broken clouds
20°C
13.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Укида се пруга која је развила Темерин

23.10.2016. 18:13 21:52
Пише:

ТЕМЕРИН: Пруга Нови Сад -Темерин - Бечеј дуга 65 километара пуштена је у саобраћај 2. јула 1899. године. Тиме почиње индустријски развој Темерина.

 Изградњом циглане и првих парних млинова ово место постаје један од значајних центара у југоисточној Бачкој. Истог дана кренуо је и саобраћај на 38 километара дугој прузи Римски Шанчеви - Тител. То су  биле такозване вициналне пруге, заправо споредне пруге које су  повезивале мање али привредно значајније варошице са пругом Будимпешта - Суботица -Нови Сад - Земун.

Превоз робе и путника железницом био је доминантан све до краја  70-их година прошлог века. Годишње се железницом кроз Темерин  превозило више од 100.000 тона робе и 30.000 путника. Већ 1978. број путника се смањио на 15.117, а приспела и отпремљена роба на 46.000 тона. Након тога, приоритет у транспорту робе преузимају камиони-шлепери, а путници се све више опредељују за аутобусе.



Вициналне пруге су грађене од слабијег и јефтинијег материјала, биле су опремљене крајње једноставном техничком опремом, а мостови су били слабије грађе. Дозвољена брзина возова на њима износила је од  35  до  50 километара.Пруге Нови Сад -Темерин -Бечеј,  и Нови Сад -Римски Шанчеви -Тител су више од две деценије зарасле у траву и коров. Ретки су проласци теретних вагона, углавном у сезони кампање вађења и транспорта  шећерне репе, иако је овај вид транспорта најјефтинији.



Министарство саобраћаја Владе Републике Србије планира да укине 760 километара нерентабилних  пруга, највише у  Војводини. Близу 30 локалних самоуправа је добило упите  да се изјасни да ли су вољни да финасирају пруге у својим срединама јер држава  и „Железнице” за то више немају новца. Интересовање да на њиховим територијама опстане најјефтинији путнички и теретни саобраћај је било мало па је продужен рок за изјашњавање, али без резултата.



Само неколико локалних самоуправа (Шид, Сремска Митровица и цементара Поповац) су спремне да финасирају одржавање железничког саобраћаја. Међу пругама планираним за гашење је деоница Римски Шанчеви – Бачки Јарак – Темерин – Госпођинци – Жабаљ – Чуруг – Бачко Градиште – Бечеј у дужини од 55 километара, и пруга Римски Шанчеви – Орловат дуга 64 километара.



Миле Милојевић

 



 

Пише:
Пошаљите коментар