рачуну, постоје и бројне друге услуге које се нуде.

Проблем је што је пријава на сервис врло често скривена или аутоматска - самом посетом неке стране, а да се корисник ни на који начин не обавештава да ће све поруке које добије од тог сервиса ићи на његов рачун, као и да се тарифира сама ођава са сервиса, за коју се често лажно приказује да је бесплатна.

То се дешава уназад пар година, каже за Танјуг председник Националне организације потрошача Србије (НОПС) Горан Паповић, који тврди да је НОПС, нажалост, потрошачима и прва и последња адреса.

"Прва адреса смо ми као организација потрошача, којима се они обрате за висок рачун који добију од мобилног оператера, али и последња адреса, јер, нити мобилни оператер, нити РАТЕЛ, као регулационо тело, не раде оно што би требало да раде", каже Паповић.

Мобилни оператери, указује, морају кориснике да обавесте да постоје "са тих и тих бројева телефона такве и такве злоупотребе", а ако то не ради мобилни оператер, истиче Паповић, РАТЕЛ би био и јесте дужан да те оператере обавеже, а не само да их информише да постоје приговори потрошача.

Може да се разуме, каже Паповић, али не и да се оправдава то што мобилни оператери зарађују паре на такав начин, а како истиче, не оправдава ни рад самог РАТЕЛ-а. 

"Мобилном оператеру то одговара, јер он узме своју провизију и то је један зачарани круг. Према томе, чини ми се да много озбиљније надлежно Министарство мора да поради на томе", сматра Паповић.

Мобилни оператери омогућују трећим лицима "ВАС СМС", а по правилу, каже Паповић, не зна се шта стоји у уговору између мобилног оператера и агенције која пружа те услуге, те да "заправо такав уговор и не постоји". 

"Ми само добијемо информацију од мобилног оператера да та агенција пружа тај неки сервис. Али, постоје ту велике злоупотребе и сви ти преваранти, домаћи и страни, немам други израз, циљају тржишта као наше, односно јако добро знају како функционише систем заштите, јер ако не функционише, ето их, ту су и то се све користи док не предузмете праве, адекватне мере, да заштитите сопствене потрошаче", наглашава Паповић.

С друге стране, каже председник НОПС, истини за вољу, многи потрошачи се играју, многи не знају, многи су по први пут корисници нових "паметних" телефона, па "ето мало листају и онда кажу - нисам радио ништа, а добио сам поруку, нисам ни са ким разговарао, а добио сам велики рачун", а да рецимо нису искључили пренос мобилних података, ажурирање, или су кликнули на рекламу "ваш телефон је заражен" и тако даље.

Корисник је, такође, дужан сам да се штити, подвлачи Паповић.

"Чак смо и ми као организација добијали такве врсте спамова, али пошто знамо, ето, информисани смо, ми на то не реагујемо, на време откажемо и тако даље....".

Из Теленора кажу да приликом реализовања уговора врше проверу самих пружалаца услуга, али и да сами пружаоци услуга даље користе могућност да ступају у партнерске односе са трећим странама, како би проширили своју понуду. 

"За сам садржај сервиса одговорни су искључиво провајдери услуга ВАС сервиса и садржај се испоручује корисницима уз њихову prеthodnu сагласност. Поред тога што имамо наш регистар, сваки Теленор партнер је регистрован од стране РАТЕЛ-а као пружалац ВАС услуга, без чега не може да ступи у уговорне односе са Теленором", речено је Танјугу у тој компанији.

Такође, кажу да су ВАС сервиси у обавези да не наплаћују ођаву са претплатних сервиса и да се приликом ођаве, која се обавља путем СМС поруке, корисницима наплаћује само коришћење СМС сервиса, по цени која је јединствена на нивоу Теленор мреже и износи 3,6 динара по поруци, о чему корисници морају бити обавештени од стране контент провајдера. 

"Корисници морају увек имати у виду да је неопходно да пажљиво прочитају садржај текста поруке на екрану пре него што кликну или потврде било шта", указују у Теленору.

Одредбом члана 108. Закона о електронским комуникацијама, објашњавају у РАТЕЛ-у за Танјуг, између осталог, прописано је да је оператор услуга са додатом вредношћу дужан да унапред објави детаљан опис и цену укупне услуге, односно свих њених саставних делова.

Такође, пружаоци услуга са додатом вредношћу у обавези су да своје услуге пружају у складу са Правилником о општим условима за обављање делатности електронских комуникација по режиму општег овлашћења и Правилником о обавезама оператора услуга са додатом вредношћу.

Агенција има овлашћења да по пријави или случајном узорку изврши контролу рада оператора услуга са додатом вредношћу, али Агенција нема ингеренције над трећим лицима која уствари нису оператори електронских комуникационих услуга, већ само на операторе услуга са додатом вредношћу и мобилне операторе.

Из РАТЕЛ-а наводе да би корисници требало да обрате пажњу на то да, уколико добију поруку којом се нуди нека услуга, а нису се за ту услугу пријавили, потребно је да детаљно погледају садржај поруке, јер би у њој требало да буде информација о начину на који могу да се ођаве и такве поруке више не примају за ту конкретну услугу.

Такође, уколико корисник настави да добија поруке, потребно је да чешће проверава стање свог рачуна, а не да чека месечни рачун и, уколико не може сам да се ођави од ВАС услуге, контактира мобилног оператора, чији је претплатник, како би сазнао који ВАС оператор му нежељене поруке шаље, односно да тражи ођаву са наведеног сервиса.

Пише:
Пошаљите коментар
Први поступак за прогањање: На суду због СМС порука

Први поступак за прогањање: На суду због СМС порука

17.07.2017. 13:38 13:48
Укинута правоснажна пресуда "СМС мафији", понавља се суђење

Укинута правоснажна пресуда "СМС мафији", понавља се суђење

22.04.2017. 12:21 12:49