Акцијска цена скочи на каси
СЕНТА: Центру за заштиту потрошача у Сенти годишње се обраћа око 200 грађана за помоћ, а непосредним посредовањем једна трећина случајева решена је у корист оштећених потрошача.
У просторијама, у центру града, организовано је стално дежурство радним даном од 9 до 12 сати, а доста је и оних потрошача који се ради консултација и упутстава обраћају телефоном, не само из Сенте и околних општина из ширег региона, него чак и са југа Србије.
- Сенћани углавном долазе лично у време дежурства, а настојимо да им помогнемо давањем правних савета или упутства како да оствари своје право ако је оштећен и за последицу има материјално финансијски губитак. Телефоном нам се највише обраћају људи из околних општина, јер на северу Бачке и Баната нема организације потрошача, тако да имамо позиве од Бечеја, Аде, Кањиже, Чоке, Бачке Тополе, а имамо пуно позива из Суботице који је већи град и чешћи су случајеви да се потрошачи жале и имају рекламације, сматрајући да су оштећени и не знају коме да се обрате – објашњава председник Скупштине Центра за заштиту потрошача Сенте Иштван Кираљ.
Највећи број грађана у Сенти се обраћао поводом проблема са обрачуном даљинског градског грејања, после измене одлуке о увођењу тарифног система, што је према речима Кираља изазвало одређене проблеме, јер се показало да систем обрачуна има слабости, па се заједнички са дистрибутером топлотне енергије ради на решавању рекламација грађана.
Прилично су заступљене жалбе потрошача приликом куповине беле технике, других кућних апарата и техничке робе у погледу квалитета, остваривању права у гарантном року и других проблема, а учестале су и рекламације повезане са телекомуникационим услугама, у првом реду код куповине мобилних телефона за један динар.
- У последње време мање је жалби и рекламација за купљену одећу и обућу, међутим, на истом нивоу је број жалби које се односе на прехрамбене артикле. У последње време све више проблема потрошачи имају у вези онлајн куповина, такође и са везивањем купопродајних угвора приликом презентације роба ван продавница и пословних просторија – указује Кираљ.
Потрошачи се доста жале и на преваре трговаца које се односе на истицање снижење цена робе и у исто време неадекватног подешавање касе.
- У неким продавницама стално се понавља исти проблем, истиче се једна цена, објављује се неко снижење у одређеним процентима, људи нормално похрле па купују те производе, међутим, код касе очитавање шифрарника цена није кориговано, па се практично наплаћује по цени без попуста – предочава Кираљ.
Доста предмета у Центру за заштиту потрошача Сенте односи се и на проблеме дистрибуционих система, највише у вези висине и обрачуна количине и цене електричне енергије, гаса, топлотне енергије и воде. Са применом новог Закона о заштити потрошача, Центар је склопио уговоре са седам јавних предузећа и делегирао своје чланове у комисије за решавање рекламација корисника њихових услуга. Тако им је омогућено да штите права потрошача.
М. Митровић
Потрошачке навике младих
Истраживањем о потрошачким навикама међу младима обухваћено је 215 испитаника узраста од 14 до 18 година, средњошколаца из општина Сента, Ада, Кањижа, Чока и Нови Кнежевац. Њима је постављено 25 питања.
Истраживање је спровео тим од 15 професора и чланова Центра за заштиту потрошача са главним менаyером Савом Вујичићем, а показало је да трећина испитаника самостално купује гардеробу, њих 60 одсто чува фискалне рачуне и гаранције, у приближно истом проценту су враћали наисправне техничке уређаје, рекламације на рад и особље продавница није подносило 87 одсто испитаника. За школу и забаву 66 одсто њих користи интернет, а 40 не купује робу преко интернета. Више од половине испитаника сматра да куповина на кредит није добра, а чак 83 одсто сматра да је банкарска платна картица добра ствар.