overcast clouds
11°C
02.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Партије слоганима покушавају да привуку бираче

18.03.2016. 22:15 13:33
Пише:

„Србија побеђује!“ слоган је под којим коалиција окупљена око Српске напредне странке излази на предстојеће парламентарне изборе 24. априла. Ни друге политичке партије не седе скрштених руку, већ порукама

са што мање речи покушавају да допру до гласача. Коалиција окупљена око СДС-а тврди да је „Савез за бољу Србију“, а једна од чланица – ЛСВ – апелује: „Дигни главу!“ СПС каже да је „Снага народа“, а ЈС да ради „Домаћински“.

„Двери“ и ДСС тврде да су они „Срећа за Србију“, Левица кратко зове гласаче: „Идемо!“

СРС тврди да, гласајући за њих, доводе „Србију у сигурне руке“, а ДС да се бори „За правдену Србију – живети нормално“. Слоган партије војвођанских Мађара је „СВМ – тачка поверења“.



До избора ће сигурно бити још слогана различитих листа, али и у зависности од нивоа власти за које се гласа, тако да ће партије имати посебне поруке за своје локалне и покрајинске листе. Од увођења вишестраначја у Србији слогани су средство борбе којим се грађани засипају уочи сваких избора, а циљ је да буду што препознатљивији, упечатљивији и да се што лакше памте. Неки од њих спомињу се чак и после више деценија, попут оног који је 1990. пласирао СПС: „Србија се сагињати неће“, или 1993. „Тако треба“. Један од занимљивијих имао је Коштуничин ДСС 1993: „Зрело је“, а ДС је три године раније лансирао „Време је“. СРС је 2003. изашао са слоганом „Радикално боље“, 2007. Г-17 плус је тврдио: „Стручност испред политике“, Коалиција ЛДП–ГСС–СДУ–ЛСВ-а „Од нас зависи“, а Карићев ПСС „Србија има снаге“, док су ПУПС–СДП саопштавали „Искуство и енергија“ Коалиција „Војвођанске партије – мр Игор Курјачки“ имала је слоган: „Неке нове Лале“.



На последњим изборима СНС је наступио са слоганом „Будућност у коју верујемо“, ДСС – „Знам коме верујем“, а ДС – „С демократском странком за демократску Србију“...

Да ли су гласачи већ опредељени, или и „бомбардовање“ слоганима има неког значаја за избор на гласачком листићу? Политички аналитичар Бранко Радун каже да слогани који се лансирају у предизборним кампањама имају одређени утицај, некад позитиван, а некада негативан. Ако је слоган лош, чак може ослабити позицију странке која га лансира, збунити гласаче, а може бити неутрално безличан па да од њега нема никакве вајде.



– Шта значи лош слоган? Не значи само да је бесмислен, нејасан, компликован већ и да није у складу с имиyом странке и њеном кампањом – објашњава Радун за „Дневник“, истичући да „не стоји свакоме сваки слоган“. – Сваки политичар или странка имају неки свој имиy. Тај слоган у ствари треба да појача и да истакне позитивну страну. И он негде значи, можда не толико да придобије нове бираче, него да мотивише постојеће да изађу и да гласају баш за ту политичку опцију. Слоган треба да буде у најкраћој могућој форми, дакле у једној, две, највише неколико речи, да сажме суштину кампање и предности коју та политичка опција носи. Значи, порука треба да буде кратка, јасна и позитивна и да потенцира снагу неке политичке партије и њен квалитет. Он примећује да слоган „Двери“ – „Срећа“ није јасан и не делује да је у складу с том странком и њеним политичким имиџом.



– Боље би било да су истакли нешто у вези с породицом, да наставе ту традицију, али модерно и јасно – сматра наш саговорник.

Радун наводи да има доста лоших слогана, узимајући за пример да је ДС на прошлим изборима саопштавао да је „Демократија на старој адреси“. Тај слоган, по његовој оцени, не мотивише, нејасан је, те стога није имао некаквог ефекта, а „неки су се чак иронично односили према њему“.



На опаску да су на ранијим изборима два слогана била посебно упечатљива и најкоментарисанији: ДСС-а „Различак“ и „ЈУЛ је кул“, аналитичар Бранко Радун подвлачи да су те пароле биле више иронично примљене у јавности.

– „Различак“ спада у ту категорију, као и „срећа“, за које не знамо шта је писац хтео да каже. Требало би читаво објашњење да би се знало зашто „Различак“. Можда је духовито, али не ради посао – каже Радун.



Додаје да је ЈУЛ својим слоганом хтео да допре до млађих гласача, али је испало помало кич због имиyа те странке као режимске, у којој је Мира Марковић и у којој баш није било много младих. Деловало је као тинејyерска реклама, а ЈУЛ је био све само не тинејyерска партија.



С. Станковић



Занимљив победник



По Радуновој оцени, занимљив је слоган који видимо на билбордима радикала „Шешељ–Победник“.

– То можете да схватите на различите начине, као победник над Хагом, или као неко ко се враћа у политику као победник – додаје овај  политички аналитичар.

Слогани и Вучићев имиџ



На питање да ли би неке слогане из претходних кампања посебно истакао, Радун каже да онај ко је изборни победник углавном има добре слогане.

– Слогани Српске напредне странке углавном су у складу с имиyом и активизмом Александра Вучића. Слажу се уз перцепцију јавности и тог бирачког тела о њему. И такви слогани значе појачавање поруке и потенцирање битних елемената у његовом имиyу – констатује Радун.

 

Пише:
Пошаљите коментар