Линија истог стила води до Нансија
СУБОТИЦА: Међуопштински завод за заштиту споменика културе Суботица представиће суботичку сецесију на изложби у Културном центру Србије у Паризу,
заједно са колегама из француског града Нансија. Изложбу под називом „Сецесија (Арт Новеау) на два различита дела континента” представиће архитекта мр Гордана Прчић Вујновић и историчар уметности Неда Yамић, док ће град Нанси представити Валери Томас. Републичко Министарство културе и информисања издвојило је за ову изложбу 150.000 динара путем конкурса намењеног пројектима који ће се ове године реализовати у Културном центру Србије у Паризу.
Специфичности овог правца у архитектури по којима нам је Суботица позната, биће представљене у Паризу кратким филмом и презентацијом оног што се чини у заштити и очувању сецесијског наслеђа, коју ће водити Гордана Прчић Вујновић, једна од ауторки пројекта:
- Презентација је замишљена као двочасовни програм, од чега ће презентација сецесијског наслеђа два града трајати по сат времена, док ће преостали сат бити посвећен разговору о Мрежи сецесијских градова, о активностима Мреже, њеном значају за градове, као и проблемима у очувању ове баштине - каже Прчић Вујновић и додаје да ће Неда Yамић представити Град Суботицу и институције Завода за заштиту споменика културе Суботица.
Предвиђено је да публици буде приказан филм о развоју сецесије титлован на француски језик, преко видео-бима, а Завод припрема и флајере о суботичкој сецесији на франскуском језику.
- Сецесија у Суботици појавила се готово истовремено са сецесијом у Европи. Архитекта Еден Лехнер, који ће постати творац мађарске варијанте сецесије 1892. године пројектује за Симеона Леовића породичну палату са елементима сецесије, али и мотивима француских двораца, с обзиром на то да је четири године, до 1878. боравио у Француској и радио у канцеларији француског архитекте Клемента Парента, и учествовао у рестаурацији старих замкова и изградњи нових.
По повратку у Мађарску евидентан је француски утицај на његове радове - каже Гордана Прчић Вујновић.Седам година касније архитекта Ференц Рајхл пројектује у Суботици две приземне најамне куће, са елементима директно преузетим са зграде Сецесион у Бечу, а друга носи елементе француског симболизма.
- Сецесија је тада Суботицу повезала са Европом, а до тада је каскала за европским правцима у архитектури. Европске узоре Суботица је почетком 20. века налазила у бечкој, минхенској и мађарској варијацији сецесије, а француски утицај се тек назире - каже Прчић Вујновић и додаје да су из тог разлога желели да продубе везе Суботице и Француске, поготово са градом Нансијем који је са својом архитектуром послужио као инспирација за поједине грађевине у Суботици.
Са колегама из Нансија Завод за заштиту културе споменика Суботица ће након изложбе планира да настави сарадњу и размену искустава, што би обогатило даљи рад и приближило ова два града.
- Сматрали смо да је потребно презентовати ово наше вредно наслеђе, постигнуте успехе, као и проблеме са којима се сусрећемо, како бисмо лакше дошли до жељеног циља, ревитализације наслеђа, те укључивање у европске сецесијске туристичке и стручне туре - каже Прчић Вујновић.
М. Стакић
Мрежа градова сецесије
Захваљујући свом богатом сецесијском наслеђу, Суботица је 2013. године постала члан међународне Мреже градова сецесије која је пре две године проглашена Културном рутом Савета Европе, са укупно 18 градова и две регије из Европе и света.
- Суботица има изузетно архитектонско и уметничко наслеђе у стилу сецесије. Најзначајније грађивене су Градска кућа, Синагога, Рајхлова палата и комплекс објеката на Палићу - каже архитекта Гордана Прчић Вујновић и додаје да Суботица има више од стотину грађевина у стилу сецесије, које се у највећем броју налазе у ужем и ширем центру града. Сецесија представља основно обележје суботичке архитектуре и њеног идентитета.