И У СРБИЈИ СВЕ ЧЕШЋЕ РАЗОРНЕ ВРЕМЕНСКЕ НЕПОГОДЕ Шта ако вам аутомобил настрада у олуји, како најлакше наплатити штету? ЕВО ШТА ДА РАДИТЕ...
Невреме праћено јаком кишом и ветром све је чешћа појава и у Србији.
Том приликом, осим штете на стамбеним објетима и усевима, пала стабла и гране могу да униште и аутомобиле. Поставља се питање како наплатити штету на аутомобилу која је последица олује.
Најлакши начин да се наплати штета на аутомобилима која настане током олује је да власник има каско полису осигурања за тај аутомобил, кажу за Euronews Србија у Удружењу осигуравача Србије.
Та полиса покрива штету када на пример дрво падне на аутомобил, као и било коју другу незгоду у којој је дошло до оштећења.
"Ако говоримо о власницима аутомобила који немају каско полису, а претрпе штету на аутомобилу која је последица невремена, на пример, пада дрвета, суштина је да штету могу да наплате од власника тог стабла. Дакле, ако неко вози улицом, пролази поред дрвореда, власник дрвореда је на пример јавно комунално предузеће, власник тог оштећеног аутомобила треба да се јави том јавно-комуналном предузећу. Треба да пита чију полису осигурања од одговорности према трећим лицима они имају и да том осигуравајућем друштву поднесе захтев за накнаду материјалне штете на колима и нематеријалне, уколико је у аутомобилу било повређених особа", рекао је ПР Удружења осигуравача Србије Зоран Ћирић.
Ако, на пример, из комшијског дворишта падне дрво и оштети аутомобил, онда би штету требало наплатити од комшија, односно од његовог осигуравајућег друштва, уз услов да комшија има полису осигурања од одговорности према трећим лицима, којом се заштитио.
"Тако је заправо заштитио све људе који пролазе поред његовог дворишта од пада дрвета, пада цепа са крова или било чега из његовог дворишта што може да нанесе материјалну или нематеријалну штету. Ако нема полису осигурања, онда је власник тог дворишта лично одговоран за нанету штету", рекао је Ћирић.
Главна и одговорна уредница портала "Све о осигурању" Лела Саковић објашњава да ако желимо да наплатимо штету на аутомобилу која настане услед временских неприлика, потребно је да имамо полису каско осигурања.
"Том полисом су покривене штете на аутомобилу и у случају пада дрвета, и ако налети контејнер или неки предмет на ауто и слично. Ако је каско полисом уговорена исплата штете и од лома стакла, онда се исплаћује и надокнада за стакла", рекла је она за Euronews Србија.
Саковић каже да је пре куповине каско полисе потребно добро се распитати код осигуравача каква све покрића нуде, јер није код свих иста ни цена полисе, ни обим покрића.
"Кад бирамо полису, често је бирамо по цени али је врло важно колика су покрића, колико брзо се исплаћују штете и шта је све покривено. Распитајте се и колика је максимална старост аутомобила, јер негде возила старија од 10-12 година не могу каско да се осигурају јер се сматрају високоризичним, а негде постоје и посебне каско полисе за старија возила", рекла је она.
Саковић је навела да када се узме каско са учешћем у штети, јефтинија је полиса али је зато и мања исплата, наводећи да ако је учешће у штети на пример 10 одсто, онда осигуравајућа кућа исплаћује 90 одсто вредности штете.
Према њеним речима, постоје власници аутомобила који не праве разлику између осигурања аутоодговорности и каско осигурања, кад је реч о аутомобилима.
"Осигурање које плаћамо приликом регистрације возила је осигурање наше одговорности према трећем лицу којем бисмо могли направити штету - ако ми направимо удес и оштетимо треће лице, наша полиса осигурања ће покрити његову штету. То нема никакве везе са оштећењем нашег возила услед временских неприлика", објашњава Саковић.
Накнада штете
Полиса осигурања од одговорности према трећим лицима је јединствена полиса која подразумева надокнаду штете уколико кућа или дрво или било шта друго што је у нечијем власништву нанесе материјалну или нематеријалну штету.
"Ризика ће бити све више": Осигурање је добар начин да се надокнади штета од невремена, али потребно је читати полису"Цигла, цреп са крова, олук, капија, шта год, то је одговорност према трећим лицима и онај ко је претрпео штету из те полисе се наплаћује. Тај ко је претрпео штету, он не мора да буде осигуран да би му штета била исплаћена. Ако власник тог, црепа, крова, чега год, нема ту полису, онда се оштећени наплаћује директно од њега", рекао је Ћирић.
Исто важи и за стабла која су у власништву јавнокомуналног предузећа.
"У том случају, оштећени, не мора да има никакву полису. Уколико му је дрво које је пало са јавне површине оштетило аутомобил, то предузеће, односно њихово осигуравајуће друштво му исплаћује штету. Исто је и случају повреде", наводи Ћирић.
Саковић наводи да ако неко нема каско полису, ако је ауто био на јавној површини и на њега је пало дрво, треба направити фотографије ради документовања незгоде, позвати Градско зеленило и полицију како би се направио записник, а затим пратити процедуру према њиховим инструкцијама.
"Ако је возило оштетила рецимо тераса са нечијег стана, за штету је одговоран власник тог стана. Ако он има полису осигурања стана која садржи и осигурање опште одговорности (за штету коју наша имовина нанесе трећем лицу), онда осигурање покрива ту штету. Ако је возило оштећено нечим што припада имовини стамбене заједнице (заједничка тераса, кров), онда су за штету одговорни сви станари, а полису осигурања би требало да прибави стамбена заједница", навела је Саковић.
Она напомиње да треба имати у виду да не може свака имовина да се осигура, наводећи да ако је зграда у толико лошем стању да је извесно да ће почети да пада фасада или делови зграде, осигуравајућа кућа не може да прихвати такав ризик.
"Многи бирају полису по цени премије"
Када је каско полиса у питању, Ћирић каже да су власници аутомобила одговорнији, поготово власници нових возила, јер они који купују на кредит или на лизинг морају да имају каско полису.
"Мислим да је мало већи проблем са осигурањем када је реч о физичким лицима, дакле власницима куће и плаца око куће, у смислу куповине полисе осигурања од одговорности према трећим лицима. Та полиса још увек није заживела на нашем тржишту у оном делу или у оном броју у којем бисмо ми хтели да будемо", рекао је Ћирић.
Саковић каже да су многи склони да бирају полису по цени премије, надокнаде коју су сами дужни да плаћају, а заправо је важно и то колико је покриће за штету уколико настане и колико брзо се штете решавају.
"Нису код свих осигуравајућих кућа исти ислови па је добро упоредити на неколико места и пронаћи оно што нама највише одговара. Такође је важно знати да осигурање не покрива штете које су извесне: ако оставимо отворен прозор па нам невреме напуни стан водом, у питању је наша непажња и такви случајеви нису покривени осигурањем. Ако оставимо отворена врата у аутомобилу и неко нам га украде, нема те полисе која би нам надокнадила штету", рекла је она.
Постоје, додаје она, власници аутомобила који не праве разлику између осигурања аутоодговорности и каско осигурања, кад је реч о аутомобилима.
"Осигурање које плаћамо приликом регистрације возила је осигурање наше одговорности према трећем лицу којем бисмо могли направити штету: ако ми направимо удес и оштетимо треће лице, наша полиса осигурања ће покрити његову штету. То нема никакве везе са оштећењем нашег возила услед временских неприлика", наводи она.
С обзиром на све учесталије временске неприлике, Саковић наводи да су многи и сами почели да схватају значај полисе осигурања.