ДЕВОЈКА ЈЕ НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА ОБЈАВИЛА ДА НАЛЕПНИЦА ЗА ЕЛЕКТРИЧНИ ТРОТИНЕТ КОШТА 7.000 ДИНАРА Колико стварно кошта?
Након што је на друштвеним мрежама постала вирална објава једне девојке о томе како налепница за електрични тротинет кошта 7.000 динара, те како се заказивање термина наплаћује 1.500 динара, повело се питање да ли је нови правилник олакшао возачима лаких електричних возила живот или унео нову конфузију.
Локације су наведене на њиховом сајту, као и бројеви телефона. Потребно је, наводи се, заказати термин, због великих гужви.
„Сад је ту нови закон да, уколико имаш тротинет и ако га користиш, треба да га региструјеш. Међутим, постоје листа места где је могуће регистровати тротинете. Ја кренем редом, шта ми је најближе, да зовем. Међутим, на првих десет телефона који су ми били најближе, нико се не јавља. Дорћол, општина Стари Град се јави на телефон и кажу да код њих може да се региструје, с тим што мораш да урадиш обавезан технички преглед за тротинет који кошта 4.000 динара. Е сада, није проблем у 4.000 динара, није проблем ни то што цела регистрација кошта 3.000 динара, значи 7.000, што је 20 одсто цене тротинета. Него је проблем што услов да треба да имаш одређен технички преглед за тротинет не стоји на званичном сајту“, рекла је она.
Ова девојка тврди да је у њеном родном граду Ваљеву први слободан термин за регистрацију тротинета 2. јул.
„Међутим, они имају могућност да региструју само пет тротинета тог 2. јула. Ти мораш да резервишеш место. А како га резервишеш? Тако што им уплатиш 1.500 динара за резервацију регистрације за тротинет. Буквално живимо у Матриксу. Мени је абсурдно да дајем паре за резервацију регистрације. Назовем Мионицу. Они ми кажу да они немају овлашћења да раде регистрације“, рекла је она, додавши да је Мионица на списку AMSS-a.
Девојка је потом замолила пратиоце да јој одговоре да ли је неко успео да региструје тротинет и да ли је плаћао резервацију и технички преглед. И док је већина коментарисала како их „у овој земљи више ништа не чуди“, други су истакли да ово нису тачне информације. Више возача јавило се рекавши да су у својим градовима заказали термин и ништа нису платили, да је читава процедура трајала 10 минута и да су платили све око 2.500 динара.
AMSS: Заказивање бесплатно, све кошта око 2.500 динара
„Цена услуга у вези са издавањем налепнице за лака електрична возила износи 1.560,00 динара, а цена обрасца налепнице за лака електрична возила износи 500,00 динара. Додатно, потребно је да подносилац захтева приликом подношења истог уплати и 380,00 динара за Републичку административну таксу. Приликом плаћања таксе постоје и пратећи трошкови провизије која зависи од места на ком се уплата врши, а који у просеку износе око 60 динара. Имајући у виду prеthodno наведено, збирни износ свих трошкова износи око 2.500,00 динара“, потврдили су за Н1 из AMSS-a.
На питање да ли је потребан технички преглед, одговорили су да се од самог почетка процеса издавања налепница у јавности се усталио термин “регистрација” тротинета, па се, сходно томе, ова врста услуге поистовећује са регистрацијом аутомобила или мотоцикала.
„Међутим, приликом издавања налепница не врши се ‘регистрација’ већ издавање налепнице за лака електрична возила и није потребан ни технички преглед возила“, објаснили су они. Додали су да је услуга заказивања термина потпуно бесплатна.
Проблеми, ипак, бројни
Међутим, како наводи Александар Мијаиловић, представник Удружења возача тротинета, новим правилником унета је извесна конфузија.
„Не дозвољава се регистрација неких јачих модела, без обзира да ли су лимитирани или не. Сваки технички радник у AMSS правила тумачи на свој начин. Основна карактеристика, да би лако електрично возило могло добити налепницу, јесте да маса празног возила не прелази 35 килограма, номинална снага електромотора да буде до 0,6kW, а највећа брзина до 25 километара на час. Међутим, возило које има мотор од 0,6kW може да иде брже од 25 километара на сат. Свесно или несвесно законодавац је увео неку врсту лимитирања. Још увек није јасно да ли је дозвољено лимитирање само брзине или снаге“, наводи саговорник портала Н1.
Све што је урађено са тим новим прописима јесте да су људи уплашени да возе тротинете и возе их мање, сматра он, додајући да са друге стране ништа није урађено по питању безбедности возача у саобраћају.
„Због тога је мали одзив за налепницу. Спомиње се неких 5.000 регистрованих тротинета од 250.000 колико су процене да их има у Србији“, сматра.
Главни разлог је, наводи, то што су процедуре нејасне.
„Од људи се тражи да модел и марку тротинета погледају на доњој страни возила, те да их изгуглају на интернету и тако нађу техничку документацију. А онда се код једног дистрибутера у једној земљи наводе се једни подаци, код другог дистрибутера други подаци“, рекао је Мијајловић.
Напомиње да не постоји лабораторија у којој возачи могу да одвезу свој тротинет на анализу и сазнају физичке карактеристике возила, као и да ништа није учињено на побољшању услова безбедности возача у саобраћају.
„У правилнику је наведена могућност да се тротинет одвезе на испитивање у овлашћену лабораторију уколико је власник изгубио или нема документацију, а таква лабораторија још увек не постоји, иако је саобраћајна полиција почела да пише казне. Није познато зашто се кажњавају возачи јачих тротинета без налепнице, када ова возила не могу добити налепницу, јер не спадају у категорију лаких електричних возила“, напомиње он.
Очекује се да ће до идуће године остати 20-30 одсто од данашњег броја возаћа тротинета, те да ће након такве врсте репресије надлежни изаћи са ставом да су тротинети били само тренд, сматра он.
„Србија има најлошији закон у ЕУ, а очекујемо такве резултате и по питању безбедности саобраћаја. Сви медији су објавили да је у протеклих недељу дана кажњено преко 100 возача тротинета (углавном за неношење кациге, прслука и непоседовање налепнице), док се суптилно пише о томе да је у истом периоду од седам дана санционисано више од 1.700 дрогираних и пијаних возача аутомобила. Дакле, сви ресурси су усмерени на прогон тротинета, док нам се дрогирани и пијани возачи аутомобила башкаре по путевима“, закључио је он.
(Н1 / glas-zajecara.com)