Михајловић: Покрајина кочи новог „Жежеља”
Мост стоји, оптужбе се размењују - овако би се у најкраћем могла описати ситуација око градње Жежељевог моста у Новом Саду, те обезбеђивања новца за радове. Сем неколико радника који ових дана лукове фарбају,
градилиште новог друмско-железничког моста на обали Дунава, и даље углавном мирује, а ко је за то кривац? Новац је опредељен а није уплаћен од стране покрајинске администрације, тврде на градилишту. Ову информацију недавно је изнела и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Србије Зорана Михајловић.
Она је за наш лист изјавила да да би градња Жежељевог моста одавно могла бити настављена јер су Влада Србије, Европска комисија и „Железнице Србије” урадиле све што је било потребно, али да Покрајинска влада треба да исплати део новца како би се радови наставили.
– Невероватан је степен незаинтересованости покрајинских органа за пројекат који је од виталног значаја, пре свега за грађане Новог Сада и привреду у Војводини, и због таквог понашања сви трпе – рекла је Михајловић.
За сада није познато колико новца чекају извођачи радова од Покрајине, а у војвођанској администрацији тврде да им се нико није конкретно обратио за плаћање радова на мосту.
Покрајински секретар за финансије Зоран Радоман пак тврди да је Покрајина итекако заинтересивана за што бржи завршетак градње Жежељевог моста и да је за ту намену обезбедила новац, али да се он, према уговору који је потписан са извођачем радова, конзорцијумом „Азви-Тадеи-Хорта”, уплаћује на основу изведених радова, те да је за тај део из војвођанског буyета уплаћено и више него што је потребно.
– Покрајина је до сада уплатила 4,6 милиона евра, односно више него што је вредност изведених радова, тако да извођач има и аванс. Ми смо ребалансом буyета обезбедили додатних 360 милиона динара у складу са препоруком министарке Михајловић, али ће бити исплаћено тек када, сходно уговору из јануара 2011. године, извођач фактурише изведене радове. Нема разлога да се не плаћа оно што су завршени радови, али нема разлога ни да се плаћа нешто што није урађено, јер како ћемо да правдамо тај новац који није исплаћен према одредбама уговора – наводи Радоман.
Он је подсетио да је према уговорним обавезама нови Жежљев мост требао већ да буде завршен, као и да оптужбе да Покрајина не жели да финансира градњу моста не стоје, јер све што је фактурисано и документовано је и исплаћено.
Подсећамо, Уговор о градњи новог Жежељевог моста у Новом Саду, потписан јануара 2011.између „Железница Србије“ као инвеститора и представника Владе Србије и шпанско-италијанског конзорцијума „Азви-Тадеи-Хорта”, предвиђао је да радови буду завршени новембра 2013, али мост још није повезао две обале Дунава.
Вредност ове инвестиције је преко 45 милиона евра, а недавно је та цифра увећана за 2,9 милиона евра на име „накнадних радова“. Две трећине пројекта финансира Европска унија, док преостали део плаћају Покрајина и Град Нови Сад. При том, Нови Сад плаћа трећину трошкова, а Војводина две трећине.
Помоћница директора Завода за изградњу града Нови Сад Оливера Симовић, која је и члан радне групе за реализацију пројекта изградње Жежељевог моста, каже за „Дневник“ да је на градску адресу стигла препорука од „Железница Србије“ да се локална самопурава укључи у финансирање непредвиђених трошкова, али да још није урађен и усвојен ребаланс градског буyета којим би тај новац требао да буде опредељен. Међутим, и Симовић истиче да ће тај новац бити исплаћен извођачима на основу спецификације радова, а у складу са уговором, а не авансно.
А. Савановић