Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

УСПОН И ПАД ТЕХНОЛОШКОГ ЛИДЕРА Финска компанија имала свет на длану и изгубила га

18.12.2024. 14:37 14:44
Пише:
n

Компанија из Финске која је некада била синоним за мобилне телефоне, представља једну од најфасцинантнијих прича у пословном свету.

Од малог произвођача папира до глобалног лидера у мобилној индустрији, Nokia је прошла кроз трансформацију која је инспирисала генерације предузетника. Међутим, једнако фасцинантан као њен успон, био је и њен пад, који се често користи као студија случаја о пословним грешкама.

Почетак, од папира до технологије

Нокиа је основана 1865. године у Финској као фабрика за производњу папира. Оснивач Фредрик Идестам започео је посао у малом индустријском погону на реци Нокианвирта, од које је компанија касније добила име. Њена првобитна делатност била је производња папира високог квалитета, што је у то време било значајно за растућу индустрију штампе.

Током наредних деценија, Нокиа је прошла кроз неколико трансформација. Компанија је проширила своје пословање на гумарску индустрију, производњу каблова и касније електронику. Управо је ова диверзификација омогућила Нокији да се прилагоди променама у индустријским трендовима. Кључни тренутак догодио се 1960-их година, када је компанија ушла у телекомуникациони сектор, препознајући потенцијал раста у овој области. Почетак производње телекомуникационе опреме поставио је темеље за будући статус технолошког гиганта.

Успон мобилног гиганта

Нокијин улазак у индустрију мобилних телефона догодио се 1980-их година, када је компанија лансирала свој први мобилни телефон – Mobira Cityman. Почетком 1990-их, Нокиа је направила стратешку одлуку да се у потпуности фокусира на телекомуникације, што је довело до масовног успеха.

Један од кључних момената био је лансирање серије телефона 2100 1994. године. Ово је био први модел који је садржавао култни тон звона Нокије, који је постао препознатљив симбол бренда. Модел је продат у преко 20 милиона примерака, што је далеко премашило очекивања.

До краја 1990-их и почетком 2000-их, Нокиа је постала лидер на тржишту мобилних телефона, држала је више од 40 одсто глобалног тржишта. Њени телефони, попут модела 3310, постали су иконе, познате по издржљивости, дуготрајној батерији и једноставном корисничком интерфејсу. Нокиа је такође била пионир у развоју мобилних мрежа, укључујући 2Г и 3Г технологије, које су омогућиле глобалну повезаност.

Нокиа – шта је пошло по злу?

Иако је Нокиа доминирала мобилним тржиштем, серија стратешких грешака довела је до њеног пада. Прва велика грешка била је подцењивање значаја паметних телефона и промена које је Епл донео лансирањем Ајфона 2007. године. Док су конкуренти попут Самсунга брзо усвојили андроид оперативни систем, Нокиа се држала свог застарелог сyмбиан система, који није могао да парира модерним оперативним системима.

Још један проблем била је неефикасна интерна организација. Компанија је постала превише бирократизована, што је успорило доношење одлука и иновације. Запослени су се често жалили на недостатак јасне визије и лошу комуникацију између одељења.

Године 2011. Нокиа је покушала да преокрене ситуацију партнерством са Мајкрософтом. Уместо да пређе на Андроид, Нокиа је одлучила да користи Wиндоwс Пхоне оперативни систем. Ово се показало као још једна велика грешка, јер Wиндоwс Пхоне није успео да привуче широку базу корисника и девелопера апликација. До 2013. године, Нокиа је била присиљена да прода свој одељак за мобилне телефоне Мајкросфоту за 7,2 милијарде долара, што је означило крај једне ере.

Нокиа и лекције из пословног живота

Прва и вероватно најважнија лекција из Нокијиног пада је значај прилагодљивости. Компанија није успела да препозна и реагује на промене на тржишту на време. Док су Епл и Гугл редефинисали индустрију увођењем паметних телефона са интуитивним софтверима и широким екосистемом апликација, Нокиа је остала заробљена у својој старој парадигми фокусираности на хардвер. Ово је била стратешка грешка која ју је коштала позиције лидера. У данашњем пословном свету, где су промене брзе и непредвидиве, флексибилност и иновативност су од суштинског значаја за опстанак.

Друга кључна лекција односи се на корисничко искуство. Нокиа се превише ослањала на техничке спецификације својих уређаја, док су конкуренти препознали значај софтвера и екосистема. Епл је са својим иОС системом понудио интегрисано и глатко корисничко искуство, док је Андроид омогућио отвореност и прилагодљивост, привлачећи милионе корисника и девелопера широм света. Фокусирање искључиво на хардвер, без разматрања потреба корисника, показало се као озбиљна слабост Нокије.

Трећа лекција лежи у значају јасног лидерства и визије. Нокиа је током критичних година патила од недостатка стратешке усмерености. Менаџмент компаније није успео да инспирише запослене и доноси брзе, одлучне потезе. Бирократизација и интерне борбе додатно су ослабиле компанију, док су конкуренти брзо прилагођавали своје стратегије новим трендовима на тржишту. Успешне компаније имају лидере који не само да препознају промене, већ и активно усмеравају организацију ка иновацијама и развоју.

Нокијина транзиција и нови почетак

Након продаје одељка за мобилне телефоне, Нокиа је одлучила да се фокусира на сектор телекомуникационих мрежа, где и даље има значајно присуство. Ова стратешка транзиција омогућила је компанији да искористи своје дугогодишње искуство у развоју мрежних технологија и понуди решења која су кључна за савремене комуникационе системе.

Данас је Нокиа један од водећих играча у развоју 5Г мрежа, које представљају основу за следећу генерацију дигиталне повезаности. Поред тога, компанија интензивно ради на развоју ИоТ (Internet of Things) технологија, које омогућавају повезивање уређаја и унапређују аутоматизацију у разним индустријама. Иако више није лидер у мобилној индустрији, Нокиа је успела да се реинвентује, позиционирајући се као кључни играч у технолошком свету и одржавајући релевантност у ери убрзаног технолошког развоја.

Прича о Нокији је прича о успону, доминацији и паду, али и о отпорности и прилагођавању. Њене грешке служе као упозорење, али и као инспирација за компаније које се суочавају са изазовима модерног тржишта. Иако више није симбол мобилних телефона, Нокиа остаје важан део технолошке историје и доказ да и након великих неуспеха постоји шанса за нови почетак.

Извор:
Биз Портал Biz Lifestyle, Andrej Lalić
Пише:
Пошаљите коментар