„Застава – специјални аутомобили” коначно у стечају
по свему судећи окончана је сада већ вишегодишња неуспешна потрага за потенцијалним инвеститором, односно купцем, овдашње афилијације некадашњег гиганта, крагујевачке фабрике аутомобила „Застава“. Наиме, крајем јула, због трајне немогућности плаћања обавеза над сомборском фабриком „Застава – специјални аутомобили“ отворен је стечај, а за свог повереника стечајни управник београдска Агенција за лиценцирање стечајних управника одредила је Новосађанку Радинку Вјештицу. Овакву одлуку је Привредни суд у Сомбору усвојио на предлог Министарства привреде, а одмах по отварању стечаја повериоци су позвани да у року од 60 дана пријаве своја потраживања, а дужници да испуне своје обавезе без одлагања према стечајној маси. Прво поверилачко рочиште и Скупштина поверилаца су 26. септембра, а испитно рочиште заказано је за 14. новембар.
Доласком „Фијата” у Србију, крајем 2008. године, фабрика у Сомбору, у саставу крагујевачке Групе „Застава возила”, остала је једина која је наставила производњу некадашњег „Заставиног” програма. Престанком производње „Заставиних” путничких аутомобила, као колатерална штета, сомборска фабрика је у децембру 2010. године произвела последње моделе, „пик апа” и „флорида поли”, па се после 120.000 произведених специјалних вишенаменских возила стигло до краја. У 2010. години произведено је 156 возила након чега је, практично, престала производња, а незанемарљиве плате преосталим, од тада беспосленим радницима, стизале су из републичке касе.
Од тада је предузеће било у реструктурирању и кренуло се са тражењем потенцијалног инвеститора. Одмах по гашењу првобитне примарне производње први озбиљни стратешки партнер, италијанска „Стола” обишао је фабрику, а наредних година за сомборску „Заставу” интересовало се још неколико италијанских и кинеских предузећа, па су се на оглас Агенције за приватизацију 2013. јавиле две фирме, од којих је једна кинеска „Хуанг Хуи” из области аутоиндустрије заитересована да овде производи „пик ап” возила. Представници те компаније посетили су фабрику и уследили су преговори о сарадњи, међутим, до сарадње ипак није дошло, иако је, тада, изгледало да је то најозбиљнији стратешки партнер.
Српко-грчка фирма „Спајдер” која је закупила део фабрике где производи контејнере за инострана тржишта послала је Министарству привреде писмо о намерама да купи половину предузећа, али ни од ове намере није било „белог хлеба“.
М. Миљеновић
Девет хектара и хале
Крајем прошле године „Застава -специјални аутомобили” у Сомбору је предала Агенцији за приватизацију програм за продају имовине. Имовина предузећа, које располаже површином од девет хектара, од којих је 2,5 хектара под фабричким халама релативне очуваности, наћи се се тако на продаји из стечаја. Потенцијални купац ће имати обезбеђену и сву неопходну инфраструктуру, као и прикључак на два магистрална пута.