heavy intensity rain
16°C
14.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Рачунарским помагалима до веће самосталности особа с инвалидитетом

14.05.2016. 19:52 13:33
Пише:

За партнерски пројекат „Активна инклузија: Е- приступачно образовање у Србији“,

који је реализован током 2014–2015. године у партнерству с организацијом „Отворете ги прозорците“ из Скопља, Екуменска хуманитарна организација с Телепа добила је светско признање, сертификат „Инновативе Працтице2016.“ То је друго светско признање за ЕХО и рад с особама с инвалидитетом. Признање им је уручено средином фебруара ове године, на 5. међународној „Зеро Пројецт конференцији – Иновативне политике и иновативне праксе у инклузивном образовању“, на коју је било пријављено око 300 иновативних пројеката.

– Циљ пројекта јесте коришћење асистивних и информатичких технологија у основним школама за децу с инвалидитетом – каже координатор пројекта Дамир Кркобабић. – Асистивне технологије подразумевају различите компјутерске технологије које омогућавају постизање оптималне самосталности и комуникативне способности деце и особа с инвалидитетом којима је таква опрема потребна. То су различита електронска помагала у виду тастатура, алтернативних команди, средстава за комуникацију и различити софтвери. Кроз тај пројекат настојали смо да промовишемо асистивне технологије и да их доведемо у основне школе да би их ученици с инвалидитетом, већ од раног узраста могли користити и на тај начин учествовати у настави равноправно са свим осталим ученицама. На тај начин помажемо процесу инклузивног образовања, које је законска обавеза у Србији.

План је да се у наредном периоду тај пројекат настави у том или сличном облику и да изађе ван оквира Новог Сада јер, у принципу, школе у Новом Саду имају већи приступ ресурсима него оне у руралним срединама. Током пројекта, сарађивали су с 11 основних школа, од којих је осам у Новом Саду, а остале су из Кисача, Ветерника и Пивница. Те школе су добиле оне асистивне технологије за које су саме процениле да су најпотребније и на тај начин тринаесторо ученика с инвалидитетом добило је и компјутере и, уколико им је била потребна, и асистивну технологију. За стручно особље школа које су учествовале у реализацији пројекта, организован је и тренинг коришћења тих технологија с колегама из Македоније јер, како каже наш саговорник, македонска организација „Отворете ги прозорците“ има доста искуства у коришћењу асистивне технологије и њеној промоцији. 

– С обзиром на то да је сам пројекат реализован у партнерству с том македонском организацијом, њихови координатори су одржали тренинг стручном особљу наших основних школа, на којем су их подучавали како се користе те технологије и како се могу користити у образовном процесу – рекао је Кркобабић. – Ишли смо и у студијску посету Македонији, пошто је у неким аспектима та земља отишла корак испред нас када је у питању Е- инклузивно образовање и увођење компјутера у образовни систем и коришћење рачунара као дела процеса инклузије у образовању. Имали смо прилику да посетимо њихове школе, Министарство образовања и да се упознамо с њиховом праксом. На крају смо у децембру имали конференцију на којој смо сумирали резултате пројекта и на коју смо позвали професоре с Факултета техничких наука у Новом Саду, као и професоре с македонског факултета јер смо желели да уведемо и академско звање да бисмо отишли корак даље у промоцији асистивних технологија и њиховог коришћења у образовним процесима.

У ЕХО центру се налазе компјутери који подржавају те асистивне технологије, тако да особе с инвалидитетом којима је то потребно могу доћи у центар и користити рачунаре и неке од тих технологија. На сајту ЕХО организације ехонс.орг доступан је и софтвер за читање и писање који могу користити и деца са инвалидитетом, али и деца без инвалидитета.

И. Миклоши

 

Пише:
Пошаљите коментар